Hej,

Fick igår brev från ett inkasso företag ang att jag skulle ha en obetald skuld och att detta dessutom skulle vara brev 2 så om jag inte betalar snarast kommer "inkassoförfarande inledas".

Då jag aldrig fått något liknande brev tidigare steg pulsen och jag började omgående kontrollera om jag missat betala (vilket jag inte hade).

Så när jag efter en lång telefonkö får fatt i någon på företaget meddelar denna (tämligen nonchalant) att mitt ärende är avslutat och att företaget som kontaktade dem gjort fel.

Här nånstans slog min skamkänsla och magont över brevet över i viss vrede över varför inte inkassoföretaget sökt mig och förklarat att jag kunde bortse från brevet och att allt var ett misstag.
Inte ens en ursäkt kunde personen jag pratade med kosta på sig.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av detta inlägg, medhåll, (terapi 😂?)
eller kanske snarare höra andras åsikter om företags skyldigheter när de faktiskt gör fel.

• Gilla
  • Wow
RitvaAnneli och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har en gång haft kontakt med inkasso.
Jag fick ett SMS från ett företag som jag tidigare varit kund hos om att jag hade en obetald räkning och om jag inte betalade den så skulle den gå till inkasso. Jag ringde bolaget 5 minuter efter jag fått SMSet och då hade de redan skickat till inkasso...
Jag förklarade att de tidigare meddelat att dem fakturan skulle strykas enligt dem och att det var märkligt dels att de skickar ett SMS och varnar för att en faktura ska gå till inkasso, efter de skickat det inkasso, dels att de skickar en strykt faktura till inkasso.

Jag ringde inkassobolaget och fick grymt bra hjälp så de skickade tillbaks fakturan till företaget med motiveringen att jag bestred den. Därefter ströks den på riktigt.

Någon månad senare ringde en säljare till företaget och ville sälja på mig ett nytt abonnemang... Tack, men Nej tack.

• Gilla
  • Haha
Ulric och 10 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej,

Fick igår brev från ett inkasso företag ang att jag skulle ha en obetald skuld och att detta dessutom skulle vara brev 2 så om jag inte betalar snarast kommer "inkassoförfarande inledas".

Då jag aldrig fått något liknande brev tidigare steg pulsen och jag började omgående kontrollera om jag missat betala (vilket jag inte hade).

Så när jag efter en lång telefonkö får fatt i någon på företaget meddelar denna (tämligen nonchalant) att mitt ärende är avslutat och att företaget som kontaktade dem gjort fel.

Här nånstans slog min skamkänsla och magont över brevet över i viss vrede över varför inte inkassoföretaget sökt mig och förklarat att jag kunde bortse från brevet och att allt var ett misstag.

eller kanske snarare höra andras åsikter om företags skyldigheter när de faktiskt gör fel.
Jag skulle nog skrivit ett brev till företaget som gjorde fel (alltså inte inkassobolaget) och klaga. OM det är ett företag som överhuvudtaget kan vara aktuellt för framtida affärer. Och om de inte ger en acceptabel ursäkt så blir det inga mer affärer med dem, eller så hamnar de iallafall absolut sist på listan närta gång man vill köpa ngt. liknande igen.

Alternativt om det är ett företag jag lika gärna kan skippa, så bara ignorera och gör aldrig mer affär med dem, ev. hänga ut dem här på forumet och/eller andra forum. Det är firman som anlitar inkassoföretaget, därmed är det firman som ansvarar för inkassoföretagets kontakter med firmans kunder.

• Gilla
LasseNor och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog skrivit ett brev till företaget som gjorde fel (alltså inte inkassobolaget) och klaga. OM det är ett företag som överhuvudtaget kan vara aktuellt för framtida affärer. Och om de inte ger en acceptabel ursäkt så blir det inga mer affärer med dem, eller så hamnar de iallafall absolut sist på listan närta gång man vill köpa ngt. liknande igen.

Alternativt om det är ett företag jag lika gärna kan skippa, så bara ignorera och gör aldrig mer affär med dem, ev. hänga ut dem här på forumet och/eller andra forum. Det är firman som anlitar inkassoföretaget, därmed är det firman som ansvarar för inkassoföretagets kontakter med firmans kunder.
Jag har bara haft gott att säga om firman tidigare och har handlat för kanske 50k över några år.
Jag har skrivit ett mail och begärt en förklaring till hur detta kunnat ske och är definitivt sur på dem.
Men det gnager ändå att inkassobolaget var så fullständigt likgiltiga inför att jag tycker de borde kontaktat mig angående att det blivit fel.

• Gilla
LasseNor och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Det låter som att inkassobolaget eventuellt brutit mot inkassolagen och/eller god inkassosed och riskerar att förlora sitt tillstånd. Begär att Finansinspektionen utövar tillsyn, mer info [länk]
Det låter intressant, men jag är medveten om att ett visst mått av "rättshaveri" ligger i släkten så lite tveksam till att dra igång för mycket. Men jag ska läsa på lite och tackar för länken.

• Gilla
39x och 5 till
  • Laddar…
C
K Klass0n skrev:
Tycker det rätt ofta fallerar på det där viset. Hänt mig flera gånger att stora företag trasslat med faktureringen så att fakturorna gått ut precis innan förfallodagen, och sedan ändå skickat vidare till inkassoföretag några dagar efter förfallodagen.

I sammanhanget är det också vanligt att fakturadatum är "påhittat" och inte har något att göra med när fakturan framställts eller skickats ut. Vidare skyller man sedan gärna på postgången (fysisk eller elektronisk) istället för att erkänna att man själv klantat sig.

Har aldrig hänt mig att man fått något meddelande om att det blivit fel eller någon ursäkt eller nåt sånt, utan kunden får ta alla initiativ, sitta i oändliga telefonköer, osv.

Att "hota" trogna kunder som varken saknar betaljningsvilja eller betalningsförmåga med betalningsförelägganden och liknande är naturligtvis bara trams och ett tecken på total brist på "kundvård" i den delen av kedjan. Men det är tyvärr normen idag. Guldstjärna till de som avviker från normen och faktiskt sköter fakturaärenden som folk.

Men idag får man ta ett brev från ett inkassobolag med en nypa salt...

• Gilla
LasseNor och 4 till
  • Laddar…
Att nåt hamnar fel hos ett inkassobolag är ju inget ovanligt men det i sin tur betyder ju inte att det regnar betalningsanmärkningar för det. Man har gott om tid att reda upp en situation.
Oftast handlar det ju om felaktiga datum och då det mesta är datakörningar så sitter det ju inte nån som med illvilja ställer till saker och ting heller.

• Gilla
tripptrapp
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
så sitter det ju inte nån som med illvilja ställer till saker och ting heller
Nej men väldigt ofta någon som är fullkomligt ointresserad av att försöka rätta till problemet. Och om någon ställer till det genom att vara urusel på sitt jobb, eller genom uppsåt är för mig som kund lika illa.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej,

De hotade alltså med att inleda ett "inkassoförfarande"? Bara detta låter, i mina öron, som ren och skär "buffel och båg".
Vad i helsike är ett inkassoförfarande. Inkasso har inte fler befogenheter, än att skicka påminnelser, med avgifter. Det verkar som de trodde att de hade liknande befogenheter som Kronofogden.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A AG A skrev:
De hotade alltså med att inleda ett "inkassoförfarande"? Bara detta låter, i mina öron, som ren och skär "buffel och båg".
Vad i helsike är ett inkassoförfarande. Inkasso har inte fler befogenheter, än att skicka påminnelser, med avgifter. Det verkar som de trodde att de hade liknande befogenheter som Kronofogden.
Just inkassoförfarande såg jag till att skriva av ordagrant. Jag vet inte heller betydelsen av detta men målade upp några jobbiga scenarion i huvudet.

• Haha
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Vad i helsike är ett inkassoförfarande.
Det definieras av inkassolagen. Men du har rätt i att det i praktiken innebär att hota om att ansöka till KFM om betalningsföreläggande. Om det inte finns något annat (avtalsmässigt) påtryckningsmedel som att säga upp något abonnemang eller liknande.

Fairlane Fairlane skrev:
Någon månad senare ringde en säljare till företaget och ville sälja på mig ett nytt abonnemang... Tack, men Nej tack.
Långsint? 🤓

• Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja göra ett tillägg ang brevet från inkassoföretaget.
Brevet dök upp igår 29/4

I brevet specificeras följande datum:
Förfallodatum för fakturan 16/4
Påminnelse 2 (det aktuella brevet) är daterat till den 21/4
Betalning skall vara dem till handa 1/5

Det är 2 saker här som jag har problem med, dels att de från fakturan förföll (den 16e) alltså fått uppdraget och skickat ut påminnelse 1 den 17e/4 (för sen kommer påskledigheten 18-21/4).

Sen kan man (om man vill vara lite konspiratoriskt lagd ) fundera över om de tjuvhöll på brevet för att jag ska hamna i en situation där jag inte hinner betala i tid från det att jag fått brevet.
Detta har jag dock inga belägg för och det kan förstås vara postnords fel eller en kombination. Att brevet är daterat till annandag påsk är dock lite märkligt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man har gott om tid att reda upp en situation.
Inte alltid. Man kan vara bortrest när brevet kommer.

• Gilla
Hålis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.