Dr Benz Dr Benz skrev:
På riktigt? Att föreningen tar ett sådant ansvar. Oj där ser man.
troligen för att minska risken för vattenskador, brf brukar ha höga självrisker på försäkringarna

• Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nej nej nej, det är inte lägenheten som är kall, det är ju utsidan! Veden som ska staplas, gropen som ska grävas, presenningen som ska vikas ihop och så vidare. Okej, nu utökade jag omgivningen till stugan också. :D
Sen kan man ju inte vira elementen runt händerna riktigt. Vattnet omsluter händerna som om man var tillbaka i en varm skön livmoder... :giggle:
fast inte många som staplar ved brevid sin bostadsrätt eller hur

Nä, därav "Okej, nu utökade jag omgivningen till stugan också."

Men tänk den iskalla gemensamma städdagen tidigt i Maj då...

T ToRy skrev:
Svar till Dr Benz:

Jo, fast vår blandare läcker inte. Trodde du syftade på den andra tråden jag nämnde, den som handlade om en läckande blandare. (y)
Men i så fall, jag ställer samma fråga som du i princip. Svaren i tråden verkar mer luta åt att föreningen INTE måste byta en blandare som fungerar men har något bristfällig funktion.
Svaren lutar väl mer åt att föreningen inte behöver byta en blandare under några betingelser som helst.
De allra flesta stadgar anger att kranar och avstängningsventiler är bostadsrätthavarens ansvar. Finns det missnöje med funktion får man vända sig till föregående ägare.
Jag har varit med om att föreningen bytt ut hela badrum inkl blandare vid stambyten som krävt att alla badrum görs om. Men då har blandare och annat ändå övergått till bostadsrätthavarens ansvar efter bytet.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
V
T ToRy skrev:
Tja!

Lite luddig rubrik, jag vet. ;)

Har precis flyttat in i en bostadsrätt. Nu har vi upptäckt att blandaren till handfatet i ett av badrummen saknar spak för att manövrera bottenpluggen. Mekanismen till pluggen finns kvar, dvs man kan stoppa in näven under handfatet och med hjälp av en "pinne" höja och sänka pluggen. Men pinnen är inte ansluten till någon spak på baksidan av blandaren. Där finns heller inget uttag för någon spak. Blandaren är på intet sätt förberedd för manövrering av bottenplugg. Blandaren ser relativt ny ut så den borde bytts hyfsat nyligen.

Innan folk börjar hojta om att "det där borde ni sett på visningen!", "undersökningsplikt!", "det är alltid någon annan som ska betala!" ;) så nej, det är inte syftet med frågan. Vi har råd att byta blandaren själva.

Anledningen till tråden är dock en annan tråd jag såg härom dagen, en tråd som handlade om en blandare som sprungit läck och orsakat skador som föreningen inte ville stå för då de ansåg att det var den boendes ansvar, och den boendes försäkringsbolag ville inte stå för det eftersom det var föreningens ansvar. Kontentan av tråden verkade dock vara att blandaren är en del av det trycksatta rörsystemet och därmed föreningens ansvar, även om den boende köpt och bytt blandaren på eget bevåg. Typ något sådant.

I vårt fall har det ju inte skett någon skada, det är bara en bristande funktion. Och återigen, vi kommer inte börja bråka med föreningen om en sådan struntsumma, men det är ändå en intressant fråga. Så rent juridiskt, skulle vi kunna kräva att föreningen står för en ny blandare?

Någon som vet?
Är detta på riktigt?

enkelt sätt så är vattenledningarna som syns boendes ansvar. blandaren är den boendes ansvar.. vattenledningar brukar man säga ventilenventilen.

Blandaren enkel.

Lösningen på TS problem gavs i inlägg #4. Bara byt, problem solved.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Excel
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta OT, men varför vill man stänga bottenventilen? Jag vet att funktionen funnits på alla handfat jag haft genom livet, men jag kan inte minnas att jag använt den.
Perfekt om man vill bada snasen efter sex. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T ToRy skrev:
Anledningen till tråden är dock en annan tråd jag såg härom dagen, en tråd som handlade om en blandare som sprungit läck och orsakat skador som föreningen inte ville stå för då de ansåg att det var den boendes ansvar, och den boendes försäkringsbolag ville inte stå för det eftersom det var föreningens ansvar. Kontentan av tråden verkade dock vara att blandaren är en del av det trycksatta rörsystemet och därmed föreningens ansvar, även om den boende köpt och bytt blandaren på eget bevåg. Typ något sådant.
Kontentan av den tråden var att underhållsansvaret för blandare och tvättställ i de flesta bostadsrättsföreningar ligger på bostadrättshavaren. Sen är också blandaren en del av husets tappvattensystem vilket gör att om den springer läck och orsakar s. k. vattenledningsskada så kickar en specialreglering i bostadrättslagen in som lägger reparationsansvaret för skadan på föreningen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är detta på riktigt?
Nej nej, jag har hittat på vartenda ord bara för att skoja med folk, kul va!?! :D

Det är klart det är på riktigt! Vad vill du säga med frågan?

Det borde stå i BRF stadgar var ansvarsgränsen går. I en förening jag bodde i stod det i stadgarna att föreningens ansvar slutade vid den ballofix som satt på varje ledning in i lägenheterna.

Vattenskador gick på föreningens försäkring som hade skapligt hög självrisk. (Tiotusentals kronor.) LGH innehavaren fick betala självrisk och åldersavdrag. Eventuellt delvis med hjälp av egen försäkring.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
där finns brf där föreningen ansvarar för blandaren och den boende inte får byta blandare själv
min son har bott i en sådan brf

[/QUOTE]

min erfarenhet är att för att undvika tryckstötar i vattenledningarna, så vill man ha mjukstängade bladare, och därmed vill föreningen vara med o styra/kontrollera blandare i BRF lägenheter.
- om sen tryckstötar beror på dåliga blandare eller dåligt dimensionerade vattenledningar vet jag ej.

T tergo skrev:
Det är väl inte föreningen som nytta blandaren?

där finns brf där föreningen ansvarar för blandaren och den boende inte får byta blandare själv
min son har bott i en sådan brf[/QUOTE]
Vilken tur man kan ha!

A abbe_ skrev:
min erfarenhet är att för att undvika tryckstötar i vattenledningarna, så vill man ha mjukstängade bladare, och därmed vill föreningen vara med o styra/kontrollera blandare i BRF lägenheter.
- om sen tryckstötar beror på dåliga blandare eller dåligt dimensionerade vattenledningar vet jag ej.[/QUOTE]
Ytterst ovanligt. istället för att åtgärda problemet.

Det är inte blandaren som är den stora boven till vattenskador. Det är ett tätskikt som är slut

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.