Jag anlitade en firma innan sommaren som bytte några fönster. Jag hade ett fast pris med två alternativ, en "grundoffert" och en dyrare som gällde om de skulle behöva göra en avväxling (vilket inte kunde avgöras med säkerhet innan de börjat riva). Nu behövde vi inte växla av, varför arbetet utfördes efter den billigare offerten.

När jag fick fakturan innan sommaren hade de "råkat" skicka den enligt den dyrare offerten, men efter ett samtal med dem så ursäktade de sig och jag betalade rätt pris (enligt den lägre fakturan). Allt frid och fröjd... tills idag då pappren från skatteverket kom. De visade sig att firman återigen gjort fel:
1. De har "råkat" skicka fakturan med det högre beloppet till skatteverket, varför för mycket ROT-avdrag gjorts.
2. De har gjort ROT-avdraget på mig istället för min fru (som vi skrivit i kontraktet då jag använder upp hela mitt ROT-utrymme på annat).

Hur går jag vidare med detta? Ska jag överklaga till skatteverket, eller ska jag be firman kontakta skatteverket och den vägen korrigera felet?

Red ut det med firman. Skatteverket kan bara gå på det som firman uppgett. I värsta fall kommer du att få betala tillbaks rotpengarna till skv :-)

Du skall nog reda ut det med både skatteverket och firman snarast. Skatteverket går på det som firman anger, men om du meddelar att dte är fel, så kräver skatteverket tillbaka pengarna från firman.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.