Vi har sk hyllstegar i vitrinskåpen i vårt nya kök. Till vår stora fasa så går det inte att sätta hyllplanen bakom spröjsen utan de sitter mitt på glasrutorna. Nu påstår vår köksleverantör
" Hyllstegar går inte att konstruera så de får en jämn fördelning och samtidigt passar bakom spröjs.". Detta stämmer väl inte? Det handlar ju om ren matematik! Nu vill de istället
"att montören tar den flyttbara själva bärande listen och sågar den jämn i ändarna, sen sätter han fast den i ett låst läge så de parerar bakom spröjs." Jag misstänker att de har skruvat fast stegarna via baksidan på skåpen och därför måste plocka ner skåpen för att skruva av dem. Ett jäkla jobb med andra ord. Vad säger ni om detta?

Bilden är taget från ett helt annat snickeri och har inte med sa
ken att göra, utan är bara en bild på hyllstegar, så att ni förstår vad det är jag menar!

• 6c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är klart att det går att anpassa efter spröjsen. Man behöver bara mäta hur långt det är mellan spröjsen för att kunna räkna ut det. Sedan kan man bestämma hur många avsatser man vill ha imellan. Är det från ett snickeri som tillverkat det hela eller är det en av dom andra köksleverantörerna på marknaden.

Paul-Staffanstorp
Det kan ju vara så att de har olika luckor så att spröjsen hamnar olika beroende på luckvalet och de menar nog då att de inte tillverkar stommar och stegar olika beroende på vilken lucka som ska sitta på skåpet.

Samma som de som kör med normal hålbild och hyllbärare.
Ibland hamnar det rätt men lika ofta fel.
Det är ju standardmått på hålbilderna i stommarna.

Det är ett snickeri som har tillverkat hela köket. De har tidigare aldrig gjort hyllstegar, så jag tror att det hela är nybörjarfel/brist på erfarenhet. Men det ska ju inte drabba mig som kund. Jag har dessutom betalat extra för att få hyllstegar.

Returia skrev:
Nu vill de istället "att montören tar den flyttbara själva bärande listen och sågar den jämn i ändarna, sen sätter han fast den i ett låst läge så de parerar bakom spröjs." Jag misstänker att de har skruvat fast stegarna via baksidan på skåpen och därför måste plocka ner skåpen för att skruva av dem. Ett jäkla jobb med andra ord. Vad säger ni om detta?
Vem betalar till montören? Företaget? Då kvittar det om det är jäkla jobb eller ej...

Klart det går att lösa, en fråga bara:
Specade du när du beställde att hyllplanen skulle hamna jämnt med spröjsen?
Om inte så lär du få betala ombyggnaden själv.

Coolman skrev:
Vem betalar till montören? Företaget? Då kvittar det om det är jäkla jobb eller ej...
Problemet är att vi inte är överens. De vill, i mina ögon, köra en nödlösning, för att slippa göra "ett jäkla jobb". Jag menar att de minsann får ställa till rätta det de har lovat oss och vi har betalat för.

Montören är den montör de brukar anlita, men det är vi som avlönar honom (utom för de "fel" som dyker upp längs med vägen). Men det är inte detta som är bekymret.

1. Jag vill ha bekräftat att det visst går att sätta spröjsen rätt?!
2. När det är bevisat att det går att sätta spröjsen rätt så har jag väl rätt att kräva att de ska göra det också och inte köra en variant som är enkel för dem?!

Anna_H skrev:
Klart det går att lösa, en fråga bara:
Specade du när du beställde att hyllplanen skulle hamna jämnt med spröjsen?
Om inte så lär du få betala ombyggnaden själv.
Vi kollade tillsammans på det kök som står som förebild för vårt kök (och som inte hade hyllplanen bakom spröjsarna) och både snickeriet och vi var överens om att hyllstegarna absolut skulle anpassas till spröjsarna. Det är inte specat i text, men på bild och även muntligt!

Jag tror helt enkelt att de har klantat sig och nu inser vilket jobb det kommer att bli för att ändra hyllstegar i tre vitrinskåp!

PS. Det är ingen konflikt, utan jag ville bara ha lite kött på benen innan jag svarar på deras mail hur de vill lösa felet.

Går det inte att byta ut hyllstegarna utan att montera bort skåpen?

jerk skrev:
Går det inte att byta ut hyllstegarna utan att montera bort skåpen?
Ingen aning! Men jag misstänker att det är lite lurigt eftersom de har föreslagit en ganska b-ig lösning!

Är det bara en horisontell spröjs på luckan? Ligger hyllan på nånting som vilar i hyllstegarna? Om det är fler spröjsar, och indelningen i hyllstegarna är gjord så att alla hyllorna hamnar bakom spröjsarna genom att stegarna justeras i höjdled, så bevisar väl det att de räknat ut delningen på stegarna, men monterat dem för lågt (eller för högt). Om det bara är en spröjs, kan man ju ta en hyllstege med vilken indelning som helst, och passa in i rätt höjdläge. Omdu kan hålla hyllan på rätt höjd med händerna. Alltså mellan "jacken". Då är det väl möjligt att tillverka hyllbärare som är i rätt storlek mellan "jacket" och hyllan.

Ingvar A skrev:
Är det bara en horisontell spröjs på luckan? Ligger hyllan på nånting som vilar i hyllstegarna? Om det är fler spröjsar, och indelningen i hyllstegarna är gjord så att alla hyllorna hamnar bakom spröjsarna genom att stegarna justeras i höjdled, så bevisar väl det att de räknat ut delningen på stegarna, men monterat dem för lågt (eller för högt). Om det bara är en spröjs, kan man ju ta en hyllstege med vilken indelning som helst, och passa in i rätt höjdläge. Omdu kan hålla hyllan på rätt höjd med händerna. Alltså mellan "jacken". Då är det väl möjligt att tillverka hyllbärare som är i rätt storlek mellan "jacket" och hyllan.
Det är bara horisontell spröjs på luckorna, då det är pardörrar i varje vitrin. Hyllan ligger på pinnar som är instuckna i hyllstegarna. Det är fyra rutor i varje lucka, dvs tre spröjs. Den mellersta hyllan ligger i linje med den mellersta spröjsen, men inte de övriga två som ligger antingen för högt eller för lågt.

Men då är det p.g.a. att de inte kan göra egna måttanpassade hyllstegar och det är det de menar.
Det löser man genom att anpassa höjden på "pinnarna" mellan hyllstegen (den som hyllan ligger på)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.