Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag får inget mätvärde alls, och det kan väl inte stämma?
Jodå, det stämmer nog bra om det inte finns någon spänning just där du mäter, var det nu kan vara, eller om du mäter fel.

0 V är också ett mätvärde.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det stämmer nog bra om det inte finns någon spänning just där du mäter, var det nu kan vara, eller om du mäter fel.
Har svårt att tro att jag skulle "mäta fel", något värde borde jag ha fått.
Är dock lite osäker på hur denna biltema-mätare fungerar.

Ta en bild på din mätare eller ange typnumret på den för fler kommentarer hur den ska ställas in.

E etompau skrev:
Ta en bild på din mätare eller ange typnumret på den för fler kommentarer hur den ska ställas in.
20181121-140647.jpg

OK, det ser korrekt ut, 600 VAC fullt utslag. Då är det bara att felsöka ...

Om du är osäker på om du mäter rätt med instrumentet, så testa att mäta på något du vet har spänning, ex. i en skarvsladd.

M
[bild]
Gammal tråd, men löste det sig för dig? :) Jag har nämligen samma panna och patron och samma problem, dvs.el-patronen går inte igång. Ska felsöka i helgen tänkte jag och hade varit intressant att höra vad som var din lösning.

M Muuuuurtin skrev:
Gammal tråd, men löste det sig för dig? :) Jag har nämligen samma panna och patron och samma problem, dvs.el-patronen går inte igång. Ska felsöka i helgen tänkte jag och hade varit intressant att höra vad som var din lösning.
Jag knackade lite på termostathuset till elpatronen som sitter uppe på pannan och tryckte ner den röda "pinnen" ett par ggr sen hoppade elpatronen igång efter ett tag.

Men jag fick tag på en bättre begagnad brännare som jag satte dit istället, för det blir snordyrt att värma hela huset på elpatronen.

M
Jag knackade lite på termostathuset till elpatronen som sitter uppe på pannan och tryckte ner den röda "pinnen" ett par ggr sen hoppade elpatronen igång efter ett tag.

Men jag fick tag på en bättre begagnad brännare som jag satte dit istället, för det blir snordyrt att värma hela huset på elpatronen.

Löste mitt problem på samma sätt, det var överhettningsskyddet. Får se vad det kostar till vintern, kanske är billigare än olja ändå. Tack för att du svarade :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.