Hej,

Igår gick jordfelsbrytare ca var femte minut då vi slog på den igen.

Hittade ej vad som var fel genom att koppla ur saker men konstaterade även säkring för en fas var varm men ej löst ut.
Idag kopplade jag in en sladdvinda på utomhusuttag med bl a pool inkopplad och då gick jordfelsbrytare direkt.

Jag skall testa sladdvinda på annat uttag med och utan pool inkopplad och se vad som händer med säkringen.

om det är sladdvinda antar jag man bara köper ny men är det uttaget hur gör man då?

Med vänlig hälsning,
MO

Kan vara fukt som trängt in i stickpropp eller skarvuttag på sladdvindan. Man kan då t.ex. isolationsmäta för att se om resistansen mot jord är för låg. Även vanlig resistansmätning kan ge resultat. Givetvis med strömmen avstängd i huvudcentralen.

J Josth skrev:
Kan vara fukt som trängt in i stickpropp eller skarvuttag på sladdvindan. Man kan då t.ex. isolationsmäta för att se om resistansen mot jord är för låg. Även vanlig resistansmätning kan ge resultat. Givetvis med strömmen avstängd i huvudcentralen.
Det skall väl inte ske om sladdvinda är IP 44?

Som sagt skall testa i annat uttag både med sladdvinda och pool inkopplad.

hade du sladdvindan inkopplad igår oxså ?

Det beror på hur sliten sladdvindan har blivit med åren. Någon kan ha snubblat på sladden så att tätningen i stickproppen har spruckit upp tillräckligt för att fukt ska kunna ta sig in.

T tergo skrev:
Yes men vi drog ur den och det mesta vi kunde igår då de skedde mitt i natten och vi inte orkade felsöka men ville minimera att jordfelsbrytare löste ut fler gånger.

T tergo skrev:
Yes men kopplade ur så vi gick och lade oss med mycket annat.

Det verkar vara sladdvinda.

Kopplar jag poolen på samma uttag utan att gå via sladdvinda så går ej säkringen.

Den verkar ha fått vatten i sig också så får titta på en ny sladdvinda.

D
Jag skulle enkelt kunna hitta felet hos dig om jag var på plats. Detsamma gäller vilken elektriker som helst!

useless useless skrev:
Varför så otrevlig ton?

Felet med att jordfelsbrytaren löser verkar bero på skarvsladden. Behövs ingen elektriker eller mätinstrumentfärdigheter för att kasta den och köpa en ny.

Vad är det för säkring som blir varm? Vilka prylar sitter efter den säkringen?
Den säkring som var varm var en av säkringarna i proppskåpet där elen kommer in men den hade ej löst ut. Osäker om någon av de två andra säkringarna i skåpet var varma dock.

D DjKool skrev:
Det verkar vara sladdvinda.
Kopplar jag poolen på samma uttag utan att gå via sladdvinda så går ej säkringen.
Den verkar ha fått vatten i sig också så får titta på en ny sladdvinda.
Men vad mer kopplade du bort i natt då? Det kan finnas annat som löser JFBn.
Du får helt enkelt fortsätta vara vaksam på omständigheterna som får JFBn att lösa.

Din varma säkring kan också behöva undersökas om du inte vet med dig att du har en förbrukare som ligger nära säkringens märkström under lång tid. Eftersom du skriver säkring antar jag att det är en diazed smältsäkring. Skruva ut den och inspektera botten på passendelen och insidan bak på propphuven, och säkringen i sig förstås. Alla kontaktytor ska vara blanka o fina.

Edit: Av ditt sista inlägg förstår jag att det är en mätarsäkring eller huvudsäkring. Då kan det finnas mycket som belastar. Du får försöka se på gruppförteckningen vad som ligger på just denna fas. Då behöver du först lista ut vilken fas i gruppcentralen det där genom att skruva ur huvudsäkringen och se vad som slocknar.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Varma huvudsäkringar är inget ovanligt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men vad mer kopplade du bort i natt då? Det kan finnas annat som löser JFBn.
Du får helt enkelt fortsätta vara vaksam på omständigheterna som får JFBn att lösa.

Din varma säkring kan också behöva undersökas om du inte vet med dig att du har en förbrukare som ligger nära säkringens märkström under lång tid. Eftersom du skriver säkring antar jag att det är en diazed smältsäkring. Skruva ut den och inspektera botten på passendelen och insidan bak på propphuven, och säkringen i sig förstås. Alla kontaktytor ska vara blanka o fina.
Jag kopplade bort avfuktaren, billaddaren, alla uttag ute som hade något påkopplat. Sedan slutade jfb att gå. När vi i morse kopplat på allt igen utom sladdvindan så löste ej jfb ut men den gjorde det då jag kopplade in sladdvindan.
Jag vet att vissa ”tyngre” maskiner går på den säkringen/fasen då elektriker försökt balansera om belastning på faser. Jag skall skriva ut säkring och kontrollera den samt botten. Kan lägga in bild sedan hur allt ser ut med kontakter och säkring.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Var lugn. Jag har rapporterat dina inlägg så du inte längre ska kunna härja fritt.

• Gilla
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
TS frågar ju endast om råd. Han kan ju inte stänga av strömmen helt och invänta att en elektriker ska komma. Förmodligen är det sladdvindan, hade själv samma problem för några veckor sedan fast med julbelysningen.

• Gilla
DjKool
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.