Grundläggaren jag anlitade lyckades (bl.a) med konststycket att få färdig golvhöjd ca 10-20 cm för lågt. Tomten sluttar mot huset och det kommer att bli svårt/omöjligt att få korrekt fall på gräsmattan. Nybyggnadskartan hade ingen höjd specificerad, entreprenören hade friheten (tyvärr!) att avgöra lämplig höjd på plats...

Till råga på allt ligger dräneringen för högt (underkanten på dräneringsröret ligger endast 1-2 cm under underkant på sulan) så jag kommer förmodligen att tvingas lägga ner en extra, djupare placerad, dränering på åtminstone den sida där gräsmattan lutar mot huset.

Kostnaden för dräneringen (arbete+material) kommer jag att försöka belasta grundläggaren med som kompensering, men hur prissätter jag att huset blev för lågt placerat? Det är ju dels ett estetiskt problem, även ett tekniskt problem för risken för framtida fuktproblem är ju högre nu än vid korrekt höjd.

Om han inte fick någon siffra på färdigt golv är nog svårt att juridiskt svårt att få rätt mot honom. Vad gäller lutning mot huset får man väl schakta och förändra tomtens marknivå lagom långt ut från huset och sedan dränera av längre ut på tomten om man är rädd för ytterligare vatten.

Vad gäller den lagda dräneringen. Kräv att han ser till att den ligger rätt innan du betalar.

Jag tror också att det blir lite klurigt juridiskt sett, men entreprenören pratade väldigt mycket om hur viktigt det var för honom att kunden blir nöjd så vi får se vad det är värt nu i efterhand :-)

Om du inte har betalat allt än har du kanske en chans att prata med honom, annars är det nog lite jobbigt.

Är det nybygge med utsedd besiktningman? Finns det foton som visar nivån på dräneringen jämfört med plattan? Isf kan du ha en chans den vägen att se till att entreprenören får fixa sitt misstag. För att slippa krångla med det i efterhand, efter en slutbesiktning, skulle jag rekommendera att du pratar med besiktningsmannen och hör om dennes åsikt samt låter din KA ta striden med entreprenören.

Min dränering fick de gräva upp (tre källarväggar) efter slutbesiktningen pga att felaktigt lagd dränering plus en del andra fel gav vatteninträngning i källarvåning strax innan slutbesiktning. Argumentationen om vilken nivå dräneringen skulle ligga på överlät till min KA.

Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.