vad finns under tätskiktet då? Att du gått in och gjort saker själv försvårar ju onekligen, men det faktum att de gjort grovt fel redan innan din insats borde i någon mån kompensera för det.

Jag tycker du skall kontakta jurist snarast, och betala för guds skull inget mer till firman.

Frågan är väl om du kan räkna med att få tillbaka något, iom din egen insats så har firman ett trumfkort.

De faktiska felen ligger dem i fatet, att de sedan utfört arbetet med icke certifierad personal uppvägs troligen av att du själv (som inte är certifierad) utfört arbete. Iom. det så uppfylls inte kriterierna för ett våtrumsintyg, även om firman skulle ha gjort allt annat rätt.

vad använde du för spackel då?

Dom skulle spackla uppe på tätskiktet . Sedan fick jag göra det istället. Jag flytspacklade fallen mot brunnarna men stannade där duchväggarna skulle stå och en halvmeter från den andra brunnen där bakkaret ska stå. Hela duschgolvet la jag med fall i fixet och likadant mot den andra brunnen.

Och vad finns under tätskiktet?

Vilka moment har firman gjort? Har de gjort vvs? el? monterat golvbrunn? Avlopp?

Det är ju bara börja om från början, det är ju så mycket galet så det finns ingen räddning.

De nya reglerna med kraven på duk kom i feb/mars 2010. De gamla reglerna med rollningsbart tätskikt gällde under en övergångsperiod, kan inte exakt datum men jag tror att det var fram tom juni/juli 2010. Någon kanske kommer ihåg?
Efter detta datum så gäller bara duk i badrum. Jag gjorde mitt ena badrum i jan 2010 med rollningsbart tätskikt och mitt andra badrum i jan 2011 med duk.

En anledning som jag hört till att man "förbjöd" det rollningsbara var att det var svårt att vara säker på att man fick tillräckligt tjockt tätskikt. Men om man gör rätt och inte snålar så blir det garanterat bra ändå. (Jag gjorde mina själv för att vara säker på att det inte fuskades ;) då jag inte litar på hantverkare oavsett certificat, diplom, medaljer....)

A
Har ni ett avtal? Står det där att det ska utföras enligt BKR-s branschregler?

Rättelse: Enl regl feb 2010 (BBV 10:1) så behövs bara foliesystem i våtzon 1. I våtzon 2 behövs ej foliesystem.

A
largab skrev:
Rättelse: Enl regl feb 2010 (BBV 10:1) så behövs bara foliesystem i våtzon 1. I våtzon 2 behövs ej foliesystem.
Hela golvet är våtzon 1

T
Marksten skrev:
Dom skulle spackla uppe på tätskiktet . Sedan fick jag göra det istället. Jag flytspacklade fallen mot brunnarna men stannade där duchväggarna skulle stå och en halvmeter från den andra brunnen där bakkaret ska stå. Hela duschgolvet la jag med fall i fixet och likadant mot den andra brunnen.
Jag hoppas du inser att flytspackel inte tål fukt/väta!

Det är därför flytspacklet ska vara UNDER tätskiktet!

Jo , jag vet. Det rinner aldrig vatten där flytspacklet finns.

Hempulare. Det är betonggolv under tätskiktet. Dom har kragar igenom rör osv. Även vid golvbrunnar.

Om bjälklaget är betong så är jag inte sååå säker på att det är fel med rollat tätskikt på golvet, väggarna däremot i våtzonen. Som sagt flytspacklet ovanpå tätskiktet är helt fel oavsett.

Marksten skrev:
Jo , jag vet. Det rinner aldrig vatten där flytspacklet finns.
jag är inte riktigt med, hur menar du?

Paul-Staffanstorp
Jag fattar inte heller någonting av detta...

Varför har du spacklat ovanpå tätskiktet och samtidigt säger du att det inte rinner vatten där flytspacklet finns... Men var finns det hos dig då...

Detta är verkligen en soppa känns det som...

Gör om... Gör rätt...

Det står inte vatten över hela badrumsgolvet. Däremot så går man ju ut ur duschen med våta fötter. Men det är inte så farligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.