K Klass0n skrev:
Jag skulle vilja göra ett tillägg ang brevet från inkassoföretaget.
Brevet dök upp igår 29/4

I brevet specificeras följande datum:
Förfallodatum för fakturan 16/4
Påminnelse 2 (det aktuella brevet) är daterat till den 21/4
Betalning skall vara dem till handa 1/5

Det är 2 saker här som jag har problem med, dels att de från fakturan förföll (den 16e) alltså fått uppdraget och skickat ut påminnelse 1 den 17e/4 (för sen kommer påskledigheten 18-21/4).

Sen kan man (om man vill vara lite konspiratoriskt lagd ) fundera över om de tjuvhöll på brevet för att jag ska hamna i en situation där jag inte hinner betala i tid från det att jag fått brevet.
Detta har jag dock inga belägg för och det kan förstås vara postnords fel eller en kombination. Att brevet är daterat till annandag påsk är dock lite märkligt.
Jag tror att mycket i den branschen sker per automatik. Det är ingen människa som någonsin tittar på ärendet eller gör en bedömning om det är rimligt.

En närstående gjorde en beställning från en mkt stor bildels-sajt för ett par år sen. Fel vara skickades och de krävde byte till rätt vara. Detta vägrades då de ansåg att varan var likvärdig. Svaret var uppenbart ett copy-paste-svar efterom inga specifika uppgifter fanns med utan bara allmänna uttalande. Den närstående meddelade då att de vill returnera varan (helt enligt ångerrätten) och bad om retursedel enligt deras returvillkor.

Nu började cirkusen. De började skicka påminnelse på fakturan hos Klarna. Dessa besvarades med att varan ska returneras med kopia på korrespondensen. Fram och tillbaka så här 10 gånger. Därefter lämnades fakturan till inkasso av Klarna. Samma sak här, 10 gånger kom påminnelser och hot om kronofogden. Sen lämnades det till KFM och fakturan (och påföljande avgifter) bestreds tillsammans med info om korrespondensen. Inkassobolaget stämde således den närstående i tingsrätten. Men när tiden att inkomma med svar gått ut hade inkassobolaget givetvis inte inkommit med något så ärendet avskrevs och tog förhoppningsvis slut... För en vecka sedan!

Allt verkar ha gått automatiskt till i alla steg från sajten, Klarna och inkassobolaget. Det tog stopp när tingsrätten krävde in något som de inte kunde producera automatiskt. Allt går ut på att konsumenten ska tröttna och betala, eller råka betala en faktura av bara farten. I början tog vi en titt tillsammans och insåg att detta är solklart och med envishet och lite jävlar-anamma gick det bra. Men jag kan tänka mig att många många får hjärte-snörp och betalar när hot om Kronofogden kommer.

Summa summarum, de saker som du tycker verkar konstiga förklaras enkelt med att det är ett datorsystem som räknar dagarna från faktura datum och automatiskt skickar ut breven.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej,

Fick igår brev från ett inkasso företag ang att jag skulle ha en obetald skuld och att detta dessutom skulle vara brev 2 så om jag inte betalar snarast kommer "inkassoförfarande inledas".

Då jag aldrig fått något liknande brev tidigare steg pulsen och jag började omgående kontrollera om jag missat betala (vilket jag inte hade).

Så när jag efter en lång telefonkö får fatt i någon på företaget meddelar denna (tämligen nonchalant) att mitt ärende är avslutat och att företaget som kontaktade dem gjort fel.

Här nånstans slog min skamkänsla och magont över brevet över i viss vrede över varför inte inkassoföretaget sökt mig och förklarat att jag kunde bortse från brevet och att allt var ett misstag.
Inte ens en ursäkt kunde personen jag pratade med kosta på sig.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av detta inlägg, medhåll, (terapi 😂?)
eller kanske snarare höra andras åsikter om företags skyldigheter när de faktiskt gör fel.
Har ett inte helt olikt exempel nyligen.

Beställde hotell plus gourmetmiddag på ett bättre hotell i Norge. De drog pengarna direkt men man hade rätt å cancellera fram till 48 timmar innan. 1 vecka innan fick frun COVID å vi fick cancellerat å bekräftelse på det.
Detta var i oktober 2024.

När jag i ett annat ärende synar kreditkortsräkningen lite mer noggrant i början av april iår ser jag att pengarna aldrig återförts.

Fram å tillbaka med hotellet (där man skyller på tredjepart) får jag efter 3 veckor 75% av beloppet tillbaka. Nya telefonsamtal där de ska se på saken å där är vi nu.

När denna sak är löst kommer jag be om ett super-pris för en ny weekend mtp alla timmar jag lagt ned PLUS det faktum att jag aldrig skulle fått pengarna om jag inte själv upptäck det hela.

Samma tycker jag DU ska göra. Du e bra kund som blivit utsatt för nåt som aldrig borde ha skett.
Företaget bör ge dig en mycket god deal som en goodwill vid din nästa handel.

Annars finns ju alltid (som i mitt fall Tripadvisor) ställen där man kan rescensera företagets agerande.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ta det med ro skulle jag säga. I bland blir det fel. I detta fall löste det sig ju tidigt och relativt smärtfritt .

Z Zodde skrev:
PLUS det faktum att jag aldrig skulle fått pengarna om jag inte själv upptäck det hela.
Fast det ligger ju lite i sakens natur när misstag av denna typ sker.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast det ligger ju lite i sakens natur när misstag av denna typ sker.
Då bör man som felande part vara ÄN MER ödmjuk, annars gräver man sannolikt i slutändan sin egen grav…

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Då bör man som felande part vara ÄN MER ödmjuk
Det håller jag absolut med om!

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Har ett inte helt olikt exempel nyligen.

Beställde hotell plus gourmetmiddag på ett bättre hotell i Norge. De drog pengarna direkt men man hade rätt å cancellera fram till 48 timmar innan. 1 vecka innan fick frun COVID å vi fick cancellerat å bekräftelse på det.
Detta var i oktober 2024.

När jag i ett annat ärende synar kreditkortsräkningen lite mer noggrant i början av april iår ser jag att pengarna aldrig återförts.

Fram å tillbaka med hotellet (där man skyller på tredjepart) får jag efter 3 veckor 75% av beloppet tillbaka. Nya telefonsamtal där de ska se på saken å där är vi nu.

När denna sak är löst kommer jag be om ett super-pris för en ny weekend mtp alla timmar jag lagt ned PLUS det faktum att jag aldrig skulle fått pengarna om jag inte själv upptäck det hela.

Samma tycker jag DU ska göra. Du e bra kund som blivit utsatt för nåt som aldrig borde ha skett.
Företaget bör ge dig en mycket god deal som en goodwill vid din nästa handel.

Annars finns ju alltid (som i mitt fall Tripadvisor) ställen där man kan rescensera företagets agerande.
Har du betalt med KREDITkort så kontakta kortbolaget. Åtminstone Amex är väldigt smidiga, förse dem med bevis på att dragningen är felaktig så krediterar de direkt och sen får hotellet strida med Amex.

Gjorde det under covid när det var som jäkligast med att få återbetalning från SAS mfl. Krediterat direkt när de hade bevis och sen fick företagen ta det med Amex.

• Gilla
hampouspous och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
förse dem med bevis på att dragningen är felaktig så krediterar de direkt
Men dragningen VAR INTE felaktig då den gjordes. Det var hotellets kreditering som inte gått igenom. Hotellet claimar de har gjort allt rätt, i deras system ser det ut som jag blivit krediterad. Enligt dem är det nån inblandad 3e part som felat. Bokade skälv dock på hotellets hemsida så vem denna 3e part de använder är har jag ingen aning om.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men dragningen VAR INTE felaktig då den gjordes. Det var hotellets kreditering som inte gått igenom.
Jag påstår att det inte spelar någon roll. Konsumentkreditlagen är synnerligen förmånlig mot kreditköpande konsument och lite förenklat kan man säga att det man kan kräva säljaren på, det kan man kräva kreditgivaren på. När det gäller återbetalning nämns detta till och med explicit:

Skärmdump av konsumentkreditlagen, paragraf 29, om köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp, med markerad text om återbetalning.

Ditt fall med hotellet är för mig ett typexempel på varför man "alltid" ska betala med kreditkort, vilket jag brukar tjata om regelbundet här på forumet.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag påstår att det inte spelar någon roll. Konsumentkreditlagen är synnerligen förmånlig mot kreditköpande konsument och lite förenklat kan man säga att det man kan kräva säljaren på, det kan man kräva kreditgivaren på. När det gäller återbetalning nämns detta till och med explicit:

[bild]

Ditt fall med hotellet är för mig ett typexempel på varför man "alltid" ska betala med kreditkort, vilket jag brukar tjata om regelbundet här på forumet.
Tips mottaget, tänkte inte så långt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men dragningen VAR INTE felaktig då den gjordes. Det var hotellets kreditering som inte gått igenom. Hotellet claimar de har gjort allt rätt, i deras system ser det ut som jag blivit krediterad. Enligt dem är det nån inblandad 3e part som felat. Bokade skälv dock på hotellets hemsida så vem denna 3e part de använder är har jag ingen aning om.
Ok. Samma sak med sas ju, ok när det drogs men efter cancellering skulle dragningen ha annullerats. Värt ett försök om du inte lyckas, du bryr dig ju inte om mer än ditt kontosaldo

Generellt när man får en felkatig faktura eller krav från inkasso som man vet är fel: Skriv ” jag bestrider denna faktura” och skicka det i retur till avsändaren. Det är inte du som ska bevisa att du gjort rätt, det är motparten som ska bevisa att du gjort fel. Även de mest idoga brukar vika ner sig när man bestridit även påminnelserna. Om ( har hänt mig) de hotar vidare, så meddela att du gärna tar en prövning av ärendet i Tingsrätten. Grunden är att inte gå in i diskussion, framförallt inte ringa och förklara. Jag anser att min tid är för dyrbar för att hjälpa motparten att rätta till sina fel.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
K Klass0n skrev:
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av detta inlägg, medhåll, (terapi 😂?)
eller kanske snarare höra andras åsikter om företags skyldigheter när de faktiskt gör fel.
Jag fick för en tid sen ett sms från något slags inkassobolag som tyckte att jag skulle kontakta det om en obetald skuld.
Eftesom jag inte hade någon obetald skuld så kontaktade jag inte bolaget.
End of story.

• Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Här skulle du ha slutat korrespondera med hotellet och kontaktat kreditkortsfirman med ett bestridande av räkningen.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag påstår att det inte spelar någon roll. Konsumentkreditlagen är synnerligen förmånlig
Ett möjligen komplicerande faktum är att den svenska konsumentkreditlagen kanske inte gäller i Norge.
Något motsvarade kanska finns, dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.