Hejsan!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har en ivt kombimodul aw med en optima 1100 .
Efter ca tio minuters körning med värmepumpen får jag samma meddelande hela tiden :
”Felaktig funktion 4 vägsventil”
Kan tillägga att värmepumpen har stått ett tag utan drift.
Finns det något att göra själv ?
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har en ivt kombimodul aw med en optima 1100 .
Efter ca tio minuters körning med värmepumpen får jag samma meddelande hela tiden :
”Felaktig funktion 4 vägsventil”
Kan tillägga att värmepumpen har stått ett tag utan drift.
Finns det något att göra själv ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte riktigt hur länge den stått , köpte den begagnad fick den precis in kopplad.J jonaserik skrev:
Okej kan prova det . Tack för svar
25 kkr för at byta en 4 vägare som kostar till konsument ca 1700 kr., är att ockra, fråga flera om kostnad, Nu när du vet vet vad som felar. Klart, det ska vacumsugas och lödas med kvävgas + vacumsugas igen och ny gas in. Det med namnet tekniker är bara för att hissa upp priserna. Vilken kylgubbe som helst klarar det och dom kallar sig inte för tekniker.S Simonstaver skrev:
Ja det var dyrt. Å andra sidan är det kanske inget man gör själv om man inte har vacuumsug och lödningsutrustning.J jonaserik skrev:25 kkr för at byta en 4 vägare som kostar till konsument ca 1700 kr., är att ockra, fråga flera om kostnad, Nu när du vet vet vad som felar. Klart, det ska vacumsugas och lödas med kvävgas + vacumsugas igen och ny gas in. Det med namnet tekniker är bara för att hissa upp priserna. Vilken kylgubbe som helst klarar det och dom kallar sig inte för tekniker.
Kan man löda med vanlig lödkolv och lödtenn?
Mitt problem var att de sista 60 cm av nedan övre gamla rör (bild 3) till utedelen (svarta låda bild 2, kan ej namnet, förångare, kondensor?) läckte som jag bytte till en flexslang. Det nedre läcker inte men får nog byta den också snart sannolikt. Båda rören leds genom fasaden till innedelen. Efter bytet av rör får jag felmeddelandet:
Felaktig funktion på 4-vägsventil.
Har en IVT Optima 290 från 2009/2011. Fanns när jag köpte huset 2016.
Dom slangarna som du bytt, är sekundären värme från VP och har inte med 4-vägaren att göra i VP. Den sitter på rören med kylmediat och ska skifta när VP ska frosta av, För att värma på kondensorn så den tinar från is. Det jag uppfatar är att det är den delen som du säger är 4-vägaren.
Tack för svar. Det är korrekt uppfattat. Jag har inte rört 4-vägsventilen alls utan endast bytt den läckande slangen och vinkelanslutningen. Innan var slangen klämd på nedan vinkelanslutning. Funderar om avluftningsnippeln (den vänstra delen) behövs för den saknas nu som syns i mitt förra inlägg. Men det borde inte ha något att göra med 4-vägsventilen? Utan felmeddelandet är något som dyker upp nu i efterhand. Det var en givare tejpad runt den gamla vinkelanslutningen som jag tejpat nu på den nya.J jonaserik skrev:
Givaren är säkert för att reglera VP, att ett veck är på en slang är inte bra, då blir det kanske fel flöde på VP. När du böt slangar, du kom inte åt någon kabel då som lossnat eller så. Lika med givaren för avfrostningen, den ska sitta i ett rör in i förågaren, kommer den ut lite kan den ge fel värde. Avluftningen har inte så stor betydelse, då det är bra fart på flödet och ev luft åker in i huset.
Böjen/vecket i slangen önskar jag inte heller, men det var det läget som gängan i anslutningen stannade när jag drog åt den. Jag skulle kunna lossa den 40-50 grader men då kanske det börjar läcka vid gängan. Finns det något sätt att dra åt tillräckligt och få en annan vinkel? Sätta någon distans/bricka eller annan form av låsning? Jag har gängtejp emellan.
Är detta förångaren? (bild 1 eller länk nedan)
https://jsenergi.com/forangare-optima-11kw.html
Den sitter bakom ett galler och på gallret sitter en liten givare med sensor, som den rödmarkerade nedan. Det sitter samma på respektive rörböj. Ska jag kontrollera att den andra, vita ändan inte lossnat? Den kan jag inte se, utan att demontera ned delar, så får bli imorgon.
Är detta förångaren? (bild 1 eller länk nedan)
https://jsenergi.com/forangare-optima-11kw.html
Den sitter bakom ett galler och på gallret sitter en liten givare med sensor, som den rödmarkerade nedan. Det sitter samma på respektive rörböj. Ska jag kontrollera att den andra, vita ändan inte lossnat? Den kan jag inte se, utan att demontera ned delar, så får bli imorgon.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden