Hejsan!
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Har en ivt kombimodul aw med en optima 1100 .
Efter ca tio minuters körning med värmepumpen får jag samma meddelande hela tiden :
”Felaktig funktion 4 vägsventil”

Kan tillägga att värmepumpen har stått ett tag utan drift.

Finns det något att göra själv ?

Ett larmenhetsgränssnitt med en aktiv felvarning. Redaktionsdatum och tid visas. Omges av mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det med att sått still ett tag, hur länge ?. Menas det 4-vägaren för köldmediat så kan den bråka om den inte får arbeta på länge. Prova med att knacka på den vid start, ingen patentare och garanti för funktion.

J jonaserik skrev:
Det med att sått still ett tag, hur länge ?. Menas det 4-vägaren för köldmediat så kan den bråka om den inte får arbeta på länge. Prova med att knacka på den vid start, ingen patentare och garanti för funktion.
Jag vet inte riktigt hur länge den stått , köpte den begagnad fick den precis in kopplad.
Okej kan prova det . Tack för svar

S Simonstaver skrev:
Jag vet inte riktigt hur länge den stått , köpte den begagnad fick den precis in kopplad.
Okej kan prova det . Tack för svar
Löste det sig och isf hur? Jag har samma problem

K Kung_Keno skrev:
Löste det sig och isf hur? Jag har samma problem
Tyvärr inte hade dit en tekniker , som sa den behövdes bytas 4 vägsventilen .. tror jag fick en offert på 25 tusen .

S Simonstaver skrev:
Tyvärr inte hade dit en tekniker , som sa den behövdes bytas 4 vägsventilen .. tror jag fick en offert på 25 tusen .
25 kkr för at byta en 4 vägare som kostar till konsument ca 1700 kr., är att ockra, fråga flera om kostnad, Nu när du vet vet vad som felar. Klart, det ska vacumsugas och lödas med kvävgas + vacumsugas igen och ny gas in. Det med namnet tekniker är bara för att hissa upp priserna. Vilken kylgubbe som helst klarar det och dom kallar sig inte för tekniker.

J jonaserik skrev:
25 kkr för at byta en 4 vägare som kostar till konsument ca 1700 kr., är att ockra, fråga flera om kostnad, Nu när du vet vet vad som felar. Klart, det ska vacumsugas och lödas med kvävgas + vacumsugas igen och ny gas in. Det med namnet tekniker är bara för att hissa upp priserna. Vilken kylgubbe som helst klarar det och dom kallar sig inte för tekniker.
Ja det var dyrt. Å andra sidan är det kanske inget man gör själv om man inte har vacuumsug och lödningsutrustning.
Kan man löda med vanlig lödkolv och lödtenn?

Mitt problem var att de sista 60 cm av nedan övre gamla rör (bild 3) till utedelen (svarta låda bild 2, kan ej namnet, förångare, kondensor?) läckte som jag bytte till en flexslang. Det nedre läcker inte men får nog byta den också snart sannolikt. Båda rören leds genom fasaden till innedelen. Efter bytet av rör får jag felmeddelandet:
Felaktig funktion på 4-vägsventil.
Har en IVT Optima 290 från 2009/2011. Fanns när jag köpte huset 2016.

• Flexslang med anslutning till ett rör och svart enhet i ett kylsystems utedel, omgiven av ledningar.
    Skapa konto
  • Svart låda med kopparrör och flexslangar i en utomhusmiljö, troligen en del av en värmepump eller luftkonditioneringsenhet.
    Skapa konto
  • Flexslang på gräsmatta, utbytt från en läckande del av ett gammalt rör som tidigare ledde till en utomhusenhet, omkringväxt av grönt gräs och ogräs.
    Skapa konto
Dom slangarna som du bytt, är sekundären värme från VP och har inte med 4-vägaren att göra i VP. Den sitter på rören med kylmediat och ska skifta när VP ska frosta av, För att värma på kondensorn så den tinar från is. Det jag uppfatar är att det är den delen som du säger är 4-vägaren.

J jonaserik skrev:
Dom slangarna som du bytt, är sekundären värme från VP och har inte med 4-vägaren att göra i VP. Den sitter på rören med kylmediat och ska skifta när VP ska frosta av, För att värma på kondensorn så den tinar från is. Det jag uppfatar är att det är den delen som du säger är 4-vägaren.
Tack för svar. Det är korrekt uppfattat. Jag har inte rört 4-vägsventilen alls utan endast bytt den läckande slangen och vinkelanslutningen. Innan var slangen klämd på nedan vinkelanslutning. Funderar om avluftningsnippeln (den vänstra delen) behövs för den saknas nu som syns i mitt förra inlägg. Men det borde inte ha något att göra med 4-vägsventilen? Utan felmeddelandet är något som dyker upp nu i efterhand. Det var en givare tejpad runt den gamla vinkelanslutningen som jag tejpat nu på den nya.

• En hand håller en vinkelanslutning av mässing med tydliga slitage- och tejpmärken, fotograferad framför ett fönster med grönt gräs utanför.
    Skapa konto
Givaren är säkert för att reglera VP, att ett veck är på en slang är inte bra, då blir det kanske fel flöde på VP. När du böt slangar, du kom inte åt någon kabel då som lossnat eller så. Lika med givaren för avfrostningen, den ska sitta i ett rör in i förågaren, kommer den ut lite kan den ge fel värde. Avluftningen har inte så stor betydelse, då det är bra fart på flödet och ev luft åker in i huset.

Böjen/vecket i slangen önskar jag inte heller, men det var det läget som gängan i anslutningen stannade när jag drog åt den. Jag skulle kunna lossa den 40-50 grader men då kanske det börjar läcka vid gängan. Finns det något sätt att dra åt tillräckligt och få en annan vinkel? Sätta någon distans/bricka eller annan form av låsning? Jag har gängtejp emellan.

Är detta förångaren? (bild 1 eller länk nedan)
https://jsenergi.com/forangare-optima-11kw.html

Den sitter bakom ett galler och på gallret sitter en liten givare med sensor, som den rödmarkerade nedan. Det sitter samma på respektive rörböj. Ska jag kontrollera att den andra, vita ändan inte lossnat? Den kan jag inte se, utan att demontera ned delar, så får bli imorgon.

• Bild på en förångare från en värmepump, monterad på en träram. Förångarens gallerstruktur och röranslutningar är tydligt synliga.
    Skapa konto
  • En temperaturgivare med en vit kontakt och långa svarta kablar, markerad med rött på platsen för sensor, ligger i en cirkel på en vit yta.
    Skapa konto
Använd lin som lindas utifrån och in med lite tjockare på slutet, på med pasta och dra till, blir det lite snett så går det att backa nästan upp till ett halvt varv.

• Gilla
Kung_Keno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.