9 455 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Felgjord dränering?
Ännu ett bekymmer är att källargolvet sluttar in mot mitten som på bilden. Och ligger ca 5 cm under ytterkanterna. Eftersom dräneringen är lagd så grunt så står det fukt i mitten och som går upp i innerväggarnas nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan jag göra nu. Är det nått jag som beställare skulle tagit reda på eller ligger det på hantverkaren? Kan jag kräva att mitt källargolv ska vara torrt efter man dränerat om huset.
Är det så att det ska vara 350mm från källargolvets överkant till dräneringens underkant. Hur blir det i mitt fall med golvet som sluttar. Jag har knappast 350mm någonstans på min dränering.
Ska jag bila upp ett hål i mitt i källargolvet för att kolla var vattennivån ligger?
Är det så att det ska vara 350mm från källargolvets överkant till dräneringens underkant. Hur blir det i mitt fall med golvet som sluttar. Jag har knappast 350mm någonstans på min dränering.
Ska jag bila upp ett hål i mitt i källargolvet för att kolla var vattennivån ligger?
Redigerat:
Är golvet är gjutet i efterhand eller står väggarna på golvet? Om din ritning #21 stämmer så har du förklaringen till dina problem. Se sidan 11 länkat dokument. http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/laddaner?func=download&fileid=2 som liknar din situation om jag förstått rätt.
MVH Stickan
MVH Stickan
Det verkar som golvet är gjutet i efterhand. kändes så när jag bilade. men som på mina skisser visar så ligger golvet på olika nivåer jämfört med grundmuren.
På ritningen här ser man hur det ser ut på högsta punkten på dräneringen.
Grundmur och golv samma nivå och dräneringen underkant går precis under kanten på grundmuren.
Hur långt ner skulle dräneringsröret minst ligga för att bli bra i höjd?
Jag har mätt mig till höjden på dräneringen i spolbrunnen som är högsta punkten.
På ritningen här ser man hur det ser ut på högsta punkten på dräneringen.
Grundmur och golv samma nivå och dräneringen underkant går precis under kanten på grundmuren.
Hur långt ner skulle dräneringsröret minst ligga för att bli bra i höjd?
Jag har mätt mig till höjden på dräneringen i spolbrunnen som är högsta punkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man skall eftersträva att få ett avstånd mellan ovansida golv och undersida rör på ca 350 mm så blir det något sådant. 350 - 100 (golv) - 110 (rör) = 140 mm mellan ovankant rör och underkant golv.
Eftersom golvet är gjutet i efterhand så är risken för sättningar större och därför bör man flytta ut dräneringsrören längre från väggen. Se bild med bankett.
Nu lever vi ju inte i en perfekt värld utan det är dina verkliga förhållanden som styr. Du borde anlita en expert som gör en bedömning på plats.
MVH Stickan
Eftersom golvet är gjutet i efterhand så är risken för sättningar större och därför bör man flytta ut dräneringsrören längre från väggen. Se bild med bankett.
Nu lever vi ju inte i en perfekt värld utan det är dina verkliga förhållanden som styr. Du borde anlita en expert som gör en bedömning på plats.
MVH Stickan
Bara ett förtydligande, går grundmuren 15 - 20 cm nedanför undersidan på golvet?
Då borde det duga om överkant på röret ligger under grundmuren men ingen del av golvets undersida ligger lägre än grundmuren. För utförande Se figur 7 i Isodräns arbetsbeskrivning.
MVH Stickan
Då borde det duga om överkant på röret ligger under grundmuren men ingen del av golvets undersida ligger lägre än grundmuren. För utförande Se figur 7 i Isodräns arbetsbeskrivning.
MVH Stickan
Var nere nu och mätte och där står vatten 15cm under källargolvets underkant ca i nivå med lägsta punkten på grundmuren.
Men nu gäller det denna sidan.
Andra sidan är står vatten ända upptill källargolvet..
Men nu gäller det denna sidan.
Andra sidan är står vatten ända upptill källargolvet..
Redigerat: