D
D Dilato skrev:
Nu när tråden ändå blivit multimeter/spänningsprovare-tråd vill jag tipsa om den mest prisvärda multimetern ett hushåll någonsin behöver:
[länk]
Som genuin hempulare har jag också ett par billiga multimetrar. De kommer dock fram ganska sällan numera när det mesta fungerar.

Jag är numera lite osäker på användningen. Vilka anslutningar osv? Till slut resonerar jag mig fram till hur man ska göra och så blir det rätt. Finns det någon multimeterguide för hempulardummies här på byggahus? För spänningsmätning, jordpåvisande osv.

A
Biltemas dyrare modell av spänningsprovare såg också rätt ok ut faktiskt.

S sebastiannielsen skrev:
I mätarskåpet får man inte ens vara och skruva om man har egen AL-auktorisation, krävs föranmälan till elnätsägaren och då vill de nog gärna ha sin egen elektriker så du inte i hemlighet fixar en bypass. Och de relglerna tummar man inte på helt enkelt, då kan elbolaget få för sig att du snott el och det blir inte fint med olaga kraftavledning för att du bara skulle mäta om några faser fanns.
Ytterligare exempel på att du som nämnts tidigare bör tänka efter innan du drar iväg ibland helt bort i tok. Finns inget som hindrar tvärtemot ett vanligt och rimligt mätställe som ofta brukar vara uppe i trådar här dvs undersöka om spänning finns i botten på mätarsäkringselementen. Lämpligtvis med först kundbrytaren från och alla tre säkringarna uttagna mäta runt 400 VAC i de tre kombinationerna mellan L1-2-3.

Som den formalianisse du ibland verkar vara ska sån mätning då givetvis inte ske utan rätt verktyg sett till exv CAT osv. I trådens tema kommer då någon enkel tvåpolig spänningsprovare in som lämpligt och användbart för hempulare generellt och även i TS fall. Kompletterat med en enkel multimeter för diverse andra mätningar dvs inte spänningslöshetskontroll eller enkel kontinuitet så är man helt hemma.

I bästa fall kan multimetern ersättas av enkel tångamperemeter med några spännings och motståndsmätområden så minskas risken väsentligt för de vanliga misstagen med strömmätområden och val av anslutningar för mätsladdar där även mer vana brukare missar ibland.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag använder ofta beröringsfri spänningsprovare innan jag testar att det är strömlöst med en voltmeter. Man får ju vara på det klara att en beröringsfri spänningsprovare har sina gränser och inte kan ensamt ersätta en voltmeter men jag tycker den ger en bra indikation på vad man bör förvänta sig vid en mätning.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.