Byggahus.se

Felaktig monterad fotplåt????

1. P
    Medlem Nivå 9

Re: Felaktig monterad fotplåt????

rätt gjort men fult! Brukar gå bra att hänga en extra takfotsplåt upp och ner så räcker den över läkterna

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Nivå 11
    Det var det roligaste jag hört undrar hur de tänker sig montaget av kilbräda? om sådana problem kan uppstå, den skall ligga på råsponten nederst och där har jag aldrig sett någon ventilation, men det finns de som sett UFO också ..........

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 5

Jag har satt fotplåt på läkten och släppt ut pappen en bit på dom tak ja gjort, ser ju gräsligt ut annars!

4. Larsa
    Medlem · Nivå 13

Takpapp som hänger ut ett par cm funkar inte. Blir blöt råspont pga kapillärkraften, även på branta tak. Men det förutsätter ju att tegeltaket inte är tätt.....

Vis av erfarenhet.......

5. J
    Medlem · Nivå 11
    cecar: den fukt som kommer på undertaket skall kunna ventileras bort...
    Det blir ju inte mycket, men så har åtm jag tolkat det...

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 4
    Vad är det som är roligt?

Ventilationen bygger på den luftspalt som ströläkten skapar (25mm) och om man kör med takfotskil så saknas både strö och stödläkt nere vid foten. Alltså får man avsevärt försämrad ventilering av underlaget.

Edit:

Att AMA Hus föreskriver att lutningen ska vara minst 22° beror på den försämring av lutningen som kilplankan ger.

Redigerat 23 nov 2012 18:49
  7. C
    Medlem · Nivå 11
    Och eftersom pannorna sluter tätt så ruttnar taket?

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 11
    Med dubbla fot plåtar ökar ventilationen då????

9. S
    Medlem Nivå 4
    Nej. Det är därför man som jag skrev ska ha en vinkelplåt som endast täcker stödläkten, inte luftspalten under den.

• Laddar…
  10. C
    Medlem · Nivå 11
    Öhhh va?

• Laddar…
  11. J
    Medlem · Nivå 11
    Han menar typ en kort fotplåt, som inte når ned i rännan, utan bara täcker bärläkten...

Det börjar bli infekterat här...

12. S
    Medlem Nivå 4
    Ursäkta mig, pratar lite i nattmössan! :)
    Trodde mig ha postat det :)

Dock så är det bäst att ha en vinkelplåt som enbart täcker stödläkten. Men en vanlig fotplåt försämrar inte ventilationen speciellt mycket, iaf inte om den monteras rätt.

13. C
    Medlem · Nivå 11
    Var det så han skrev?

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Nivå 10
    Instämmer! Ventilation under pannorna blir det ju ändå då dom inte sluter tätt mot en sån bräda-

15. wertok
    Medlem Nivå 8

Måla läkten svart. Du har glömt det till våren. Det finns annat viktigt i livet än det.