Byggahus.se

Felaktigt fall

1. D
    Medlem Nivå 9
    Vårt badrum har klinkersgolv med elgolvvärme, och kaklade väggar.
    Det har oxå felaktigt fall mot golvbrunnen. Det är en hörndusch, och fallet från väggen är korrekt, men det är lägre ca: 0,5m mot mitten på rummet, än vad det är runt brunnen, varför vatten ställer sig på golvet.

Tidigare ägare har löst det genom att sätta gummigolvlister som hindrar rinn, men nu kommer få mer utrymme efter att ha flyttat vitvarorna till en tvättstuga efter ombyggnad, Då vill vi utnyttja platsen till att ha en större dusch, och funderar på en sådan modell som består av två st. svängda glasdörrar, som ger en cirkulär dusch, men som går att stänga "om lott" för att lämna golvytan ledig när man inte duschar. Därför måste listerna bort, varför det kännas som att det är dags att göra något åt det felaktiga fallet.

Och min fundering är vad?

Jag vill såklart behålla så mycket som möjligt av befintligt badrum, då det är relativt nygjort och vi gillar designen (går inte få
    ersättning/åtgärdan från hantverkaren).

En modell jag ser möjlig är att riva upp allt klinkers, och flytspackla om hela golvet, och dit med nytt. Så mycket arbete är jag villig att lägga på det. Men då återstår frågan kring tätning mot hörn, och om man riskerar förstöra tätskiktet när man bryter upp det befintliga golvet?

Alla tips är välkomna!

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Tätskiktet ryker med all säkerhet.
    Och det skulle vara svårt att åtgärda golvet
    utan att skada tätskiktet mot vägg.

Mvh Putte

3. S
    Medlem Nivå 4
    Eftersom du ändå ska flytspackla om måste du sätta nytt tätskikt och eftersom du ska sätta nytt tätskikt måste du ta bort det gamla. Det är ju tätskiktet som ska ha fall till golvbrunnen om man säger så och dubbla tätskikt är inte okej.

Svårt/omöjligt att göra en lösning som försäkringsbolagen skulle tycka vara helt okej om en vattenskada skulle uppstå...

Finns de som är mycket mer expert än jag på det här som kanske kan ha några bra tips...

4. D
    Medlem Nivå 9
    Tack för svaren..

Det där med att skada tätskiktet mot väggen. Betyder det att det "räcker" med att täta upp en bit igen, och sätta om nedersta raden kakel? Eller måste man riva hela väggkaklet oxå, för att täta om allt?

Känns juh lite deprimerande om man måste riva hela badrumet för att åtgärda den lilla rännilen ut över golvet. :(

5. L
    Medlem Nivå 6
    det finns ju sådana duschväggar med en gummilist i nerkant, när du öppnar dörren så lyfter den sig ett par mm och sedan faller ner när du stänger å sluter tätt.

6. J
    Medlem Nivå 15
    David, om du river tätskiktet på golvet så kommer du behöva riva det på väggen också.

Men en lösning, om än inte optimal, kan vara att spackla upp med fix ovanpå de befintliga plattorna och sedan lägga ett nytt golv. Inget nytt tätskikt alltså. Nu ska det ju egentligen vara korrekt fall även på tätskiktet, men jag anser detta vara en acceptabel lösning om det rör sig om en svacka. Det får alltså inte vara bakfall hela vägen bort till dörrkarm eller liknande, för då kan det bli problem med fukttransport dit under plattorna. Detta har diskuterats några gånger tidigare på forumet, sök lite så hittar du nog.