Min fåga är: Vet någon av er forummedlemmar hur avläsningen går till rent tekniskt på de nya tim/kvarts mätarna.
"Pollas" mätaren från någon enhet på transformatorstationen? Eller sitter det ett 4G SIM kort som skickar över mobildata?

I söndags den 23/11 fick jag via mitt larm i fritidshuset indikation på avbrott av alla tre faserna. Åkte dit den 28/11 och konstaterade att det stämde. Helt strömlöst.
Felet (som Ellevio var snabba att laga när jag kontaktade dom) var en kabelskada i vägdiket och det hade lett till att alla tre matarsäkringarna vid stationen hade löst ut.

Nu till det häpnadsväckande!!!
Under hela denna avbrottsperiod på nästan en vecka har statistiken, om jag loggar in på webben och "min elanvändning", registrerat ett effektuttag på 0,5 - 1,5 kW 😮
Sedan när skadan var lagad drog vi på full värme för att kunna sova i huset över natten. Så mellan kl 14:30 och 22:00 låg effekten konstant runt 11-12 kW. Och detta syns INTE i statistiken.

Kan våra mätdata blandas med en grannes? T ex om två elmätare får samma pollningsadress? Eller hur funkar det?
Jag har länge misstänkt att min avlästa förbrukning i fritidshuset inte korrelerar med verkligheten, men nu blev det uppenbart.

C
Mätaren sparar mätarställningen internt och "läser av sig själv" periodiskt (varje kvart eller heltimme) och sparar avläsningarna i en intern logg.
Denna logg läses sedan ut av nätägaren med jämna mellanrum med lite varierande tekniker.

Om mätaren blir strömlös kan inte loggen läsas ut, så när strömmen återkommer och nästa utläsning görs kan det komma med avläsningar som mätaren gjort innan strömavbrottet.

Nätägaren får alltså inte avläsningarna i realtid.

Korrelationen mot kund görs med mätarens unika ID-nummer, så misstänker du förväxling, kolla att numret på fakturan är samma som numret på själva mätaren.

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
C cpalm skrev:
.....Korrelationen mot kund görs med mätarens unika ID-nummer, så misstänker du förväxling, kolla att numret på fakturan är samma som numret på själva mätaren.
Tack för svar.
Nu är jag hemma igen 24 mil från mätaren så jag kan inte se dess nummer, men ja, jag misstänker förväxling eller dubbelregistrering i Ellevios administrativa system.
Det som styrker den hypotesen är att det inte blev något "hack" eller avbrott i mätdata från den 23/11.
Varje dag (23, 24, 25, 26, 27, 28:e) under avbrottet ca kl 12:00 har det fyllts på med ny mätdata som jag ser på webben. Varenda timme är med utan hack och visar på ett kontinuerligt effektuttag på 0,5-1,5 kW.
Det är fullständigt omöjligt att det kommer som mätvärden från min anläggning.

Attitudeswe
Många nätägare fyller i mätvärden från en vecka tillbaka som en spekulativ indikation tills dom fått en riktig mätning.

Sen är det inte ovanligt att man efter ett längre elavbrott debiteras konstant t.ex. 1kW då de mätningarna innan avbrottet gick förlorade, men totalsumman finns kvar och sprids ut över perioden som mätaren varit strömlös.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
C
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Sen är det inte ovanligt att man efter ett längre elavbrott debiteras konstant t.ex. 1kW då de mätningarna innan avbrottet gick förlorade, men totalsumman finns kvar och sprids ut över perioden som mätaren varit strömlös.
Skulle inte förvåna mig om det förekommer, men det är ju bedrövligt om mätaren tappar bort avläsningar bara för att det är strömavbrott.

Att "mina sidor" fyllts på varteftersom trots att mätaren är strömlös tyder ju dock på "påhittade" siffror, så man får ju hoppas att de korrigeras när mätningarna börjar komma in igen.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.