Hej, jag ska byta nätverksuttag i väggen då vi renoverar, men kablarna ser inte alls ut som kopplinsschemat på schneiders uttag. Dvs det som jag ska montera. Tacksam för hjälp!

• Nätverksuttag monteras i väggen med olika färgade kablar synliga, förberett för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bruksanvisning för Schneider nätverksuttag med steg-för-steg-illustrationer för korrekt kabelkoppling och installation.
    Skapa konto
  • Närbild av ett nätverksuttag med färgmarkerade kablar och nummer för anslutning.
    Skapa konto
  • Närbild på ett nätverksuttag från Schneider med inpräglade siffror och färgkodade anslutningar.
    Skapa konto
Nej, det där ser mer ut som en gammal seriekabel eller dylikt, dvs inte en cat-klassad nätverkskabel. Vad står det för märkning på kabeln bakom?

Så har den fungerat som nätverk förut? Vi vilken hastighet i så fall? Och vad vill du köra nu?

Redigerat:
Finns det någon text på kabeln?
Cat5e, Cat6?

det där liknar ingen kabel jag har stött på någonsin, inte ens säkert att det är en nätverkskabel från början, dvs tvisted pair (TP)

Du kan jämföra färgerna och göra din egen översättning på färger, men förvänta dig inte att det fungerar på gigabit.

Diagram över inkoppling av 8-pins modulkontakt enligt T-568 B-standard, visar färgkodning och kabelpar för nätverksterminering.
Skapa konto

C
alm82 alm82 skrev:
Det ser ut att vara kabel och modularjack från lexcom home. Den kabeln har lite udda färger av någon anledning, dessutom skärmad.
Lustigt med färgerna, men systemet var/är tänkt att vara universellt och framtidssäkert och kabeln är i princip en Cat 7-kabel. Meningen var att man skulle kunna köra TV-signal/coax i samma kabel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det där ser mer ut som en gammal seriekabel eller dylikt, dvs inte en cat-klassad nätverkskabel. Vad står det för märkning på kabeln bakom?

Så har den fungerat som nätverk förut? Vi vilken hastighet i så fall? Och vad vill du köra nu?
Ingen märkning på kabeln tyvärr, kör 250/250 mgbit utan problem

alm82 alm82 skrev:
Det ser ut att vara kabel och modularjack från lexcom home. Den kabeln har lite udda färger av någon anledning, dessutom skärmad.

Passar inte kontakten i det nya uttaget? Båda är ju schneider tänker jag...

[länk]
Nej tyvärr passar inte kontakten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.