Då bör du nog byta ut mot 6 st LED på 7 - 10W per styck. Jag tvivlar på att du får in en läkmplig converter i dosan.

Ett altenativ kan ju vara att byta till 230V LED armaturer, eller enheter med tillhörande driver i lös "puck" som kan gå att peta upp genom hålen vid armaturerna. Och så dra in 230V till dem.

hahah.. vilken jävla lösning

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Har ägnat mig åt lite riktig ful-bildredigering:D
Nu:
before.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen?:
after.jpg
Skapa konto

Tanken är alltså att flytta in trafona till "förrådet" till vänster, sen dra kablarna i kanal. EKK på 230-sidan så isolationskraven uppfylls. Inte jättesnyggt det här heller kanske, men bra mycket bättre i mina ögon.

Sen har vi det andra badrummet:
IMG_8876.jpg
Skapa konto

Där sitter eländet under en trapp, så det är inte lika påtagligt. Tips på någon bra, hyfsat diskret kapsling att sätta dom i? Och kan man isf sätta en sådan över dosorna, eller ska man sätta lock och placera kapslingen precis ovanför dosorna?

Man kan väl tänka sig att dölja dem med ngt. litet skåp, typ nyckelskåp. Men det måste skarvas i en dubbelisolerad kabel på 230V sidan. FK får inte gå åtkomligt.

hempularen skrev:
FK får inte gå åtkomligt.
Näe, det är jag medveten om. Därför jag tänkte om det var ok att sätta någon större kapsling ovanpå dosorna. Vet att man inte får "bygga in" dosor, men exempelvis lysrörsarmaturer är ju ofta monterade över en takdosa t.ex. Sätter jag någon låda/kapsling strax ovanför dosorna blir det näslock och EKK.

tommib
Såga till lite MDF och bygg en låda. Tapetsera lådan med samma tapet som väggen. Det är ok att bygga in dosor så länge de går att komma åt via en lucka (tror jag). Det är inte sagt att luckan måste gå att öppna utan verktyg. Hur som helst är det ju uppenbart att de sitter där.

Har man bara ett demonteringsbart "lock" så är det helt OK att bygga in dosor, tanken är att man ska hitta och kunna arbeta i den inbyggda dosan.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Såga upp ett hål och stoppa in dem i väggen

Frågar så här istället, om någon av er elektriker här på forumet läser detta: Om en kund kommit till er med samma problem, hur hade ni då gjort?

raveper skrev:
Såga upp ett hål och stoppa in dem i väggen
Helst inte..

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
acrophobic skrev:
Frågar så här istället, om någon av er elektriker här på forumet läser detta: Om en kund kommit till er med samma problem, hur hade ni då gjort?
Jag hade sågat upp ett hål i väggen, lagt någon skiva invändigt så den hade "golv" och sen lagt en inspektionslucka på, alternativt en tunnare MDF som jag sagt åt kunden att måla i en matchande färg...

Om kunden inte ville ha hål i väggen skulle jag antingen tagit botten ur en större installationbox och bara skruvat den ovanpå eländet eller byggt en liten MDF box som kunden får måla.

Ja, och så skulle jag ju mätt upp och isolationsprovat kablarna förstås... :)

Är ett "hål i väggen" eller MDF godkänt som kopplingsutrymme med FK? Tror inte det. Drivdonen på bild ser dock ut att kunna svälja en kabelmantel så det kan gå.

Bo.Siltberg skrev:
Är ett "hål i väggen" eller MDF godkänt som kopplingsutrymme med FK? Tror inte det. Drivdonen på bild ser dock ut att kunna svälja en kabelmantel så det kan gå.
Definitionen (vad jag vet) för kopplingsbox är att den ska vara anpassad utifrån miljö (IP klass), kapsla kablarna i försluten låda/box och samtliga kopplingar vara åtkomliga genom öppning.
Vilket material den behöver vara konstruerad i framgår inte, så så länge det inte är ledande material den konstrueras i skulle jag tolka det som att MDF är ok...

Bo.Siltberg skrev:
Är ett "hål i väggen" eller MDF godkänt som kopplingsutrymme med FK?
Tycker också det känns tveksamt. Samtidigt finns det "ziljoner" diazedcentraler med "trävägg" bakom...

Elcentraler mot brännbar yta ska ha ett bakstycke. Även om de flesta struntar i det så är det inte rätt! Jag tycker inte att BH bör etablera nån "standard" att mula in FK i hålrum hur som helst efter egna tolkningar, utan rekommendera dosor som är avsedda för det, eller se till att alla 230 V-ledningar är dubbelisolerade. Kapslingar typtestas för sina dielektriska egenskaper och motstånd mot brand/värme.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker inte att BH bör etablera nån "standard" att mula in FK i hålrum hur som helst efter egna tolkningar, utan rekommendera dosor som är avsedda för det, eller se till att alla 230 V-ledningar är dubbelisolerade
Kan bara hålla med!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.