E Eld skrev:
Det borde stå i BRF stadgar var ansvarsgränsen går. I en förening jag bodde i stod det i stadgarna att föreningens ansvar slutade vid den ballofix som satt på varje ledning in i lägenheterna.

Vattenskador gick på föreningens försäkring som hade skapligt hög självrisk. (Tiotusentals kronor.) LGH innehavaren fick betala självrisk och åldersavdrag. Eventuellt delvis med hjälp av egen försäkring.
Det var en klok förening

Tror att de flesta föreningar har en gränsdragnings lista

Det känns helt orimligt att en brf skall ansvara för blandare, tvättställ och annan utrustning som ”enkelt” kan bytas.
Även elen i lägenheten är innehavarens anläggning efter gruppcentralen.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Men snälla någon. Bluddra inte bort det fakum att TS kan lösa detta på egen hand och för runt 300 spänn . Lösningen presenterades i början av denna tråd, Bara löjligt att sväva iväg på ansvar den ene eller andre eller föreningen skulle ha. Bara fixa, slutdiskuterat och problemet löst. Vem som helst kan installera grunkan som pekats ut, skitenkelt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
För att försvara "bluddrandet" en smula så var det ju egentligen den diskussionen jag var ute efter, den juridiska aspekten i det hela. Jag skrev i första inlägget att vi kommer lösa detta själva men att det vore intressant att veta OM vi skulle ha rätt att kräva föreningen på ersättning, vilket vi inte kommer göra oavsett.
En annan fråga - som jag inte tänkt på att ställa men ändå fått (olika) svar på - är ju om vi faktiskt FÅR byta blandare eller för den delen bottenpluggen själva. Vi får väl fråga föreningen antar jag...

Sen är det ju dessutom den lilla detaljen att jag inte är jätteförtjust i den presenterade lösningen, men att vi löser det själva, det hålar jag med om. (y)

T ToRy skrev:
För att försvara "bluddrandet" en smula så var det ju egentligen den diskussionen jag var ute efter, den juridiska aspekten i det hela. Jag skrev i första inlägget att vi kommer lösa detta själva men att det vore intressant att veta OM vi skulle ha rätt att kräva föreningen på ersättning, vilket vi inte kommer göra oavsett.
En annan fråga - som jag inte tänkt på att ställa men ändå fått (olika) svar på - är ju om vi faktiskt FÅR byta blandare eller för den delen bottenpluggen själva. Vi får väl fråga föreningen antar jag...

Sen är det ju dessutom den lilla detaljen att jag inte är jätteförtjust i den presenterade lösningen, men att vi löser det själva, det hålar jag med om. (y)
Klart du får byta.

Så enkelt verkar det inte vara.

Någon har väl bytt blandare en gång i tiden och låtit den gamla bottenventilen med arm sitta kvar. Byt den till en popupventil. Kostar inte många riksdaler.

Vem som ansvarar för just blandarna står i föreningens stadgar.
Ofta är det brf-innehavarens ansvar men ibland har man lagt det i det gemensamma underhållet för att folk inte ska montera in vilken skit som helst.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Så enkelt verkar det inte vara.
Varför inte?

I tråden finns kommentarer om att det finns Brf:er som har som krav att de vill vara inblandade på olika sätt.

T ToRy skrev:
I tråden finns kommentarer om att det finns Brf:er som har som krav att de vill vara inblandade på olika sätt.
Många brfer har lustiga ideer.

richardtenggren
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Men vi skriver ju om din specifika förening så det är bara att kolla i stadgarna att de vanliga formuleringarna om att underhållsansvaret ligger på dig finns där. Sen är frågan avgjord.

• Gilla
Kastar_spjut_i_radhus och 2 till
  • Laddar…
Jo, men mitt svar "Så enkelt verkar det inte vara." var på Installations kommentar "Klart du får byta." Jag är hyfsat säker på att Installation inte läst min förenings stadgar så nej, så enkelt är det inte att det är klart jag får byta.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jo, men mitt svar "Så enkelt verkar det inte vara." var på Installations kommentar "Klart du får byta." Jag är hyfsat säker på att Installation inte läst min förenings stadgar så nej, så enkelt är det inte att det är klart jag får byta.
Som generellt svar så får en byta. Sen kan vissa ha avvikande stadgar av mer eller mindre märkliga anledningar. Sen kan det finnas krav på tex begränsningar.
Miljöklassning eller höjd på kåken är 2 exempel.

Men jag har fortfarande svårt att tro att tappventiler i lägenheter är föreningens ansvar. Men märkligare saker har skett.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.