Golvvärmen inte fungerat som det ska i ett rum i min gäststuga.
Lampan på termostaten lyser svagare och står på typ hela tiden.
Efter att ha lyft av Roth ställdonfungerar värmen.
Vad kan ha hänt? Vad behöver bytas ut?
Lampan på termostaten lyser svagare och står på typ hela tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha lyft av Roth ställdonfungerar värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan ha hänt? Vad behöver bytas ut?
Hejsan !Husplaner skrev:
Hittat lösningen ännu? Har nämligen precis samma problem med samma rumsgivare. Mvh
Hej!
Vet inte om det är exakt samma problem, men jag hade en sådan här termostat som jag fick se var död i förra veckan. LEDen lyste ytterst svagt (syntes endast när ljuset var släckt), och värmen slog aldrig till.
Efter lite felsökning så konstaterade jag att den interna spänningsregleringen inte fungerade, den låg på cirka 2.8 volt och OP-ampen på bilden kräver minst 3 volt för att fungera. Genom att mäta på en fungerande termostat så kom jag fram till att spänningen ska vara cirka 12 volt. Den inringade transistorn reglerar spänningen, och efter lite mätning så kunde jag konstatera att den inte verkade fungera som en transistor ska.
Identifierade den till en BC847B, men eftersom jag inte hade några NPN BJT i SOT-23-kapsling hemma så använde jag en SS9014 i TO-92-kapsling istället, den har rätt så lika egenskaper enligt databladen.
Har fungerat bra i en veckas tid nu i alla fall, så jag tror att det får räknas som en lyckad (men lite ful) reparation.
Vet inte om det är exakt samma problem, men jag hade en sådan här termostat som jag fick se var död i förra veckan. LEDen lyste ytterst svagt (syntes endast när ljuset var släckt), och värmen slog aldrig till.
Efter lite felsökning så konstaterade jag att den interna spänningsregleringen inte fungerade, den låg på cirka 2.8 volt och OP-ampen på bilden kräver minst 3 volt för att fungera. Genom att mäta på en fungerande termostat så kom jag fram till att spänningen ska vara cirka 12 volt. Den inringade transistorn reglerar spänningen, och efter lite mätning så kunde jag konstatera att den inte verkade fungera som en transistor ska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Identifierade den till en BC847B, men eftersom jag inte hade några NPN BJT i SOT-23-kapsling hemma så använde jag en SS9014 i TO-92-kapsling istället, den har rätt så lika egenskaper enligt databladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fungerat bra i en veckas tid nu i alla fall, så jag tror att det får räknas som en lyckad (men lite ful) reparation.
Hej!P Polyene skrev:Hej!
Vet inte om det är exakt samma problem, men jag hade en sådan här termostat som jag fick se var död i förra veckan. LEDen lyste ytterst svagt (syntes endast när ljuset var släckt), och värmen slog aldrig till.
Efter lite felsökning så konstaterade jag att den interna spänningsregleringen inte fungerade, den låg på cirka 2.8 volt och OP-ampen på bilden kräver minst 3 volt för att fungera. Genom att mäta på en fungerande termostat så kom jag fram till att spänningen ska vara cirka 12 volt. Den inringade transistorn reglerar spänningen, och efter lite mätning så kunde jag konstatera att den inte verkade fungera som en transistor ska.
[bild]
Identifierade den till en BC847B, men eftersom jag inte hade några NPN BJT i SOT-23-kapsling hemma så använde jag en SS9014 i TO-92-kapsling istället, den har rätt så lika egenskaper enligt databladen.
[bild]
Har fungerat bra i en veckas tid nu i alla fall, så jag tror att det får räknas som en lyckad (men lite ful) reparation.![]()
Jag har exakt samma fel som du beskriver och hoppas därmed att samma lösning ska fungera för mig. Tror du att du skulle kunna ladda upp en ny skarpare bild på slutresultatet så att man tydligare kan se vart du lött fast den nya transistorn? Det är lite svårt att se vilka punkter du lött fast i.
Du råkar förresten inte veta det exakta modellnamnet på termostaten? Tack på förhand! 😊
Dessa två bilder är förhoppningsvis tydligare. Jag började ju så klart med att montera bort den gamla transistorn, sedan lödde jag den nya på paddar som är anslutna till den ursprungliga transistorns paddar, men inte direkt på då det är lite för tight för att få det bra. Jag fick ju också se till så att benen passerar en bit ovanför de andra exponerade paddarna, så att det inte kortsluts. Har även satt dit en bit isolertejp över dem (ej med i bilderna för att det ska vara tydligare) för att förhindra det.
Men om du inte har en passande transistor hemma så skulle jag ju snarare rekommendera att skaffa en i SOT-23-kapsling som passar direkt på ordinarie footprint.
Men om du inte har en passande transistor hemma så skulle jag ju snarare rekommendera att skaffa en i SOT-23-kapsling som passar direkt på ordinarie footprint.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Har du mjlighet att visa/beskriva hur du mätte också? Då tänker jag framförallt på var du mätte att 12V saknas. Jag tror att många kan vara hjälpta av att få hjälp med felsökningen. Jag inbillar mig att de symptom som finns skulle kunna bero på något annat fel också.
Strålande!P Polyene skrev:Dessa två bilder är förhoppningsvis tydligare. Jag började ju så klart med att montera bort den gamla transistorn, sedan lödde jag den nya på paddar som är anslutna till den ursprungliga transistorns paddar, men inte direkt på då det är lite för tight för att få det bra. Jag fick ju också se till så att benen passerar en bit ovanför de andra exponerade paddarna, så att det inte kortsluts. Har även satt dit en bit isolertejp över dem (ej med i bilderna för att det ska vara tydligare) för att förhindra det.
Men om du inte har en passande transistor hemma så skulle jag ju snarare rekommendera att skaffa en i SOT-23-kapsling som passar direkt på ordinarie footprint.
Tack så jättemycket. Det uppskattas att du tog dig tiden att ordna med bättre bilder och beskrivning. Jag har ett gäng olika transistorer hemma så hoppas åtminstone en fungerar.
Själva felsökningen var lite klurig, framförallt på grund av att det verkade som att transistorn till och från fungerade, så jag fick klia mig i huvudet en hel del och göra om samma mätningar många gånger innan jag kom fram till att transistorn skulle bytas. Mätningarna blev inte enklare av att det dessutom är blandat AC och DC på kortet, och i och med att termostaten sitter i badrummet hade jag ingen bra möjlighet att ställa upp oscilloskopet för att kunna mäta "på riktigt" på plats.
Det första som jag mätte var ju dock att elektrolytkondensatorn som sitter på andra sidan av kortet (hålmonterad) var OK, då det brukar vara det vanligaste felet. Även en uttorkat elektrolytkondensator skulle säkert ha kunnat ge liknande symptom, men i detta fall så var den spot on gällande kapacitans (gick bra att mäta in-circuit).
Det sitter även något som jag tror är en zenerdiod i nedre vänstra hörnet på bilden, och den var ju också en misstänkt felkälla, men efter att ha injicerat +5V över den och konstaterat att den inte verkade leda i backriktningen så uteslöt jag den (jag hade ju cirka 2.8V när panelen var inkopplad, och fel i zenern borde ju i så fall ha belastat spänningskällan så fort man kom över den spänningen).
Eftersom det rimligtvis måste finnas något som skapar en stabil DC för att driva OP-förstärkaren, så blev det ju inte så många komponenter att undersöka, eftersom de flesta andra komponenter är motstånd eller kondensatorer. Det finns bara två SOT-23-kapslingar som kunde vara intressanta, det ena visade sig vara en dubbel diod och det andra en NPN BJT. Jag kontrollmätte dioderna och de verkade fungera, men eftersom de går mot AC-sidan så blev spänningsmätningar med multimetern lite svårtydda. Jag konstaterade dock att jag då och då hade betydligt mycket högre bas-emitterspänning än 0.7V, så det fick mig att gå vidare och testa att byta transistorn, vilket visade sig lösa problemet.
Det första som jag mätte var ju dock att elektrolytkondensatorn som sitter på andra sidan av kortet (hålmonterad) var OK, då det brukar vara det vanligaste felet. Även en uttorkat elektrolytkondensator skulle säkert ha kunnat ge liknande symptom, men i detta fall så var den spot on gällande kapacitans (gick bra att mäta in-circuit).
Det sitter även något som jag tror är en zenerdiod i nedre vänstra hörnet på bilden, och den var ju också en misstänkt felkälla, men efter att ha injicerat +5V över den och konstaterat att den inte verkade leda i backriktningen så uteslöt jag den (jag hade ju cirka 2.8V när panelen var inkopplad, och fel i zenern borde ju i så fall ha belastat spänningskällan så fort man kom över den spänningen).
Eftersom det rimligtvis måste finnas något som skapar en stabil DC för att driva OP-förstärkaren, så blev det ju inte så många komponenter att undersöka, eftersom de flesta andra komponenter är motstånd eller kondensatorer. Det finns bara två SOT-23-kapslingar som kunde vara intressanta, det ena visade sig vara en dubbel diod och det andra en NPN BJT. Jag kontrollmätte dioderna och de verkade fungera, men eftersom de går mot AC-sidan så blev spänningsmätningar med multimetern lite svårtydda. Jag konstaterade dock att jag då och då hade betydligt mycket högre bas-emitterspänning än 0.7V, så det fick mig att gå vidare och testa att byta transistorn, vilket visade sig lösa problemet.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Lysande!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



