3 098 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Felsatt golvbrunn?
Hej!
År 2000 lät vi bygga om ett sovrum till duschrum, toalett mm.
År 2015 går två klinkerplattor under duschen sönder och upptäcks en mindre buktning av golvet vid golvbrunnen.
Företaget som utförde golvbygget har upphört.
Skaderegleraren anför bla: ...golvbrunn satt sig och det har blivit en fuktskada i tätskikt runt golvbrunnen. Eventuellt kan golvbrunnen vara felsatt så att den satt sig...försäkring täcker ej felkonstruktion.
Kan verkligen skaderegleraren hänvisa till att golvbrunnen eventuellt är felsatt och därmed avvisa ärendet?
År 2000 lät vi bygga om ett sovrum till duschrum, toalett mm.
År 2015 går två klinkerplattor under duschen sönder och upptäcks en mindre buktning av golvet vid golvbrunnen.
Företaget som utförde golvbygget har upphört.
Skaderegleraren anför bla: ...golvbrunn satt sig och det har blivit en fuktskada i tätskikt runt golvbrunnen. Eventuellt kan golvbrunnen vara felsatt så att den satt sig...försäkring täcker ej felkonstruktion.
Kan verkligen skaderegleraren hänvisa till att golvbrunnen eventuellt är felsatt och därmed avvisa ärendet?
Nja, låter inte rimligt.
Men jag tror de principiellt kan neka din försäkring, då får du överklaga i så fall.
Jag antar att oavsett så måste ni riva och renovera, kolla om fb kan öppna och titta. Finns det något sk våtrumsintyg som hävdar att brunnen är korrekt monterat? Om ni har det så bestrid och visa intyget som bevisning.
Min erfarenhet av skadereglerare är att de vänder kappan efter vinden, så försök att hålla en saklig men trevlig ton. Du kan begära överprövining troligtvis, läs i dina vilkor.
Men jag tror de principiellt kan neka din försäkring, då får du överklaga i så fall.
Jag antar att oavsett så måste ni riva och renovera, kolla om fb kan öppna och titta. Finns det något sk våtrumsintyg som hävdar att brunnen är korrekt monterat? Om ni har det så bestrid och visa intyget som bevisning.
Min erfarenhet av skadereglerare är att de vänder kappan efter vinden, så försök att hålla en saklig men trevlig ton. Du kan begära överprövining troligtvis, läs i dina vilkor.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är ju så att OM den är felaktigt monterad (mycket vanligt) så gäller inte försäkringen. Men att bolaget nekar ersättning för att den ev. Är felmont. Låter helt orimligt.
Ja, men hur brukar de göra i sådana här fall? Jag har fått intyck att de flesta stora försäkringsbolag inte börjar riva för att titta utan beslutar innan och sen oavsett håller sig till sitt utslag. Vi fick ju vårt nyproducerade badrum för ett par år sedan på försäkringen, trots att skaderegleraren gnyffade om att det nog var felbyggt. Det gick inte att inspektera då felet bestod i klent regelverk bakom skivorna........men när de väl tagit beslut var det det som gällde.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Alternativet är att riva försiktigt (om fb inte ändrar sig) och dokumentera samtidigt. Det kan ju vara så att skadan fått golvbrunnen att sätta sig.
Ja, detta bör man dock informera fb om och diskutera det innan eftersom att om man börjar riva då de redan, enligt dem, reglerat skadan, så blir det nog svårt att få omprövning. Då skulle jag förorda att man begär att fb inte tar ställning innan man dokumenterat mer, eller med deras skadekillar börjar riva. Det allra bästa är ju om deras killar kan riva lite och titta.Autodidak1 skrev:
En relaterad fråga, vet du hur det bör se ut för att vara fackmässigt? Nu för tiden bygger man ju en regelställning runt brunnen, men hur man gjorde 2000 vet inte jag. Fanns det ens sk monteringsplattor då?
Klicka här för att svara
