Kommer ejwbegysv badrum att vara fuktskadat om 10år?

• Antal röster
    40
Ja man får väl krypa fram till korsett då,,

Vid renoveringen av badrummet (Dusch, tvättställ och Toa) så tog jag ett medvetet val att göra fel med OSB och Kartonggips.... Men denna fråga gäller inte det.

Jag har spacklat skarvarna mellan gipsskivorna med vanligt våtrumsspackel, sen på med LIP vs30 Primer, Fiberremsor och sist LIP vs30 tätmembran...

Kommer mina kakelplattor att trilla ner???, hade helt missat detta med spacklet.

Det tror jag inte.. Du ska ha bra mycket fel på ditt underarbete om plattorna ska trilla ner...

Även mina gipsskivor är spacklade med vanligt våtrumsspackel, använde dock Bostik.s rollade system, men jag är 100% övertygad om att mina plattor inte kommer att trilla ner pg.a detta.

Före :
img_1209.jpg

Här ser man spacklet (även primer).
img_1590.jpg

Fiberremsor + membran :
img_1593.jpg

Mermbran överallt, en strukning kvar :
img_1594.jpg

Man känner sig som en brottsling när man inte följer branchreglerna...

För att minska risken kan du kanske sätta plattan så ingen hänger bara i spacklet. Vet inte om det hjälper men det är ju iaf lite bättre.

Som det är nu så är det nog bara att gilla läget. Jag spacklade inte alls mina gips förrutom vid avloppet (där det var en kant) där jag använde gipsbaserat spackel.

Normalt ska du inte spackla skarvarna alls då fiberremsa ändå ska på skruvarna fyller man bara i med gucka.

T
Varför spacklade du skarvarna och skruvhål?

Men jag skulle nog satt manschetter på vattenledningarna iallafall och rollat in detta i tätskiktet.

Havsutsikt skrev:
Men jag skulle nog satt manschetter på vattenledningarna iallafall och rollat in detta i tätskiktet.
Jo det ska upp när plattsättaren kommer....Jag hade inga sånna själv...

Jag spacklade för att få en jämn och fin yta att rolla på membranet på... Det blir ganska stora plattor så det är nog lugnt...

T
Totalt onödigt att spackla skarvar då fixet tar hand hand om dessa ojämnheter.

tank77 skrev:
Totalt onödigt att spackla skarvar då fixet tar hand hand om dessa ojämnheter.
Jo jag vet... Det sa han som ska sätta plattorna också... Så man känner ju sig extra dum... Men kändes bättre när det var en slät och "tät" yta att köra membranet på...

Gjort är gjort.. Vi får hoppas att det inte ställer till med några problem...

Golvbrunnen däremot ser ju inget vidare ut, ingen manchett och jag tycker att tätskiktet ser väl tunnt ut?

vic viper skrev:
Golvbrunnen däremot ser ju inget vidare ut, ingen manchett och jag tycker att tätskiktet ser väl tunnt ut?
Det ska på mer + gummimattan.. ej klart...

Vet inte varför han satte den så lågt dock...

Redigerat:
Men golvbrunnsmanchetten ska ju sitta på primern och sedan membran på den sedan.

Enligt manualen från LIP (på norska iofs) :

Primer - Membran-LIP Tätark-Membran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.