Vi har precis köpt ett hus där säljar- och köparbesiktningen påpekat att brunsmanschetten är felaktigt skuren. Vi är medvetna om problemet och att det kan leda till nedsättning av ersättning vid en eventuell skada. Badrummet är renoverat 2008, dvs ca 10 år gammalt och inga skador har dykt upp än så länge. Hur orolig bör man vara över detta problem? Har läst lite om att plocka loss manschetten och skära men det låter inte som något man vågar sig på..
Har bifogat två bilder på brunnen
Har bifogat två bilder på brunnen
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som direkt svar. Det är ett väldigt vanligt fel, som troligen inte orsakar oändligt med vattenskador. Men det bryter mot tillverkarens anvisningar för hur dte skall utföras, och anvisningarna finns av en orsak.
Rent tekniskt så handlar det om att tätheten i kopplingen mellan rummets tätskikt och golvbrunnen får man genom att tätskiktet med sin brunnsmanschett (En gummiduk) går ned i brunnen, och klämms mot brunnens insida av en klämring (den blåa på din bild). Manschetten skall vara så skuren att den inte går in under undersidan av ringen, för ringen skall pressas ända ned i sitt säte. Ringen och brunnens sida är svagt koniska, så det blir högre tryck ut mot sidan från ringen ju längre ned man pressar den.
OM det då ligger en bit manschett under ringen, så kan man inte pressa den ända ned, och den pressar inte lika hårt ut mot brunnens sida. Därmed trycks inte manschetten mot sidan lika hårt. Vatten kan därmed komma in i springan mellan manschetten och brunnens sida. Iallafall i teorin.
Om man nu väljer att lämna det så här (skulle jag ha gjort), så kan man minska risken för skador genom att var lite extra noga med att hålla brunnen ren. Så länge vatten rinner ned från golvet över klämringen och ned i brunnen, så är det mikroskopiska mängder vatten som ev. skulle "rinna runt kanten" på manschetten och sugas upp i springan mot brunnens sida.
Men om du får stopp i brunnen, med en massa hår så kommer vattenytan i brunnen att stiga över nivån där springan finns. Då blir det ett vattentryck mot den känsliga punkten under klämringen. OM det då finns en glipa, på grund av för lågt tryck från ringen, så kommer vattentrycket från den stigande vattenytan att pressa ut vatten, och det kan bli avsevärda mängder vatten som tränger ut i springan, och vidare ut i golvkonstruktionen. Men i de flesta badrum med det här felet så har det någon gång varit lite översvämning från en orensad brunn, utan att det blir några skador.
Rent tekniskt så handlar det om att tätheten i kopplingen mellan rummets tätskikt och golvbrunnen får man genom att tätskiktet med sin brunnsmanschett (En gummiduk) går ned i brunnen, och klämms mot brunnens insida av en klämring (den blåa på din bild). Manschetten skall vara så skuren att den inte går in under undersidan av ringen, för ringen skall pressas ända ned i sitt säte. Ringen och brunnens sida är svagt koniska, så det blir högre tryck ut mot sidan från ringen ju längre ned man pressar den.
OM det då ligger en bit manschett under ringen, så kan man inte pressa den ända ned, och den pressar inte lika hårt ut mot brunnens sida. Därmed trycks inte manschetten mot sidan lika hårt. Vatten kan därmed komma in i springan mellan manschetten och brunnens sida. Iallafall i teorin.
Om man nu väljer att lämna det så här (skulle jag ha gjort), så kan man minska risken för skador genom att var lite extra noga med att hålla brunnen ren. Så länge vatten rinner ned från golvet över klämringen och ned i brunnen, så är det mikroskopiska mängder vatten som ev. skulle "rinna runt kanten" på manschetten och sugas upp i springan mot brunnens sida.
Men om du får stopp i brunnen, med en massa hår så kommer vattenytan i brunnen att stiga över nivån där springan finns. Då blir det ett vattentryck mot den känsliga punkten under klämringen. OM det då finns en glipa, på grund av för lågt tryck från ringen, så kommer vattentrycket från den stigande vattenytan att pressa ut vatten, och det kan bli avsevärda mängder vatten som tränger ut i springan, och vidare ut i golvkonstruktionen. Men i de flesta badrum med det här felet så har det någon gång varit lite översvämning från en orensad brunn, utan att det blir några skador.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag tror att konstigt nog så fuskas det på den här punkten även av rätt duktiga plattsättare. Tror att det finns någon sorts motstånd mot att köpa en skärmall för typ 100 kr "jag skär ju så bra på frihand"...
H hempularen skrev:Som direkt svar. Det är ett väldigt vanligt fel, som troligen inte orsakar oändligt med vattenskador. Men det bryter mot tillverkarens anvisningar för hur dte skall utföras, och anvisningarna finns av en orsak.
Rent tekniskt så handlar det om att tätheten i kopplingen mellan rummets tätskikt och golvbrunnen får man genom att tätskiktet med sin brunnsmanschett (En gummiduk) går ned i brunnen, och klämms mot brunnens insida av en klämring (den blåa på din bild). Manschetten skall vara så skuren att den inte går in under undersidan av ringen, för ringen skall pressas ända ned i sitt säte. Ringen och brunnens sida är svagt koniska, så det blir högre tryck ut mot sidan från ringen ju längre ned man pressar den.
OM det då ligger en bit manschett under ringen, så kan man inte pressa den ända ned, och den pressar inte lika hårt ut mot brunnens sida. Därmed trycks inte manschetten mot sidan lika hårt. Vatten kan därmed komma in i springan mellan manschetten och brunnens sida. Iallafall i teorin.
Om man nu väljer att lämna det så här (skulle jag ha gjort), så kan man minska risken för skador genom att var lite extra noga med att hålla brunnen ren. Så länge vatten rinner ned från golvet över klämringen och ned i brunnen, så är det mikroskopiska mängder vatten som ev. skulle "rinna runt kanten" på manschetten och sugas upp i springan mot brunnens sida.
Men om du får stopp i brunnen, med en massa hår så kommer vattenytan i brunnen att stiga över nivån där springan finns. Då blir det ett vattentryck mot den känsliga punkten under klämringen. OM det då finns en glipa, på grund av för lågt tryck från ringen, så kommer vattentrycket från den stigande vattenytan att pressa ut vatten, och det kan bli avsevärda mängder vatten som tränger ut i springan, och vidare ut i golvkonstruktionen. Men i de flesta badrum med det här felet så har det någon gång varit lite översvämning från en orensad brunn, utan att det blir några skador.
Tack för ett utförligt svar, vi var också inne på att inte göra något åt det utan hoppas på det bästa. Vi får se till att rengöra brunnen ordentligt som du beskriver så håller vi tummarna för att det inte händer något.
När det gäller övrig konstruktion så är det såklart svårt att säga men fallet är okej, skvallerrör finns under invyggnadstoalett, inga rör sticker upp ur golvet. Dvs min väldigt amatörmässiga känsla är att badrummet är ordentligt utfört förutom detta i brunnen.
Konstruktionen som sådan, från tillverkaren, är helt idiotisk. Den som hittat på det där har förlitat sig på att alla montörer ska göra rätt med något som har sådär små marginaler. Det är hål i huvudet.
Klicka här för att svara


