10 143 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Felbeställd bänkskiva. Varför??
Den som ritat bänkskivan har gjort fel. Den som kontrollerat ritningarna och missat detta har också gjort fel. Frågan är vem som skrivit bäst formulering om vem som bär ansvaret. Vem som bär konsekvensen vet vi ju tyvärr
bara att börja reklamera.
Vill flytta skulden till annan part?
Den personen vill inte erkänna att den gjort fel utan skyller ifrån sig som ett barn.
Om bänkskivan hade varit 2523 och hålet för diskhon hade legat fel så skulle det kunnat berott på att ni flyttat om skåpen och bytt typ av ho.
Men skivans totallängd kan aldrig bli berörd pga att ni byter platts på två skåp och byter typ av ho.
Om bänkskivan hade varit 2523 och hålet för diskhon hade legat fel så skulle det kunnat berott på att ni flyttat om skåpen och bytt typ av ho.
Men skivans totallängd kan aldrig bli berörd pga att ni byter platts på två skåp och byter typ av ho.
Instämmer, självklart ska skivan vara till väggen annars ser det konstigt ut vid avslutet hur man än gör, när jag kollade måtten och räkande så kom jag också fram till att skivan är för kort, jag tänkte först att det va något special, tyckte det va konstigt att ni hade en dörröppning mitt vid underskåpen. Samt att det inte ser ut att vara någon stomme där ännu.
Men hur ni än vänder och vrider på skåpen så kommer skivan aldrig gå hela vägen till väggen
Men hur ni än vänder och vrider på skåpen så kommer skivan aldrig gå hela vägen till väggen
Afrodite den personen har nog missat att totallängden är fel. Hen har rätt att centrummåttet på hon blivit fel för att ni bytt plats på 80skåpet och diskmaskinen. Så hade personen gjort längden rätt så hade fortfarande cc måttet varit fel och då hade det varit etta fel!
På den övre ritningen är set två hoar och då mäter man centrum mellan dessa två. På en senare ritning har man gjort en ho med avrinning och då räknar man centrum på diskhon. Alltså där korgbottenventilem är. Sen har någon bara flyttat med fel centrummått från tidigare ritning utan att tänka till.Ögonfröjd skrev:
Ok, så ingen garanti gäller i detta fallet...
Nu gäller det att använda fantasin. Ni vill antagligen ha diskhon exakt i mitten av fönstret, så kom på något att ha i mellan skivorna.
Tex en snygg rostfri lucka för att plocka saker från hörn-karusellen Uppifrån. Mellanrummet går ca mot centrum av en eventuell hörn-karusell, så ni kan plocka ända från navet-och-ut. Det ska bara till-sågas lite. och snyggas till.
Jag ska faktiskt göra detta själv på 2 Hörn-karuseller. Hade tänkt att ha en massa glas-burkar med olika Livsmedel, Cornflakes/ kanske kryddor också...osv.
Det gäller att använda fantasin speciellt när oväntade problem uppstår..
Nu gäller det att använda fantasin. Ni vill antagligen ha diskhon exakt i mitten av fönstret, så kom på något att ha i mellan skivorna.
Tex en snygg rostfri lucka för att plocka saker från hörn-karusellen Uppifrån. Mellanrummet går ca mot centrum av en eventuell hörn-karusell, så ni kan plocka ända från navet-och-ut. Det ska bara till-sågas lite. och snyggas till.
Jag ska faktiskt göra detta själv på 2 Hörn-karuseller. Hade tänkt att ha en massa glas-burkar med olika Livsmedel, Cornflakes/ kanske kryddor också...osv.
Det gäller att använda fantasin speciellt när oväntade problem uppstår..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Saken är den att vi skrivit på papper hur vi önskar få bänkskivan.Nötegårdsgubben skrev:
Vi var helt fokuserade på att diskhon skulle komma centrerad i 800 skåpet (vilket den har) och har helt missat att totallängden ändrats.
Även om vi skrivit på pappret så vore det högst oproffesionellt att lägga allt ansvar på kunden.
I min yrkesroll hade det varit helt främmande att lägga över allt på kunden, för att hävda att ”ni har skrivit på papper”
Men vi för en diskussion med leverantören som är en underleverantör till Lg collection.
Det är alltså inte Lg som gjort fel vill jag påpeka.
Som du skriver så minns jag när jag beställde min skiva igenom Ikea, han påtalade flera gånger och att när vi skriver på pappret om beställningen, så avskriver dom sig ansvaret när det blir fel, men vår säljare va professionell och kontrollmätte flera gånger tillsammans med oss, så det kan bli svårt om er säljare är tjurig, men är dom snälla, och om det faktiskt va deras fel så borde det inte va något problem.
Har nyss varit i kontakt med säljaren.
Eftersom vi faktiskt har ett visst ansvar så kommer vi inte helt undan.
Men dom gav nu beskedet att dom kommer ut på Måndag och mäter nya mått och beställer om bägge skivorna.
Vi kommer debiteras en kostnad på 2500, vilket känns helt ok.
Totalkostnaden för en ny skiva är 15000, så jag tycker dom har varit tillmötesgående.
Tack för all feedback
Eftersom vi faktiskt har ett visst ansvar så kommer vi inte helt undan.
Men dom gav nu beskedet att dom kommer ut på Måndag och mäter nya mått och beställer om bägge skivorna.
Vi kommer debiteras en kostnad på 2500, vilket känns helt ok.
Totalkostnaden för en ny skiva är 15000, så jag tycker dom har varit tillmötesgående.
Tack för all feedback
Tycker det var ett helt ok bemötande, eftersom precis som TS säger så går man igenom ritningen noggrant tillsammans med konstruktören eller säljaren så att alla är överens om måtten innan man skriver på. Och när man skriver på tar man över ansvaret för att ritningen är korrekt. Så 2500 för en ny skiva känns faktiskt helt ok, eller t o m ganska generöst i sammanhanget.
Klicka här för att svara