5 641 läst ·
38 svar
6k läst
38 svar
Felplacerade etiketter
Etiketter är trådens tema, men tack för informationen i alla fall! Jag har nu köpt en 2-meters tumstock från Hultafors med röda ändar, made in Sweden, för ca en hundring. Etiketten vara bara att lyfta bort, precis som i inlägg #30.
Etiketter är ett elände. För de mest envisa har jag en flaska svindyr balsamterpentin. Vi borde strängt taget reklamera alla varor med evighets-klistrade etiketter.
Samma problem finns för glasburkar och vinflaskor, ifall man önska återanvända dem. Ibland hjälper ingenting. Det betyder också att de inte kan återvinnas på glasbruket!
En gång för länge sedan (60-tal), när jag jobbade på ett varuhus, fanns det ett annat problem med små etiketter, alltså prislappar (vilket redan nämndes denna tråd). Tjuvaktiga personer bytte ut prislappen på en dyr grej mot prislappen från något mycket billigare. En vaken kassörska, som hade alla priser i huvudet, kunde avslöja det. Dagens kassapersonal ser inga priser alls. Då är det till hjälp om det på etiketten står både streckkod och namn på varan.
Etiketter är ett elände. För de mest envisa har jag en flaska svindyr balsamterpentin. Vi borde strängt taget reklamera alla varor med evighets-klistrade etiketter.
Samma problem finns för glasburkar och vinflaskor, ifall man önska återanvända dem. Ibland hjälper ingenting. Det betyder också att de inte kan återvinnas på glasbruket!
En gång för länge sedan (60-tal), när jag jobbade på ett varuhus, fanns det ett annat problem med små etiketter, alltså prislappar (vilket redan nämndes denna tråd). Tjuvaktiga personer bytte ut prislappen på en dyr grej mot prislappen från något mycket billigare. En vaken kassörska, som hade alla priser i huvudet, kunde avslöja det. Dagens kassapersonal ser inga priser alls. Då är det till hjälp om det på etiketten står både streckkod och namn på varan.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
På de gamla läsk- och ölflaskorna hade man ett mycket lättlösligt klister. Sockerlösning kanske? De skulle lyssna lätt i flaskdisken. Så det finns lösning på "problemet". Däremot är vätskor ett problem i produktionslinor.
Det finns fortfarande (engångs-) ölflaskor med sådana etiketter. Om jag ställer flaskan i vatten, flyter etiketten upp efter en stund. Det betyder att kunskapen och tekniken redan finns. Även husgeråd som man kan diska, borde kunna befrias från prislappar i vanligt vatten först. Företag som beställer tillverkning i Kina, kan ställa krav på hur etiketterna skall fästas på varorna.imported_Benno skrev:
Fast på glas har jag aldrig misslyckats med "thinnerbaserad" förtunning. Problemet, som jag ser det, är när "underliggande" material inte tål starka lösningsmedel. Eller kanske rättare sagt så är det alltid ett problem om etiketter är svåra att få bort men på glas går åtminstone problemet att lösa.C Cider skrev:
På jobbet ser jag och plockar dagligen bort etiketter på artiklar från hela världen. Det finns måååånga sorter och varianter.
De jobbigaste är nog de som har yttersta lagret med plast så inget bortagningsmedel tränger in och ett pappersskikt som delar sig och sitter kvar i klistret. Klistret blir sedan som snor/slem som smetas runt på ytan och nästan inte går att få bort...
En del kunder (jobbar med returnerade artiklar) har pippi på att klistra etiketter på samtliga artiklar som t.ex. varje enskild skruv (morr), t.o.m. fast det redan finns artikelnr. instansat precis bredvid???!!!
De jobbigaste är nog de som har yttersta lagret med plast så inget bortagningsmedel tränger in och ett pappersskikt som delar sig och sitter kvar i klistret. Klistret blir sedan som snor/slem som smetas runt på ytan och nästan inte går att få bort...
En del kunder (jobbar med returnerade artiklar) har pippi på att klistra etiketter på samtliga artiklar som t.ex. varje enskild skruv (morr), t.o.m. fast det redan finns artikelnr. instansat precis bredvid???!!!
Redigerat:
Vi har fortfarande inte hittat något perfekt sätt som alltid fungerar. Kör med som jag tidigare skrivit Label off(som jag även har hemma) och manuell borttagning med kniv, skrapa och värme. Är det oömma produkter är det slip/stålborste som gäller. Vi får inte använda Thinner eller T-röd längre. Det är tydligen farligt på jobbet, men inte hemma 
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Kollade precis SnowRider TVs Senaste avsnitt där han lovordade och demonstrerade dekorborttagare från Biltema. Ska nog själv plocka med en sån när jag är ute och åker nästa gång.
https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675
https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden