9 016 läst ·
62 svar
9k läst
62 svar
Fel spackel och badrummet nästan klart...
Dags att skaffa nya glasögon??ktm250 skrev:
Det står ju klart och tydligt att den ska ligga under membranet (gummit) fast ovanför ångspärren!
Så funkar tillexempel Bostic och PCI:s system också.
Den manual du har avser inte system 17, vilket du använder. Den primer som nämns där är vanlig primer, du har VS20 som primer och ångspärr.
Följande är inte särskilt riktat till trådstartaren, utan en allmän iakttagelse: Generellt är det väldigt vanligt att hemmafixare vill göra extra bra och vara extra noggranna. Detta är naturligtvis egentligen väldigt bra, men leder också ofta till ordentliga fel (som en kille som ville göra extra fuktsäkert och tätskiktade både under och över flytspacklet). Man ska alltid följa anvisningarna och reglerna, och inte hitta på något eget för att det känns bra.
Följande är inte särskilt riktat till trådstartaren, utan en allmän iakttagelse: Generellt är det väldigt vanligt att hemmafixare vill göra extra bra och vara extra noggranna. Detta är naturligtvis egentligen väldigt bra, men leder också ofta till ordentliga fel (som en kille som ville göra extra fuktsäkert och tätskiktade både under och över flytspacklet). Man ska alltid följa anvisningarna och reglerna, och inte hitta på något eget för att det känns bra.
Liksom alla andra rollade system. Jag har nog aldrig sett någon montera manschetten ovanpå gummit.tank77 skrev:
Inget fel på synen, men dock hade jag tydligen "flippriga" fingrar... självklart skall inte ordet "inte" vara med. Jag försökte helt enkelt skriva att manschetten skulle vara under gummit...
Sorry!
Redigerat:
Lånar tråden lite och ställer en fråga ang vic vipers inlägg.
Även jag kommer behöva dra ut kopparrör (sk prisolrör?) genom väggen och jag är förstås nyfiken på hur man förankrar den på bästa sätt? Ska man sätta rörklammer och sätta fast röret på reglarna?
Även jag kommer behöva dra ut kopparrör (sk prisolrör?) genom väggen och jag är förstås nyfiken på hur man förankrar den på bästa sätt? Ska man sätta rörklammer och sätta fast röret på reglarna?
hilife skrev:
Just tillvägagångssättet spelar nog ingen större roll så länge de sitter fast utan att mekaniskt skava mot något.
Jag satten en stor regel med två hål i bakom väggen vid mina rör och fyllde sedan hålet runt rören med PL400, går inte att rubba rören när det härdat.
Varför skulle det vara bättre, hur tänker du? Vätskan följer ju underlaget hur fint som helst, och dessutom fyller ju remsan ut. Jag skulle hävda att duken är känsligare för ojämnt underlag än vad de rollade systemen är. Men inte heller med dem finns det något skäl att spackla skarvar som är mindre än några millimeter.joflopp skrev:
Det står i bruksen att större springor fyller man ut med tex målarfog (helst då av LIPs fabrikat för lip systemet) medans mindre glipor remsar man bara precis som jon_h skriver.
Man kan nästan fylla hålen med membranet så att de inte syns enda nackdelen är att det tar lite längre tid att torka just där. I praktiken så får man ändå lite tjockare någonstans (tex hörn) så man måste ändå vänta ut torktiden.
Man kan nästan fylla hålen med membranet så att de inte syns enda nackdelen är att det tar lite längre tid att torka just där. I praktiken så får man ändå lite tjockare någonstans (tex hörn) så man måste ändå vänta ut torktiden.
Min tanke var att det borde vara lättare att rolla en slät yta än att se till att varenda försänkt skruvskalle verkligen blev förseglad av den rollade smeten. Ibland förespråkas ju hängslen och livrem tillsammans med räddningssele så därför undrade jag varför man (i mitt tycke) tar genvägar här. Som hemmafixare är det ju ingen större insats att blanda till lite gipsspackel och snygga till underlaget
Men visst, det kanske är en totalt onödig arbetsinsats. Eller har man ändrat arbetssätt sedan förra generationen tätskikt? Är exempelvis Cascos äldre Aquastop mer lättflytande än dagens produkter med högre krav på ångtäthet?
Men visst, det kanske är en totalt onödig arbetsinsats. Eller har man ändrat arbetssätt sedan förra generationen tätskikt? Är exempelvis Cascos äldre Aquastop mer lättflytande än dagens produkter med högre krav på ångtäthet?