Hej!

Jag håller på att byta räcke på altanen men som vanligt blir det ju alltid mer än vad man tänkt sig..

Till att börja med hade man sågat ur panelen på huset och knutbrädan runt en halvstolpe för att fästa räcket. Det hade ju såklart ruttnat så nu måste jag byta panel och knutbräda på den biten. Sen ser jag att man har staketreglarna som är i förfall (45x95) som enda stöd direkt mot marken på framsidan av altanen. Bärlinan på framsidan är också skarvad. Helgalet men så verkar det mesta vara byggt här.

Är det rimligt att bara byta stolpar till kraftigare NTR A och kan man byta ut bärlinan? Måste man kanske ha stöd av domkrafter? Eller räcker det att man först byter stolparna och fäster dem i ramverket under för att sen byta bärlina? Det verkar ju som att bärlinan mest är till för dekoration i dagsläget.

• Altan med trasigt räcke, borttagna stolpar, hammare och såg liggande på golvet, grön gräsmatta framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad altan med borttagen bärlina, två stolpar och en hammare synliga. Gräs under altanen.
    Skapa konto
  • Altan med vit panel, trasig knutbräda och löst bråte på gräset framför. Öppen dörr med röda stövlar inomhus.
    Skapa konto
Det är nog tyvärr bara att börja riva och göra rätt. Om golvet är fräscht så går det ibland att slipa eller vända på.

En snabbfix är annars att sätta en ny bärlina i framkant på plintar.

Byt ut stolparna mot tryckade, lägg betongplattor på marken som stöd under, lägg asfaltspapp emellan.
Sen kan du skruva en ny bärlina utanpå den gamla.
Dock om allt du hittat hittills är kass så finns det en riska att hela altanen är risigt och bör bytas...
Allt beroende på ambitionsnivå och plånbok.

• Gilla
Isti
  • Laddar…
Med tanke på hur stolparna ser ut tycker jag bärlinan verkar vara ganska i våg? Om den håller för det där så håller den för mycket.
Jag skulle troligen bara skruva dit en extra regel bakom förstärkningen, den nya går då mellan skruvreglerna och skruvas också genom bärlina och befintlig förstärkning.

Vid byte av stolparna så fäst en bit regel även under spikreglarna och skruva i stolpen.

• Gilla
Isti
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.