13 138 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
felaktig faktura från elektrikern
hmm....igår lovade han att jag skulle få en spec på timmarna "så snabbt som möjligt" varpå jag sa "jag vill gärna ha den imorgon" , dvs idag. på detta svarade
han bara "mmmm"...men det har inte dykt upp någon spec och jag börjar fundera på om han vill att dom 8 dagarna ska gå som står angivna på fakturan för att opponera sig mot fakturan... det är 30 dagars betalning på den men funkar det verkligen så att jag måste bestrida den inom 8 dagar annar är det ogiltigt??
han bara "mmmm"...men det har inte dykt upp någon spec och jag börjar fundera på om han vill att dom 8 dagarna ska gå som står angivna på fakturan för att opponera sig mot fakturan... det är 30 dagars betalning på den men funkar det verkligen så att jag måste bestrida den inom 8 dagar annar är det ogiltigt??
Bestrid fakturan skriftligt inom de åtta dagarna!
Ditt rättsläge kommer troligen att försämras rejält om du inte gör det.
Det kan även vara vettigt att du där skriver skälen till att du bestrider fakturan.
/Kent
Ditt rättsläge kommer troligen att försämras rejält om du inte gör det.
Det kan även vara vettigt att du där skriver skälen till att du bestrider fakturan.
/Kent
Du kan ju inte bestrida hela fakturan, elektrikern har ju de facto varit där. Men du kan skicka ett brev där du ifrågasätter och bestrider en del av fakturan. Skriv att du är villig att betala xxxx kronor (det belopp du tycker är rimligt) och resten bestrider du. Detta utifrån att du inte fått en specificerad faktura plus det faktum att du varit hemma när det varit där och att timantalet inte stämmer med verkligheten.
Jo, det är riktigt. man har alltid rätt att begära en specificerad faktura. Men eftersom elektirkern i sin faktura anger att invändningar mot faktura skall lämnas inom 8 dagar (och att han verkar vilja dra på "specificeringen") så tänkte jag att det nog bäst är att bestrida delar.
Sedan undrar jag om det verkligen är juridiskt möjligt att i en faktura ange att klagomål bara behandlas om de inkommer inom 8 dagar. Det verkar orimligt, framförallt om man inte kommit överens om det i ett avtal.
Sedan undrar jag om det verkligen är juridiskt möjligt att i en faktura ange att klagomål bara behandlas om de inkommer inom 8 dagar. Det verkar orimligt, framförallt om man inte kommit överens om det i ett avtal.
Ok, nu har jag fått klarhet i detta med "8-dagar"... det gäller inte såvida inte parterna gemensamt kommit överens om denna tidsfrist.
Det är helt och hålllet från entrepenörens sida, skulle vara samma sak som att jag bestrider fakturan och vägrar betala och skriver till "anmärkning ej gjord inom 1 dag beaktas ej."
så... kan vara bra för andra att veta också...
Det är helt och hålllet från entrepenörens sida, skulle vara samma sak som att jag bestrider fakturan och vägrar betala och skriver till "anmärkning ej gjord inom 1 dag beaktas ej."
så... kan vara bra för andra att veta också...
Mja... det där med gemensamt har oxå att göra med att man med tysthet accepterar.
Har du tidigare haft fakturor från elektrikern och inte motsatt dig villkor så har du genom att vara tyst accepterat villkoren för kommande fakturor.
Är det första fakturan och ni inte har något avtal som reglerar så stämmer det.
Men det där med att bestrida behöver du fortfarande inte göra i nuläget. Det räcker med att anmärka och begär komplettering.
Bestrider du så säger du att fakturan är fel och då kanske det blir som du är orolig över att din elektriker avvaktar vidare arbeten hos dig.
Gör du en anmärkning och begär komplettering. Tex att innan du godkänner fakturan så vill du ha den specifierad så bollar du tillbaka och de 8 dagarna gäller efter du fått specifikationen.
Har du tidigare haft fakturor från elektrikern och inte motsatt dig villkor så har du genom att vara tyst accepterat villkoren för kommande fakturor.
Är det första fakturan och ni inte har något avtal som reglerar så stämmer det.
Men det där med att bestrida behöver du fortfarande inte göra i nuläget. Det räcker med att anmärka och begär komplettering.
Bestrider du så säger du att fakturan är fel och då kanske det blir som du är orolig över att din elektriker avvaktar vidare arbeten hos dig.
Gör du en anmärkning och begär komplettering. Tex att innan du godkänner fakturan så vill du ha den specifierad så bollar du tillbaka och de 8 dagarna gäller efter du fått specifikationen.
funderar vidare... Kan inte riktigt när det gäller konsumenter men tror det heter det att man "snarast" skall anmärka mot villkor. Dvs om det tex står 10-dagar netto så kan man inte bara skita i det utan måste anmärka om man vill ha 30-dagar. Annars har man efter de 10-dagarna accepterat. Kan även gälla de 8-dagarna.
Enligt dem juristerna jag pratat med så säger alla samma sak, 8-dagars regeln gäller inte i detta fallet...men jag ska helt klart dra iväg ett till mail om att jag inte godkänner fakturan förrens jag fått en specifikation, både för timmar och material.