Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Hej,
Renovering kanske är ett magstarkt påstående än så länge men jag står iaf i valet och kvalet att köpa denna rostklump. Funderar fortfarande lite kring vad den kan vara värd givet skicket, ett antal delar som fattas och kan vara trasiga (bl.a. då förmodligen höjning/sänkning av klingan).
Historiken är att den har stått på nåt byggvaruhus och körts hårt av outbildat folk. Enligt leverantören var de nere en gång i månaden ibland och bytte rem/motorskydd/klingstyrning och fipplade med spånsugen som för det mesta då inte kördes utan damm tilläts samlas tills uppsamlingskåpan sprack vid nåt tillfälle. Motorn ska ha varit omlindad vid nåt tillfälle. Justerbordet går lite för trögt, oklart om nya lager skulle hjälpa endast. Höjning av klingan paj då axeln är böjd.
En första fråga dock, hur sjutton ska man koppla in den så motorn kan testas? Har tyvärr inget el-schema eller dylikt. Felder Sweden var inte kvicka på att hjälpa till när de inte fick sälja på mig nån ny maskin. Väntar på om de ev kan plocka fram en manual eller sprängskiss.
Renovering kanske är ett magstarkt påstående än så länge men jag står iaf i valet och kvalet att köpa denna rostklump. Funderar fortfarande lite kring vad den kan vara värd givet skicket, ett antal delar som fattas och kan vara trasiga (bl.a. då förmodligen höjning/sänkning av klingan).
Historiken är att den har stått på nåt byggvaruhus och körts hårt av outbildat folk. Enligt leverantören var de nere en gång i månaden ibland och bytte rem/motorskydd/klingstyrning och fipplade med spånsugen som för det mesta då inte kördes utan damm tilläts samlas tills uppsamlingskåpan sprack vid nåt tillfälle. Motorn ska ha varit omlindad vid nåt tillfälle. Justerbordet går lite för trögt, oklart om nya lager skulle hjälpa endast. Höjning av klingan paj då axeln är böjd.
En första fråga dock, hur sjutton ska man koppla in den så motorn kan testas? Har tyvärr inget el-schema eller dylikt. Felder Sweden var inte kvicka på att hjälpa till när de inte fick sälja på mig nån ny maskin. Väntar på om de ev kan plocka fram en manual eller sprängskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag känner inte den där modellen i detalj men jag tror att den kan vara ett riktigt bra köp om priset är rätt....... med den där förhistorien skall den vara betydligt billigare än andra sågar av samma typ och ålder.
Att få en sån där motor professionellt omlindad kostar cirka 500 euro i Finland. Sannolikt aningen mer i Sverige.
Den är förmodligen en vanlig standardmotor. De är så pass standardiserade i dag att man kan hitta en ny motor som passar.
Om du är orolig för motorn så vore det ju bäst att koppla loss alla trådar i kopplingsdosan och testa lindning för lindning med Megger. Den känner av om lindningarna läcker elektricitet någonstans.
Om man bara provkör så kan en lindrigt bränd motor snurra hur fint som helst och sedan brinna totalt efter en tids körning med belastning.
Jag tycker du skall titta efter noga så att de verkligen lindade om motorn och inte bara bytte den mot en billighetskinesmotor.
Att få en sån där motor professionellt omlindad kostar cirka 500 euro i Finland. Sannolikt aningen mer i Sverige.
Den är förmodligen en vanlig standardmotor. De är så pass standardiserade i dag att man kan hitta en ny motor som passar.
Om du är orolig för motorn så vore det ju bäst att koppla loss alla trådar i kopplingsdosan och testa lindning för lindning med Megger. Den känner av om lindningarna läcker elektricitet någonstans.
Om man bara provkör så kan en lindrigt bränd motor snurra hur fint som helst och sedan brinna totalt efter en tids körning med belastning.
Jag tycker du skall titta efter noga så att de verkligen lindade om motorn och inte bara bytte den mot en billighetskinesmotor.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Har testat med en megger nu, fas för fas, mot jord och hittade inget anmärkningsvärt. Motorn är original, men omlindad som sagt då enligt uppgift. Ritsmotorn testade jag dock aldrig. Båda motorerna startar och går bra.heimlaga skrev:Jag känner inte den där modellen i detalj men jag tror att den kan vara ett riktigt bra köp om priset är rätt....... med den där förhistorien skall den vara betydligt billigare än andra sågar av samma typ och ålder.
Att få en sån där motor professionellt omlindad kostar cirka 500 euro i Finland. Sannolikt aningen mer i Sverige.
Den är förmodligen en vanlig standardmotor. De är så pass standardiserade i dag att man kan hitta en ny motor som passar.
Om du är orolig för motorn så vore det ju bäst att koppla loss alla trådar i kopplingsdosan och testa lindning för lindning med Megger. Den känner av om lindningarna läcker elektricitet någonstans.
Om man bara provkör så kan en lindrigt bränd motor snurra hur fint som helst och sedan brinna totalt efter en tids körning med belastning.
Jag tycker du skall titta efter noga så att de verkligen lindade om motorn och inte bara bytte den mot en billighetskinesmotor.
Har börjat kolla på reservdelar och utbyten. Felder ska tydligen ha alla reservdelar i lager. Frågan är väl sen vad det kostar. De främsta problemen med sågen är att "koppen" som formatbordet vilar på är borta och att kugghjulet som driver höj/sänkning är trasigt. Ev om det kan vara så att axeln det sitter på är lite skev. Den finns det förstås en del lyxproblem man kan åtgärda beroende på vad delarna kostar.
Rostrengöringen är ju dock en annan historia. Frågan är vilka ambitioner man ska ha? Är det rimligt att tro att det ska gå att komma upp i högblankt gjutjärn? Kommer man få slipa bort för mkt?
Fler bilder: https://drive.google.com/drive/folders/0B70vhuYH58XOc0ozd1VYQ0NVX3c?usp=sharing
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Sprängskiss: https://drive.google.com/open?id=0B70vhuYH58XOSTlUQThUcC1ENWcbadtastex skrev:
Jag är lite osäker på hur jag lättast kommer åt det där kugghjulet för höj/sänk utan att ta loss för mkt. Var på väg att ta loss gjutjärnsbordet men det sitter ju som plastpluggar (fastvärmda?) för hålen ovanifrån och två av dessa kan endast lossas just ovanifrån verkar det som. Så jag drog mig för det. Men det kan hända att det är enda sättet? Plus då att rostborttagningen hade gått mkt lättare med borden nedplockat.
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Tack, den var otroligt lik den Hammer som jag troligen köpt. Jag står eventuellt inför en ofrivillig renovering då den såg jag köpt var i ett betydligt sämre skick än jag förväntat mig. Just mekanismen för höjning känns omöjlig att serva utan att plocka loss åtminstone justerbordet. Återkoppla gärna om du plockar ner din såg ytterligare!
Hittade en sprängskiss på nätet till Hammer B3, kanske är det någon mer som har nytta av den...?
http://xchange.passionnesdubois.fr/Atelier/Hammer_Felder/B3_Ersatzteile_1009_CS3_Lo.pdf
Är det någon som handlat reservdelar? Går det via Felder eller hur gör man?
http://xchange.passionnesdubois.fr/Atelier/Hammer_Felder/B3_Ersatzteile_1009_CS3_Lo.pdf
Är det någon som handlat reservdelar? Går det via Felder eller hur gör man?
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Jag antar att det bara är att kontakta Felder. De har förmodligen allt i lager. Så var det iaf med K700S. Men jag har haft en del kontakt med Plano Maskin (https://planomaskin.se/sv/) som kollat saker åt mig. Felder kändes bitvis sådär motiverade att ta tag i en gammal rostig såg utan ville hellre sälja på mig en ny.
Vad gav du för din maskin?
Vad gav du för din maskin?
Jag har inte betalat den ännu och frågan är om den inte får gå tillbaka istället. Det kommer att gå åt alltför mycket tid för mig att fixa den. Har hittat massor med tveksamheter och defekta prylar nu när jag fått tillgång till sprängskissen så frågan är om inte risken för allvarliga/dyra fel är alltför hög.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Vad är det som inte funkar? Det jag kan säga om den K700S ungefär är att priset som diskuterades var 10K. Motorn verkar ok om jag inte meggat fel. Minimum av reservdelar är ny rem förstås, kugghjulen för höjning av klingan, svängbulten under formatbordet, och några småsaker. Beräknad kostnad ~1K inkl moms o frakt. Endast en klinga medföljer tyvärr.
Höjningen av klingen är otroligt trög och det jag försökt hittills har inte hjälpt, har hittat defekta detaljer som verkar ha med detta att göra. Vinklingen av klingan går lätt men det saknas en detalj som låser axeln så den kan när som helst hoppa ur. Sedan är en spak till fräsenheten så böjd att den inte kan användas för låsning (går i chassiet). Listan på felaktigheter är ganska lång 10-12 punkter redan nu. Priset jag fått är ungefär 20K men det gick jag med på när jag trodde att sågen skulle vara genomgången och funktionellt ok (sågen kommer från en firma som handlar med nya och begagnade Hammer).
Tycker 20000 kronr låter onödigt dyrt i det skicket. Du borde få ned priset så du har i alla fall litet betalt för arbetstiden.
"Genomgången" är ett kodord som betyder "kontrollerat att de flesta stora delarna finns kvar och slagit med slägga på allt som kärvade tills det rörde sig".
"Renoverad" är ett kodord som betyder "Målad och putsad och polerad utvändigt och alla trasiga delar bortmonterade och bortkastade och eventuellt ersatta med andra delar som inte passar och inte fungerar"
Nej skall man få en bra maskin skall man antingen köpa direkt av en användare som har varit rädd om sina maskiner eller köpa ett ärligt vrak för ett ärligt vrakpris och helrenovera själv.
"Genomgången" är ett kodord som betyder "kontrollerat att de flesta stora delarna finns kvar och slagit med slägga på allt som kärvade tills det rörde sig".
"Renoverad" är ett kodord som betyder "Målad och putsad och polerad utvändigt och alla trasiga delar bortmonterade och bortkastade och eventuellt ersatta med andra delar som inte passar och inte fungerar"
Nej skall man få en bra maskin skall man antingen köpa direkt av en användare som har varit rädd om sina maskiner eller köpa ett ärligt vrak för ett ärligt vrakpris och helrenovera själv.
Tack för kodorden Heimlaga även om jag hoppas att du inte har rätt. 
Som tur är så ger konsumentskyddslagen ett ganska bra skydd för konsumenten när man handlat begagnade varor från ett företag så att häva köpet skall inte vara några problem.
Efter några timmars klurande och skruvande har jag i alla fall fått klinghöjningen att löpa någorlunda lätt, inte lika lätt som en något nyare K3 jag klämde på tidigare i veckan men acceptabelt i alla fall. Den här delen skall inte vara bananformad...
Nu måste jag klura ut varför klinglutningen är så glapp, det känns som att ett glidlager är slut.
Hoppas att det här inte slutar med att jag gått igenom och fixat allting och ändå skickar tillbaka sågen...
Ursäkta trådkapning - hoppas att det känns relevant.
Som tur är så ger konsumentskyddslagen ett ganska bra skydd för konsumenten när man handlat begagnade varor från ett företag så att häva köpet skall inte vara några problem.
Efter några timmars klurande och skruvande har jag i alla fall fått klinghöjningen att löpa någorlunda lätt, inte lika lätt som en något nyare K3 jag klämde på tidigare i veckan men acceptabelt i alla fall. Den här delen skall inte vara bananformad...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu måste jag klura ut varför klinglutningen är så glapp, det känns som att ett glidlager är slut.
Hoppas att det här inte slutar med att jag gått igenom och fixat allting och ändå skickar tillbaka sågen...
Ursäkta trådkapning - hoppas att det känns relevant.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Så, liten uppdatering. Sågen (och spånsug, rikthyvel) är inköpt. Har seriöst börjat kolla på reservdelar. Hittat ett par mindre grejer till som var trasiga, bland annat gasfjädern till klingskyddet (fattar inte hur jag missade det första gången, den såg ut som ett "u") samt ett av (mässings?)kugghjulen till höjningen av ritsklingan. Lyckades ta mig in i sågen och komma åt kugghjulen för den andra klinghöjningen tack och lov så jag skrotade idéerna om att lyfta bordet. Har ingen travers eller dylikt och man vill ju slippa en massa justeringar efteråt.
Har mest ägnat mig åt rost, genom vidare elektrolys i olika format och genom slipning av bordsytan. Därmed inte sagt att jag är färdig, men det känns otroligt bra hittills. Använde excenterslip, scotch brite och fosforsyra som nämndes i den andra tråden.
Har mest ägnat mig åt rost, genom vidare elektrolys i olika format och genom slipning av bordsytan. Därmed inte sagt att jag är färdig, men det känns otroligt bra hittills. Använde excenterslip, scotch brite och fosforsyra som nämndes i den andra tråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du gjort något åt gängstängerna i din maskin? Jag har fått min att röra sig relativt lätt genom rengörning och funderar på om man skall smörja dem på något sätt. Fett är väl ingen bra ide eftersom dammet fastnar i det men kanske teflonspray? Det borde ju inte vara någon risk att det kommer upp på bordet om man bara sprayar på gängstängerna? Någon som har något tips på smörjning?