234 409 läst ·
1 191 svar
234k läst
1,2k svar
Fel pris i webbutik - beställde och fick hem verktyget. Nu då?
Du glömmer alternativ. När fakturan bestrides inser NoN att de gjort en miss och lägger ner ärendet. Vi har ju flera gånger konstaterat att enligt konsumentköplagen kan inte avtalet hävas.DMOL skrev:Det beror ju på om du vill behålla grejorna och är medveten om processen hur det slutar. Du kommer få fakturan, vilken du bestrider. Därefter kommer inkassokravet, vilken du bestrider. Därefter går ärendet till tingsrätten som förenklat tvistemål vilken utgången är osäker.
Eller så lämnar du tillbaka sakerna.
Jag tycker det är ett ganska dumt alternativ. Detta är ett lysande exempel på en sån där amatörmässig känsloyttring som man i sådana här tvister bör undvika. Kort, koncist och så proffisionellt som man som "amatörbuffel" kan prestera är helt klart melodin. Om NoN vill ha tillbaka vibratorn så är det dom som bör komma med konstruktiva förslag, inte tvärt om.Nikorasu skrev:Nu ar det har ett sidospar till fragan om vem skulle vinna en juridisk tvist, men du skulle kunna "sparka bollen tillbaka pa deras planhalva" sa har kanske:
Skriv att du vill lamna tillbaka varorna, forklara att du kommer att tillhandahalla dem till NoN sa snart ditt erlagda belopp ar aterbetalad till dig pa ditt konto. Nar detta ar gjort, sa kan NoN avhamta dem utanfor din bostad mellan ett lampligt klockslag nar det passar dig.
(Oavsett laget med kopet, kan jag inte se nagonstans dar du ska ansvara for NoN logistikhentering, eller lagga tid pa det.) Du tvingar darmed NoN att 1) forst aterbetala pengaran, med en okad risk till foljd och 2) arrangera upphamtning. Det kanske inte lockar dem, samtidigt som du har accepterat deras begaran.
Sorry, engelsk tangentbord...
Det är alldeles för komplicerat. Som fsn är inne på är det bästa att säga så lite som möjligt och samtidigt göra sin ståndpunkt klar.Nikorasu skrev:Nu ar det har ett sidospar till fragan om vem skulle vinna en juridisk tvist, men du skulle kunna "sparka bollen tillbaka pa deras planhalva" sa har kanske:
Skriv att du vill lamna tillbaka varorna, forklara att du kommer att tillhandahalla dem till NoN sa snart ditt erlagda belopp ar aterbetalad till dig pa ditt konto. Nar detta ar gjort, sa kan NoN avhamta dem utanfor din bostad mellan ett lampligt klockslag nar det passar dig.
(Oavsett laget med kopet, kan jag inte se nagonstans dar du ska ansvara for NoN logistikhentering, eller lagga tid pa det.) Du tvingar darmed NoN att 1) forst aterbetala pengaran, med en okad risk till foljd och 2) arrangera upphamtning. Det kanske inte lockar dem, samtidigt som du har accepterat deras begaran.
Sorry, engelsk tangentbord...
NoN hävdar ju att dom kommer att rätta till priset i efterhand på grund av att det varit ett uppenbart fel i priset. "På grund av att det varit ett uppenbart felaktigt pris vid beställningstillfället på vår hemsida kommer vi att ändra priset i efterhand".
Är det inte det du ska bemöta. Det vill säga förklara att det för dig inte var uppenbart och att dom till exempel haft upp till 70 % rea i andra sammanhang. Att du trodde det var en utgående modell som du ju skrev i början att du trodde. Det är ju inte självklart att alla vet att blå Bosch är dyra proffsmaskiner. Att det är uppenbart att priset är fel för den som säljer varan är ju en sak men att det är en för konsumenten en annan sak. Nu minns jag inte om ordern hade passerat någon människa på NoN men om den gjort det kan man ju undra varför det inte var uppenbart fel för den personen.
Att du köpte 5 maskiner beror ju så klart på att priset var bra men så är det ju ibland. Därmed inte nödvändigtvis uppenbart fel. Var går gränsen för uppenbart fel. Att till exempel Mekonomen tar tre gånger så mycket betalt för exakt samma bildel med samma artikelnummer som Reservdelar24.se tycker jag verkar vara uppenbart fel men det är det inte och jag har aldrig fått något efterkrav från Reservdelar24.se
En del skriver att du inte ska blanda in känsloargument men det tycker jag visst att du ska göra så länge du pratar med NoN. Dom är måna om en nöjd kund och du kan gärna skriva att du känner dig besviken och lurad när dom inte accepterar en slutförd affär. Skulle det bli rättegång av det hela kan du ju skippa dom argumenten då.
/Mats
Är det inte det du ska bemöta. Det vill säga förklara att det för dig inte var uppenbart och att dom till exempel haft upp till 70 % rea i andra sammanhang. Att du trodde det var en utgående modell som du ju skrev i början att du trodde. Det är ju inte självklart att alla vet att blå Bosch är dyra proffsmaskiner. Att det är uppenbart att priset är fel för den som säljer varan är ju en sak men att det är en för konsumenten en annan sak. Nu minns jag inte om ordern hade passerat någon människa på NoN men om den gjort det kan man ju undra varför det inte var uppenbart fel för den personen.
Att du köpte 5 maskiner beror ju så klart på att priset var bra men så är det ju ibland. Därmed inte nödvändigtvis uppenbart fel. Var går gränsen för uppenbart fel. Att till exempel Mekonomen tar tre gånger så mycket betalt för exakt samma bildel med samma artikelnummer som Reservdelar24.se tycker jag verkar vara uppenbart fel men det är det inte och jag har aldrig fått något efterkrav från Reservdelar24.se
En del skriver att du inte ska blanda in känsloargument men det tycker jag visst att du ska göra så länge du pratar med NoN. Dom är måna om en nöjd kund och du kan gärna skriva att du känner dig besviken och lurad när dom inte accepterar en slutförd affär. Skulle det bli rättegång av det hela kan du ju skippa dom argumenten då.
/Mats
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Njaa, netonet har i sitt avtal en fluffig formulering som kan tolkas som att de vill ändra priset även i de fall där affären har avslutats.Men det finns inget stöd i lagen för en sådan ändring. De har ingått ett avtal med sin kund, och det avtalet går inte att häva för något fall överhuvudtaget när betalning erlagts, och varan levererats.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Sedan måste jag säga att i början av den här tråden hade jag visst medlidande med NetonNet. Misstag kan vem som helst göra. Men jag menar att de har skött ärendet väldigt illa, även efter att de upptäckt sitt fel.
För det första så erbjuder de kunden att returnera varan. Men de begär att kunden då skall fylla i en returblankett, ordna med praktikaliteter runt transporten. De erbjuder inte återbetalning (såvitt jag förstår) av kundens fraktkostnad vid köpet. Utan TS skall alltså stå med en ekonomisk förlust. pga deras misstag.
De erbjuder ingen som helst kompensation för sitt misstag, ex. hade det varit på sin plats att erbjuda ett bra rabattpris istället för fullpris, om kunden väljer att betala mellanskillnad. Om de vill att kunden skall utföra deras arbete med returen, så vore det också på sin plats med någon form av kompensation, antingen i reda pengar eller en värdecheck på lämpligt belopp.
De har helt förlorat mina sympatier.
För det första så erbjuder de kunden att returnera varan. Men de begär att kunden då skall fylla i en returblankett, ordna med praktikaliteter runt transporten. De erbjuder inte återbetalning (såvitt jag förstår) av kundens fraktkostnad vid köpet. Utan TS skall alltså stå med en ekonomisk förlust. pga deras misstag.
De erbjuder ingen som helst kompensation för sitt misstag, ex. hade det varit på sin plats att erbjuda ett bra rabattpris istället för fullpris, om kunden väljer att betala mellanskillnad. Om de vill att kunden skall utföra deras arbete med returen, så vore det också på sin plats med någon form av kompensation, antingen i reda pengar eller en värdecheck på lämpligt belopp.
De har helt förlorat mina sympatier.
Nu är det Waldirsfären / Sibakoncernen som äger Netonnet och maken till toppstyrt bolag finns det knappast. Jag misstänker att det nu sitter en anställd på NoN som ser att det blivit fel och inte har någon möjlighet att fixa det smidigt med en avskrivning av fadäsen, att fel pris gått så långt som till avslutad affär. Därför finns enbart möjligheten att få kunden att returnera eller betala mellanskillnaden till fullt pris, för att få siffrorna att stämma.
Oerhört dålig marknadsföring, då det hade givit en massa plus om kunden istället fått ett trevligt brev att NoN gjort fel, men givetvis skall kunden få behålla varorna och välkommen tillbaks och handla.
Oerhört dålig marknadsföring, då det hade givit en massa plus om kunden istället fått ett trevligt brev att NoN gjort fel, men givetvis skall kunden få behålla varorna och välkommen tillbaks och handla.
Precis så kan det vara.hempularen skrev:Njaa, netonet har i sitt avtal en fluffig formulering som kan tolkas som att de vill ändra priset även i de fall där affären har avslutats.Men det finns inget stöd i lagen för en sådan ändring. De har ingått ett avtal med sin kund, och det avtalet går inte att häva för något fall överhuvudtaget när betalning erlagts, och varan levererats.
Netonnet hittar på egna regler och hoppas att deras ryggradslösa kunder inte protesterar. Häpnadsväckande otaktiskt!
När datorfirman Inet kursade köpte jag en dator med så kallad "48timmars startauppgaranti" när datorn pajade hänvisade firman till"garantin" . Som tur är hade jag fått konsumentvägledaren att nästan skratta ihjäl sig -starta upp garanti! Att dom aldrig lär sig! Lyckades han få fram mellan skrattattackerna! Detta förmedlade jag till en nyligen överspännd försäljare som utbrast -va, är det ett års garanti på all den skit vi sålt! Jag fick en helt ny och snabbare dator plus en större bildskärm tack vare samtalet till"konsument Göteborg"!
Sålunda.
När jag citerade konsumentvägledaren gav sig den arrogante butiksnissen direkt.
Staffan
Det här är kanske bara en bagatell i sammanhanget så vi ska inte spåra iväg men Inet har ju inte kursat!Staffan2000 skrev:Precis så kan det vara.
Netonnet hittar på egna regler och hoppas att deras ryggradslösa kunder inte protesterar. Häpnadsväckande otaktiskt!
När datorfirman Inet kursade köpte jag en dator med så kallad "48timmars startauppgaranti" när datorn pajade hänvisade firman till"garantin" . Som tur är hade jag fått konsumentvägledaren att nästan skratta ihjäl sig -starta upp garanti! Att dom aldrig lär sig! Lyckades han få fram mellan skrattattackerna! Detta förmedlade jag till en nyligen överspännd försäljare som utbrast -va, är det ett års garanti på all den skit vi sålt! Jag fick en helt ny och snabbare dator plus en större bildskärm tack vare samtalet till"konsument Göteborg"!
Sålunda.
När jag citerade konsumentvägledaren gav sig den arrogante butiksnissen direkt.
Staffan
De frodas väl och har ju vunnit pris för Sveriges bästa e-butik flera år i rad. Jag har själv haft reklamationsärenden hos dem med ganska "luddiga" fel och de har fixat problemet direkt utan minsta krångel.
Jo, de kursade för flera år sedan.Janus82 skrev:Det här är kanske bara en bagatell i sammanhanget så vi ska inte spåra iväg men Inet har ju inte kursat!
De frodas väl och har ju vunnit pris för Sveriges bästa e-butik flera år i rad. Jag har själv haft reklamationsärenden hos dem med ganska "luddiga" fel och de har fixat problemet direkt utan minsta krångel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 758 inlägg
Ja. Och det var ju också den delen av ditt inlägg jag höll med om. Men den följer inte från den första delen. Så vad med den? Det finns ju ingen som helst anledning att hänvisa till köpet redan är avslutat, och varan i hand om inte detta vore intressant ur juridisk synpunkt.fsn skrev:
Redigerat:
Jag har ventilerat min ståndpunkt och även fått den mer eller mindre vidimerad av andra skribenter. Jag anser även att vi i sak är tämligen överens och ser därmer frågan som utagerad.lars_stefan_axelsson skrev:
Har inte läst alla inlägg i tråden, men generellt gäller avtal efter bekräftelse är skickad. Men, om det är uppenbart fel pris, så kan köper hävas.
I praktiken så brukar det bara hävas om butiken inte hunnit skicka produkten, eftersom det annars både blir mycket bad-will och ofta ganska kladdigt. Oavsett så ska det så klart inte kosta konsumenten något om butiken gör fel...
Såg lite kort ang att bestrida faktura. Det kan man så klart göra, och hoppas att butiken inte drar till fogde, och isf att butiken inte drar till rätten. Samtidigt så kan det bli ganska dyrt om butiken får rätt, och den kostnaden svider nog mer för en enskild konsument än en stor butik (som ev ändå sålt faktura till tex klarna eller dylikt). Så ganska risky business alltså.
I praktiken så brukar det bara hävas om butiken inte hunnit skicka produkten, eftersom det annars både blir mycket bad-will och ofta ganska kladdigt. Oavsett så ska det så klart inte kosta konsumenten något om butiken gör fel...
Såg lite kort ang att bestrida faktura. Det kan man så klart göra, och hoppas att butiken inte drar till fogde, och isf att butiken inte drar till rätten. Samtidigt så kan det bli ganska dyrt om butiken får rätt, och den kostnaden svider nog mer för en enskild konsument än en stor butik (som ev ändå sålt faktura till tex klarna eller dylikt). Så ganska risky business alltså.