Byggahus.se
Hej,

Får felkod F10 på min asko diskmaskin. Felkoden betyder överfyllnad, men inget vatten finns i maskinen. Vad som är märkligt är att pumpen(?) går även om jag stänger av maskinen. Behöver bryta strömmen helt via säkring för att den ska stanna.

Felkoden uppkom tidigare och då snurrade jag lite på skovelhjulet efter att tagit bort den gula pluggen och kände att det inte gick jämt runt om utan det fanns ett visst ”ojämt” motstånd för att kunna få den att snurra runt. Dock försvann felkoden och jag har kört två maskiner till, men nu kom felet igen och pumpen gick igång trots att maskinen va färdig och maskinen avstängd. Väldigt märkligt. Se film.

Finns det något enkelt sätt att säga att pumpen måste bytas eller behöver jag en ny maskin :)

A
N Nisse_j skrev:
Hej,

Får felkod F10 på min asko diskmaskin. Felkoden betyder överfyllnad, men inget vatten finns i maskinen. Vad som är märkligt är att pumpen(?) går även om jag stänger av maskinen. Behöver bryta strömmen helt via säkring för att den ska stanna.

Felkoden uppkom tidigare och då snurrade jag lite på skovelhjulet efter att tagit bort den gula pluggen och kände att det inte gick jämt runt om utan det fanns ett visst ”ojämt” motstånd för att kunna få den att snurra runt. Dock försvann felkoden och jag har kört två maskiner till, men nu kom felet igen och pumpen gick igång trots att maskinen va färdig och maskinen avstängd. Väldigt märkligt. Se film.

Finns det något enkelt sätt att säga att pumpen måste bytas eller behöver jag en ny maskin :)
Hej
Du har vatten i maskinutrymmet dvs utrymmet innanför sockeln som ligger ner.
orsak till detta kan bero på olika ting
brusten avloppslang eller annan slang, tillfällighet, inloppsventilen är otät, spolarmsväxlaren läcker, avloppsvatten från vasken/diskhon rinner bakvägen till DM
Generellt så reparerar man detta felet, tex byter avloppslangen.
de flesta av ovan listade felen ser man uppkomsten ifrån genom att dra fram hela maskinen och lossa plåten bak.

electroluxaren skrev:
Hej
Du har vatten i maskinutrymmet dvs utrymmet innanför sockeln som ligger ner.
orsak till detta kan bero på olika ting
brusten avloppslang eller annan slang, tillfällighet, inloppsventilen är otät, spolarmsväxlaren läcker, avloppsvatten från vasken/diskhon rinner bakvägen till DM
Generellt så reparerar man detta felet, tex byter avloppslangen.
de flesta av ovan listade felen ser man uppkomsten ifrån genom att dra fram hela maskinen och lossa plåten bak.
Tjena,

Tack för svar och tips. Verkligen tacksam

Jag drog ut och lossade den nedre plåten men det ser snustorrt ut, letar jag på fel ställe? Se bilder.

Varför skulle pumpen inte stanna om man stänger av maskinen? Varför är jag tvungen att dra ut sladden/säkringen?

• Under-syn på diskmaskin, elektriska anslutningar, rör, sladdar, avloppspump, fukt, hem underhåll eller reparationssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Maskindelar, motor, elektriska anslutningar, vit plast, under perspektiv, möjligen en hushållsapparat.
    Skapa konto
A
N Nisse_j skrev:
Tjena,

Tack för svar och tips. Verkligen tacksam

Jag drog ut och lossade den nedre plåten men det ser snustorrt ut, letar jag på fel ställe? Se bilder.

Varför skulle pumpen inte stanna om man stänger av maskinen? Varför är jag tvungen att dra ut sladden/säkringen?
pumpen stannar inte för det är en säkerhetsfunktion om maskinen fyller på vatten
du har haft en läcka som typiskt nog syns bäst från framsidan
det sitter en frigolit som du ser lite av i den grå plastlådan under den ser man rester av vatten
något har hänt där uppe på frigoliten siter en mikroswitch som styr funktionen
antingen så har frigoliten fastnat så att switchen är påverkad hela tiden eller så har det kommit in vatten i den, så får du den symptomen du har.
Mer än så här ser man inte på bilderna

Tack

Ok, hittade det. Händer dock inget när jag för frigoliten upp och ner. Testade och försiktigt trycka bort frigoliten och fick givaren att gå tillbaka helt. Dock tror jag att hela larmfunktionen sattes ur spel :(

N Nisse_j skrev:
Tack

Ok, hittade det. Händer dock inget när jag för frigoliten upp och ner. Testade och försiktigt trycka bort frigoliten och fick givaren att gå tillbaka helt. Dock tror jag att hela larmfunktionen sattes ur spel :(
Å andra sidan har jag inte någon rotorsak till läckaget som satte igång allt mer än att det finns i den grå lådan någonstans :)

A
N Nisse_j skrev:
Å andra sidan har jag inte någon rotorsak till läckaget som satte igång allt mer än att det finns i den grå lådan någonstans :)
om det inte kommer mer vatten så är det engångshändelse

du kan ha en av de maskiner som i en serie som hade problem med frigolitbiten och då behövs den bytas till en nyare med bättre kvalitet enligt servicebulletin

electroluxaren skrev:
om det inte kommer mer vatten så är det engångshändelse

du kan ha en av de maskiner som i en serie som hade problem med frigolitbiten och då behövs den bytas till en nyare med bättre kvalitet enligt servicebulletin
Ok, hur byter jag den? Vänder på maskinen och skruvar av botten?.

Det ser lite ut som att hela bottenplåten är i ett stycke och går upp på sidorna av maskinen. Finns det något enkelt sätt?

• Undersida av möbel eller apparat, elektriska ledningar, metallskenor, dammigt, inomhus, på kakelgolv.
    Skapa konto
A
N Nisse_j skrev:
Ok, hur byter jag den? Vänder på maskinen och skruvar av botten?.

Det ser lite ut som att hela bottenplåten är i ett stycke och går upp på sidorna av maskinen. Finns det något enkelt sätt?
Två stora skruvar från insidan

electroluxaren skrev:
Två stora skruvar från insidan
Toppen! Beställer en ny flottör å sen får jag börja skruva lite..har kört maskinen ett par gånger nu under uppsikt och inget vatten har läckt ut. Så vi provar och se..återkommer. Stort tack för hjälpen

• Gilla
H_kan@88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.