Byggahus.se

Fel på min hydropress?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej alla.

Vi har en borrad brunn mes sänkpump i. Vattnet går sedan till en Zilmet pumpautomat med 50 liters tank.
    Det har nu börjat krångla lite.
    När jag nu öppnar vattenkran så står tryckströmbrytaren och slår hela tiden. Den behåller inte trycket utan det försvinner på en sekund... Däremot så stannar den på 2 bar så det kan väl inte vara pumpen, då skulle det väl inte vara något tryck alls? Är det tryckströmbrytaren som pajat?
    Har försökt pumpa luft i hydropressen via luftnipppeln som sitter på ena "gaveln" men får inte i någon luft, det bara pyser ut vid sidorna.
    Vi har haft den hydropressen och samma system i ca 1,5 år nu och funkat bra hittills.
    Hoppas någon har några bra tips på vad det kan vara.
    Tacksam för svar.
    Mvh Jonas

2. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Råkade ut för liknande symtom i somras. Trycket gick från 4 till 2 bar på några sekunder och motorskyddet till ejektorpumpen löste ut hela tiden. Blåsan i hydropressen hade fått punktering. Sånt lagar man inte utan byter helt enkelt hydropressen. Nu har jag en smidig liten "Well Mate" istället.

3. J
    Medlem Nivå 1

Byta gummiblåsa?

Kan man inte bara köpa en ny blåsa och sätta i eller det är krångligt?
    Vet att det finns nya att köpa på tex www.rinkabyrör.se

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Byt ö mot o i länken så kommer man rättare men jag hittade inte någon blåsa.

Protte

5. J
    Medlem Nivå 1
  6. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Fel i länken igen. Men jag hittade.

Protte

7. J
    Medlem Nivå 1
    Det var en envis länk då :)
    Vet inte om den är svår att byta men borde väl vara ganska lätt.
    Blir lite billigare än att köpa en helt ny hydropress.

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Undersök först om det ÄR punka på blåsan, detta är beskrivet många gånger hur man kan göra detta på detta forum så sök.

Protte