Hej håller på att bli tokig. Min maskin beter sig skumt. Ibland när jag ska starta ett program så får jag felkod 40 och jag stänger av och startar om så fungerar det. Titt och tätt så kommer felkod 20 i slutet av programmet. Jag har tagit isär alla slangar och tittat så ingenting blockerar eller att nån glasbit finns kvar i systemet. Ibland fungerar det perfekt. Men för det mesta så måste jag starta om programmet flera ggr för att den sedan ska starta. Är det någon som haft samma problem med sin diskmaskin från electrolux eller annat märke med felkod 40 ibland vid start eller felkod 20 i slutet av programmet med 15-20min kvar?
Tacksam för tips

L Lasseborje skrev:
Om den tömmer ut vattnet som den ska så är det troligtvis nivåkontrollen som hamnat i fel läge, händer för oss ca en gång per år, kolla här för beskrivning [länk]
Den tömmer vattnet om jag ansluter avloppslangen till en hink. Då kommer inte felkoden. Kan det vara så att avloppslangen inte är tillräckling högt upp med en böj? Eller ska hålet vid vattenlåset vara större?

H Hampus55 skrev:
Eller ska hålet vid vattenlåset vara större?
Eftersom du ens funderar på om hålet vid vattenlåset ska vara större så ska det förmodligen vara det.
Jag har sett att en del borrar ett 5mm hål och hoppas att det ska vara OK.
Det rätta är att såga/skära av anslutningen så att hålet blir lika stort som innerdiametern på plasten vid vattenlåset.

H Hampus55 skrev:
Hej håller på att bli tokig. Min maskin beter sig skumt. Ibland när jag ska starta ett program så får jag felkod 40 och jag stänger av och startar om så fungerar det. Titt och tätt så kommer felkod 20 i slutet av programmet. Jag har tagit isär alla slangar och tittat så ingenting blockerar eller att nån glasbit finns kvar i systemet. Ibland fungerar det perfekt. Men för det mesta så måste jag starta om programmet flera ggr för att den sedan ska starta. Är det någon som haft samma problem med sin diskmaskin från electrolux eller annat märke med felkod 40 ibland vid start eller felkod 20 i slutet av programmet med 15-20min kvar?
Tacksam för tips
Här kommer sen respons. Jag hade samma problem. Felkod 20 tidigt eller senare efter start. Maskinen är gammal och jag skall byta men än så länge löser jag det med att rengöra silen inför varannan disk. Fungerar klockrent även om silen innehåller mycket lite smuts.

A Agneta21 skrev:
Här kommer sen respons. Jag hade samma problem. Felkod 20 tidigt eller senare efter start. Maskinen är gammal och jag skall byta men än så länge löser jag det med att rengöra silen inför varannan disk. Fungerar klockrent även om silen innehåller mycket lite smuts.
Ja hampus försvann....

Hej lite uppdatering. Jag fick tipset att lyfta avloppslangen högre upp och då försvann felkoderna. Så nu funkar maskinen klockrent

• Gilla
Agneta21
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Hej lite uppdatering. Jag fick tipset att lyfta avloppslangen högre upp och då försvann felkoderna. Så nu funkar maskinen klockrent
hade du då en för skarp böj innan anslutningen?
dvs slangen fel monterad från början?

returen returen skrev:
hade du då en för skarp böj innan anslutningen?
dvs slangen fel monterad från början?
Egentligen inte men lyfte upp den 15cm till så det hjälpte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.