Byggahus.se
Har läst tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...ing-fryser-igen-uppmaetta-ohm-vaerden.358766/ och jag tror jag har samma problem men min frys har lite andra komponenter så därför startar jag en separat tråd om denna.

Det gäller ett Husqvarna/Electrolux frysskåp med PNC (prod no): 925052827-01.

Symptomen är att den automatiska avfrostningen inte funkar och tillslut stiger temperaturen. Den funkar ett tag efter en manuell avfrostning men problemet återkommer.

Har monterat isär kylpaketet i toppen och hittat vad jag antar är en komponent som kallas "överhettningsskydd" på hemsidan. Det är två termostater som är ihopkopplade via två kontakter. Har mätt på dem och den ena ger utslag 0 Ohm och den andra ger oändligt värde:
En multimeter ansluten till kablar och en komponent, ligger på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimeter och kablar på träbord, potentiell elektrisk krets eller testuppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag misstänker att den som visar oändligt värde är trasig?

Blir lite förvirrad av vilken reservdel jag ska välja på electorlux webbshop. Det finns en produkt som heter överhettningsskydd som återfinns i listan på alla reservdelar för aktuellt produktnummer för frysskåpet:
Termometerkomponent, överhettningsskydd, elektriska ledningar, kontakter, reservdel, teknisk utrustning, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har samma nummer som står på de båda komponenter jag har mätt på:
En hand som håller en elektronisk komponent med kablar nära ett multimeter på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektrisk komponent med kablar mot ett träbord. Etiketter och siffror synliga på komponenten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i sprängskissen för frysskåpet finns inte denna produkt med, där finns bara en som heter "värmesäkring till frysskåp" med ett annat nummer:
Explosionsritning av kylskåpsdelar med numrerade komponenter och reservdelslista till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör jag rätt i att beställa den som heter "överhettningsskydd" och satsa på att den löser problemet?
 
A
M marbeck skrev:
Har läst tråden [länk] och jag tror jag har samma problem men min frys har lite andra komponenter så därför startar jag en separat tråd om denna.

Det gäller ett Husqvarna/Electrolux frysskåp med PNC (prod no): 925052827-01.

Symptomen är att den automatiska avfrostningen inte funkar och tillslut stiger temperaturen. Den funkar ett tag efter en manuell avfrostning men problemet återkommer.

Har monterat isär kylpaketet i toppen och hittat vad jag antar är en komponent som kallas "överhettningsskydd" på hemsidan. Det är två termostater som är ihopkopplade via två kontakter. Har mätt på dem och den ena ger utslag 0 Ohm och den andra ger oändligt värde:
[bild][bild]

Jag misstänker att den som visar oändligt värde är trasig?

Blir lite förvirrad av vilken reservdel jag ska välja på electorlux webbshop. Det finns en produkt som heter överhettningsskydd som återfinns i listan på alla reservdelar för aktuellt produktnummer för frysskåpet:
[bild]
Den har samma nummer som står på de båda komponenter jag har mätt på:
[bild][bild]

Men i sprängskissen för frysskåpet finns inte denna produkt med, där finns bara en som heter "värmesäkring till frysskåp" med ett annat nummer:
[bild]

Gör jag rätt i att beställa den som heter "överhettningsskydd" och satsa på att den löser problemet?
det kan vara fel i dessa men den ena skall sköta avfrostningen och den andra att det inte blir så varmt att saker och ting smälter
så i rumstemperatur kan de visa dessa värden
dvs +8C resp +40C
 
Redigerat av moderator:
Tack för svaret. Jag har beställt nytt "överhettningsskydd" så får vi se om det gör nån skillnad. Återkommer...
 
A
M marbeck skrev:
Tack för svaret. Jag har beställt nytt "överhettningsskydd" så får vi se om det gör nån skillnad. Återkommer...
har du mätt värmaren innan?
 
Nej. Vad innebär det och hur går jag tillväga? 🙂
 
A
M marbeck skrev:
Nej. Vad innebär det och hur går jag tillväga? 🙂
Dessa är kopplade i serie med värmaren, så följ elen, mäts som du mätte dessa
 
Tack! Nu har jag mätt värmaren. Den visar ca 218 Ohm. Är det ett vettigt värde?

Har fått hem det nya överhettningsskyddet också så är sugen på att testa byta det. Eller åtminstone att bryta förpackningen och mäta och se om jag får samma 0-värde som för den andra.
 
  • Person mäter spänning med multimeter på elektronisk apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M marbeck skrev:
Tack! Nu har jag mätt värmaren. Den visar ca 218 Ohm. Är det ett vettigt värde?

Har fått hem det nya överhettningsskyddet också så är sugen på att testa byta det. Eller åtminstone att bryta förpackningen och mäta och se om jag får samma 0-värde som för den andra.
rimligt värde ja

du lär med samma rumstemperatur få samma värden på de nya.
du måste ha lägre än +7 resp. högre än +40 för att få ombytta värden
 
Ok, ska testa lägga dem i frysen då och mäta på dem igen sen..
 
A
M marbeck skrev:
Ok, ska testa lägga dem i frysen då och mäta på dem igen sen..
och på elementet

men det är den exakta omslagspunkten som är viktig, en grads glidning på 7gradaren kan medföra en dålig avfrostning
 
electroluxaren skrev:
och på elementet

men det är den exakta omslagspunkten som är viktig, en grads glidning på 7gradaren kan medföra en dålig avfrostning
Ok, kan man kontrollera omslagspunkten på nåt hyfsat enkelt sätt?

Efter en stund i frysen slog den om och började visa en stigande resistans. Tog sen ut den i rumstemperatur och efter ytterligare en stund hände det som syns på filmen. Är det ett rimligt beteende? Antar att det är när den slog om tillbaka till oändligt värde.
 
A
M marbeck skrev:
Ok, kan man kontrollera omslagspunkten på nåt hyfsat enkelt sätt?

Efter en stund i frysen slog den om och började visa en stigande resistans. Tog sen ut den i rumstemperatur och efter ytterligare en stund hände det som syns på filmen. Är det ett rimligt beteende? Antar att det är när den slog om tillbaka till oändligt värde.
[video]
som sagt +7C
 
electroluxaren skrev:
som sagt +7C
Funderade mest på hur jag rent praktiskt vet när den är just +7C. Antar att man enklast mäter temperaturer på utsidan av själva termostaten med en IR-termometer?

Jag har hur som helst monterat det nya överhettningsskyddet nu och kört igång frysen…
 
A
M marbeck skrev:
Funderade mest på hur jag rent praktiskt vet när den är just +7C. Antar att man enklast mäter temperaturer på utsidan av själva termostaten med en IR-termometer?

Jag har hur som helst monterat det nya överhettningsskyddet nu och kört igång frysen…
klimatkammare eller try and error
 
en termistor hoppar inte på det sättet över temperature - du har glapp som beror på temperaturen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.