Golvvärmen inte fungerat som det ska i ett rum i min gäststuga.
Lampan på termostaten lyser svagare och står på typ hela tiden.
Termostat för golvvärme med svagt lysande lampa och inställningsknappar, möjlig felindikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat med vred och svagt lysande lampa indikerar problem med golvvärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att ha lyft av Roth ställdonfungerar värmen.

Rör med ett avtaget Roth ställdon och en termostat bredvid, indikerar problem med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan ha hänt? Vad behöver bytas ut? :thinking:
 
Husplaner Husplaner skrev:
Golvvärmen inte fungerat som det ska i ett rum i min gäststuga.
Lampan på termostaten lyser svagare och står på typ hela tiden.
[bild] [bild]

Efter att ha lyft av Roth ställdonfungerar värmen.

[bild]

Vad kan ha hänt? Vad behöver bytas ut? :thinking:
Hejsan !
Hittat lösningen ännu? Har nämligen precis samma problem med samma rumsgivare. Mvh
 
A
Man får mäta att det finns ström fram dit man kör en funktion. Det sitter väl en styrlåda där emellan ställdonet och termostaten som behöver undersökas också
 
Hej!
Vet inte om det är exakt samma problem, men jag hade en sådan här termostat som jag fick se var död i förra veckan. LEDen lyste ytterst svagt (syntes endast när ljuset var släckt), och värmen slog aldrig till.

Efter lite felsökning så konstaterade jag att den interna spänningsregleringen inte fungerade, den låg på cirka 2.8 volt och OP-ampen på bilden kräver minst 3 volt för att fungera. Genom att mäta på en fungerande termostat så kom jag fram till att spänningen ska vara cirka 12 volt. Den inringade transistorn reglerar spänningen, och efter lite mätning så kunde jag konstatera att den inte verkade fungera som en transistor ska.
Närbild av ett kretskort med en inringad transistor och en pil som pekar på en annan komponent, texten anger att spänningen ska vara cirka 12V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Identifierade den till en BC847B, men eftersom jag inte hade några NPN BJT i SOT-23-kapsling hemma så använde jag en SS9014 i TO-92-kapsling istället, den har rätt så lika egenskaper enligt databladen.
Närbild av ett kretskort med transistorer och andra komponenter, där en del har blivit utbytt vid reparation av en termostat med spänningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har fungerat bra i en veckas tid nu i alla fall, så jag tror att det får räknas som en lyckad (men lite ful) reparation. :-)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
P Polyene skrev:
Hej!
Vet inte om det är exakt samma problem, men jag hade en sådan här termostat som jag fick se var död i förra veckan. LEDen lyste ytterst svagt (syntes endast när ljuset var släckt), och värmen slog aldrig till.

Efter lite felsökning så konstaterade jag att den interna spänningsregleringen inte fungerade, den låg på cirka 2.8 volt och OP-ampen på bilden kräver minst 3 volt för att fungera. Genom att mäta på en fungerande termostat så kom jag fram till att spänningen ska vara cirka 12 volt. Den inringade transistorn reglerar spänningen, och efter lite mätning så kunde jag konstatera att den inte verkade fungera som en transistor ska.
[bild]
Identifierade den till en BC847B, men eftersom jag inte hade några NPN BJT i SOT-23-kapsling hemma så använde jag en SS9014 i TO-92-kapsling istället, den har rätt så lika egenskaper enligt databladen.
[bild]
Har fungerat bra i en veckas tid nu i alla fall, så jag tror att det får räknas som en lyckad (men lite ful) reparation. :)
Hej!
Jag har exakt samma fel som du beskriver och hoppas därmed att samma lösning ska fungera för mig. Tror du att du skulle kunna ladda upp en ny skarpare bild på slutresultatet så att man tydligare kan se vart du lött fast den nya transistorn? Det är lite svårt att se vilka punkter du lött fast i.

Du råkar förresten inte veta det exakta modellnamnet på termostaten? Tack på förhand! 😊
 
Dessa två bilder är förhoppningsvis tydligare. Jag började ju så klart med att montera bort den gamla transistorn, sedan lödde jag den nya på paddar som är anslutna till den ursprungliga transistorns paddar, men inte direkt på då det är lite för tight för att få det bra. Jag fick ju också se till så att benen passerar en bit ovanför de andra exponerade paddarna, så att det inte kortsluts. Har även satt dit en bit isolertejp över dem (ej med i bilderna för att det ska vara tydligare) för att förhindra det.

Men om du inte har en passande transistor hemma så skulle jag ju snarare rekommendera att skaffa en i SOT-23-kapsling som passar direkt på ordinarie footprint.
 
  • Närbild på en kretskort med en nylödd transistor ansluten via paddar, där den ursprungliga transistorn har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kretskort med nya transistorer och komponenter lödda på, monterade delvis på ursprungliga paddar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Har du mjlighet att visa/beskriva hur du mätte också? Då tänker jag framförallt på var du mätte att 12V saknas. Jag tror att många kan vara hjälpta av att få hjälp med felsökningen. Jag inbillar mig att de symptom som finns skulle kunna bero på något annat fel också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Polyene skrev:
Dessa två bilder är förhoppningsvis tydligare. Jag började ju så klart med att montera bort den gamla transistorn, sedan lödde jag den nya på paddar som är anslutna till den ursprungliga transistorns paddar, men inte direkt på då det är lite för tight för att få det bra. Jag fick ju också se till så att benen passerar en bit ovanför de andra exponerade paddarna, så att det inte kortsluts. Har även satt dit en bit isolertejp över dem (ej med i bilderna för att det ska vara tydligare) för att förhindra det.

Men om du inte har en passande transistor hemma så skulle jag ju snarare rekommendera att skaffa en i SOT-23-kapsling som passar direkt på ordinarie footprint.
Strålande!
Tack så jättemycket. Det uppskattas att du tog dig tiden att ordna med bättre bilder och beskrivning. Jag har ett gäng olika transistorer hemma så hoppas åtminstone en fungerar.
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har du mjlighet att visa/beskriva hur du mätte också? Då tänker jag framförallt på var du mätte att 12V saknas
Det står i bilden, pin 4 och pin 11 på LM324: an
 
  • Diagram över LM324 op-förstärkarens stiftkonfiguration med Vcc på pinne 4 och GND på pinne 11.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Själva felsökningen var lite klurig, framförallt på grund av att det verkade som att transistorn till och från fungerade, så jag fick klia mig i huvudet en hel del och göra om samma mätningar många gånger innan jag kom fram till att transistorn skulle bytas. Mätningarna blev inte enklare av att det dessutom är blandat AC och DC på kortet, och i och med att termostaten sitter i badrummet hade jag ingen bra möjlighet att ställa upp oscilloskopet för att kunna mäta "på riktigt" på plats.
Det första som jag mätte var ju dock att elektrolytkondensatorn som sitter på andra sidan av kortet (hålmonterad) var OK, då det brukar vara det vanligaste felet. Även en uttorkat elektrolytkondensator skulle säkert ha kunnat ge liknande symptom, men i detta fall så var den spot on gällande kapacitans (gick bra att mäta in-circuit).

Det sitter även något som jag tror är en zenerdiod i nedre vänstra hörnet på bilden, och den var ju också en misstänkt felkälla, men efter att ha injicerat +5V över den och konstaterat att den inte verkade leda i backriktningen så uteslöt jag den (jag hade ju cirka 2.8V när panelen var inkopplad, och fel i zenern borde ju i så fall ha belastat spänningskällan så fort man kom över den spänningen).

Eftersom det rimligtvis måste finnas något som skapar en stabil DC för att driva OP-förstärkaren, så blev det ju inte så många komponenter att undersöka, eftersom de flesta andra komponenter är motstånd eller kondensatorer. Det finns bara två SOT-23-kapslingar som kunde vara intressanta, det ena visade sig vara en dubbel diod och det andra en NPN BJT. Jag kontrollmätte dioderna och de verkade fungera, men eftersom de går mot AC-sidan så blev spänningsmätningar med multimetern lite svårtydda. Jag konstaterade dock att jag då och då hade betydligt mycket högre bas-emitterspänning än 0.7V, så det fick mig att gå vidare och testa att byta transistorn, vilket visade sig lösa problemet.
 
  • Gilla
Zack9456 och 3 till
  • Laddar…
Lysande!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.