Byggahus.se

Felkod E15 på Siemens SR45M280SK diskmaskin

405 läst  8 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej, fick felkod E15 på en Siemens SR45M280SK diskmaskin som vi har i stugan. Den kallställdes under vintern och jag har för mig att jag tömde den och fyllde i salt som jag brukar göra innan vintern. Har funkat i ca 4-5 år. Men nu när jag körde den för första gången i år så stannar den innan programmet gått klart medfelkod e15. Märker att det är vatten under och kopplar lös den. Läser andra trådar att det troligast är en packning för sumpen. Men när jag öppnar den och kollar så läker det vatten från en annan packning på vänster sida. Se bifogad bild. Är det nåt man kan fixa själv? Hela sidan var vattenfylld igår, nu har det runnit ut under natten.

2. torbeno
    Husägare · Nivå 11
  3. torbeno
    Husägare · Nivå 11
    Du får lossa vattenpaketet inifrån maskinen, stora plastmuttern och något mer. Bara hoppas att inte saltbehållaren är trasig, den är jobbig att byta

Redigerat 8 jun 13:36
  4. J
    Medlem Nivå 1
    Tackar! Packningar är beställda, ja får hoppas att det inte är nåt mer som frusit sönder...

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Egentligen så räcker det med att trycka ner oringen på plats igen.
    Vanlig åtgärd på maskiner när de stått kallt på vintern.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Ok, tack jag får ta och testa det först, om det funkar så kanske jag kan stoppa leveransen av ny packning.

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    oringarna hålls fast av en plastring som skall snäppa på plats
    det är ju inget nämnvärt vattentryck på dessa så oftast(alltid) blir det tätt

8. J
    Medlem Nivå 1
    Tog lös vattenpaketet igår, en stor plastdetalj med gänga och en liten behövde tas bort inne i maskinen. Sedan två torx skruvar på vattenpaketet. Sedan var det bara att snäppa lös det i kanterna och lyfta av. Fixade till oringen som såg ok ut, och tryckte dit plastringen ovanpå. Monterade sedan ihop maskinen. Det var lätt fixat. Har inte testat att köra den ännu, blir nog till helgen.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Om någon får samma fel så håller diskmaskinen tätt nu, den har gått som den ska hela sommaren. :)

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka