Gjorde en otrevlig upptäkt i badkarets golvbrunn igår. Det verkar som dom s.k hantverkarna som renoverade badrummet för ca 4 år sedan fuskat. Visst borde det vara en förhöjningsring? Men skulle en få plats då vattenlåset inte sitter centrerat? Som ni kan se är det ett litet hål i tätskiktet precis vid brunnsringen som väl är en källa till vattenskada om det får fortgå?

• Närbild på en badrumsgolvbrunn utan förhöjningsring och synligt hål vid brunnsringen som risk för vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Oj vilken hög kant du har mellan manschetten och den kromade silen. (slukrist)

Har dom lagt klinker på klinker för att få den glipan??

Och ja, det ser onekligen ut som att det är hål på manschetten.

Förhöjningsring är ingenting att tänka på nu, är för sent för det.
Men skulle dock inte vara orolig för den sakens skull.
Däremot den lilla skadan/hålet (om det är hål) är nygjort, inte 4år gammalt, är för rent för det.
Däremot ser det ut att vara silikon runt slukristen, det ska det inte vara.

Krilleman Krilleman skrev:
Oj vilken hög kant du har mellan manschetten och den kromade silen. (slukrist)

Har dom lagt klinker på klinker för att få den glipan??

Och ja, det ser onekligen ut som att det är hål på manschetten.
Jag tror att det beror på att det är betongplattor .. de är betydligt tjockare än klinkers ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror att det beror på att det är betongplattor .. de är betydligt tjockare än klinkers ...
Nej, det är inte det det beror på i detta fall, så tjocka är dom inte.

J Jörgen Ö skrev:
Svårt att avgöra på bild, men de betongplattor jag själv lagt två gånger (från Marrakech Design vilket det där mönstret ser ut att vara från) var 18 mm tjocka ...

T
J Jörgen Ö skrev:
Mjo, det är dom faktiskt, minst 18 mm samt att man ska lägga fix både på underlag och platta när man monterar plattorna detta gör att du får en bygghöjd på runt 30mm med platta och fix, därav höjden på slukristen.

Det är alldeles för mycket fix/flytspackel eller vad f-n dom nu använt, minst 30-40mm för mycket :( Det är marockanska klinker så det blir rätt högt tyvärr. Någon som har förslag på åtgärd/lagning eller ska jag lyssna med tätskiktstillverkaren?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är alldeles för mycket fix/flytspackel eller vad f-n dom nu använt, minst 30-40mm för mycket :( Det är marockanska klinker så det blir rätt högt tyvärr. Någon som har förslag på åtgärd/lagning eller ska jag lyssna med tätskiktstillverkaren?
Jag tror inte att det är något större bekymmer med höjden från ovansidan på plattorna, till tätskiktet ... om något är det en fördel, då de omöjligen kan ha gjort övergången mellan slukristen och plattorna så tät med silikon att vattnet inte kommer förbi ...

Du skriver att du har badkar, leder du vattnet med rör ner i denna brunnen? Det gör ju att vattenbelastningen blir ännu lägre på tätskiktet runt brunnen ... Den vita pricken i hålet tyder ju på att det är brunnens "fläns" som man limmar tätskiktet mot, som tittar fram. Det är ju bra, för plasten är ju vattentät ... hade det varit flytspackel/betong/spån/whatever hade ju vatten letat sig ut, men nu tror jag inte du behöver vara panikslagen .. går det att titta på brunnen underifrån?

Vad är alternativet? Om det nu är hål där så får du väl antingen täta det på nåt vis, åberopa garanti på arbetet eller riva upp allt och göra om för egna pengar.
Är garanti uteslutet så skulle jag nog reparera det där hålet på bästa möjliga sätt och sen leva med det. Skadan är ju ändå inspekterbar.

Rör går ner i brunnen från badkar. Är inte direkt orolig då det ännu inte blivit några synliga skador. Har ett utrymme under badrummet, trägolvbjälklag, så det går att hålla koll. Blir nog till att lappa och täta på något sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.