Jag har en VW Golf mk7 där bältet i vänster baksäte är vridet ett halvt varv. Jämför jag med höger bak så är spännet på rätt håll och öglan som hindrar spännet från att åka för långt ner också åt rätt håll men bältet vrider sig ett halvt varv innan det går in i "rullen". Det verkar alltså inte som att spännet har vridit sig utan att det är bältet i rullen som vridit sig. Att dra ut bältet helt och sen mata in det hjälper inte. Vad jag kan se så sitter det rätt i fästet under själva sätet. Är det någon som vet vad som hänt och hur man fixar det?

Bilbälte i bakre sätet på en VW Golf mk7 med ett vridet bältesspänne och ögla placerade felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänster baksätes säkerhetsbälte i en VW Golf mk7, delvis vridet innan det går in i rullen.
Skapa konto

F
Kan det ha roterat runt skruven det är fäst med nere mot karossen? Går det att fälla baksätet så det kan ha hänt?

Det var en teori jag också hade men lyfter jag på sätet sitter bältet i en ögla och öglan sitter rejält skruvad i karossen, fanns ingen möjlighet att snurra på den.

Säkerhetsbälte med metallögla och spole, monteringshål synliga på fästet, placerat på ljus yta.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.