Efter att ha läst en artikel om felaktigt monterade downlights och de skador detta kunde medföra tog jag en koll på våra egna downlights monterade i kökstaket.

Det är lagt ett nytt undertak av gipsskivor just för att kunna fälla in downligths. Från gipsskivans underkant till det gamla taket är det 90mm. Det gamla taket är i målad puts.

I databladet för downlighten står:

140mm med F-symbol
85mm med överkorsad F-symbol

Min tolkning efter att ha läst på är att denna installationen inte är korrekt utan hade behövt 140mm. Det skulle vara om målad puts inte räknas som brännbart men det har jag svårt att tro...

Frågor:

- Jag hittar inga inbyggnadsboxar för så låg höjd, annars kanske det hade varit en lösning om inte själva gipsskivan också räknas som brännbar?

- Kan man klä det gamla taket med nån form av brandskydd?

- Skulle det vara en lösning att gå över till LED lampor? downlighten använder MR16 (GU5.3) så det går ju att hitta

- Installationen är gjord av behörig elektriker, vilka garantier har jag ? det är gjort för ca 6-7 år sen

/Dea

Målad puts är väl inte brännbart?

F-symbolen indikerar att armaturen får övertäckas med isolering (i box) vid 140 mm inbyggnadsdjup.
Överstruken F-symbol innebär att 85 mm gäller om ingen isolering finns och då behövs ingen box.
Så jag skulle vilja påstå att installationen är korrekt.

du oroar dig lite för mycket... målad puts brinner garanterat inte! å har det hållit så här länge känns det som det håller lika länge till minst!

När jag kollade F-märkningen stod det att överkorsad F betyddea att den bara får installeras i icke brännbara material.
För att få installera där det är isolering skulle det vara ett F med "tak" över.

Nja, kollade lite noggrannare precis och på ett ställe i originaltaket sticker trä och vass fram och tyvärr sitter en downlight precis där, kanske läge för lite självhäftande alu-matta.

Artikeln handlade om att detta var ett av de vanligaste dolda felen i bostadsrätter och vi ska snart sälja.

/Dea

F-märke: armaturen blir max 90 grader vid ytor som vidrör infällnadshålet.

F-märke med tak: ingen del av armaturen blir varmare än 90 grader och kan övertäckas med isolering. Ofta i kombination med en infällnadsbox.

F-märke som är överkryssad: kan bli hur varm som helst.

Om du inte klarar de mått som anges i monteringsanvisningen så skulle inte jag försöka klä med alu etc. Plåten blir fortfarande varm och kommer sprida värmen till vassen.

Byt hellre ut till en lågbyggande downlight som klarar kraven, men ingen möbelpuck med halogen. De kommer bara att blända.

Den här har jag använt ett par gånger:

http://www.levellight.se/thin-p-274.html

En lågbyggande LED-downlight som ändå är välavbländad. Hyffsat stor håltagning för att vara LED vilket år bra för dig då chansen är stor att den passat i infällnadshålet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för tipset!

Har diskuterat med både Lumiance, som gör downlighten, och Osram vars transformatorer jag har och båda hade imponerande bra kundservice!

Slutsatser:

- Installationen är felaktig, för denna typ av installation skall kraven för F-märkningen uppfyllas, dvs 140mm inbyggnadsdjup.
- Att gå över till GU5.3/MR16 LED lampor i befintliga downlights kommer att lösa värmeproblemet MEN installationen är fortfarande inte godkänd då den måste klara den starkaste lampan som den är godkänd för , dvs 50W halogen
- Går man över till Osrams egna MR16 LEDs funkar dom med befintliga transformatorer och dimmrar

- För att få en godkänd installation behöver jag alltså gå över till LED med F-märkt inbyggnadshöjd <85mm

Enklast hade varit att hitta nya downlights för 12V med minst 75mm inbyggnadshål som funkar med befintliga transformatorer.
Att gå över till 230V LEDs kan bli besvärligt, tror inte det är 230V klassat kablage uppe i taket, så alternativ två är att även byta transformatorer eller skaffa dricdon för flera LEDs.

Alla tips är välkommna!

/Dea

Ja just det, den ska helst ha en färgtemp som motsvarar dimmade halogen också.....

/Dea

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.