Lysröret gick häromdagen. Köpte nytt lysrör + glimtändare på Jula. Tror jag har gjort rätt, men ändå verkar den inte få kontakt. Lysröret är Philips 36w 120cm 827 Warm White. Glimtändaren Philips S10 Ecoclick Starter. Bifogar bild på installationen. Ser ni några konstigheter?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Vad är symptomet, vad får inte "kontakt"?
Kan det vara så att det är strömbrytaren eller någon koppling på vägen ( och inte lysröret), som har givit upp ?
Lysröret sitter i hållarna och är vridet ett kvarts varv, däremot svårt att kolla om det är strömbrytaren eller någon koppling på vägen som kärvar. Hur vet jag om drivdonet är helt?
Börjar misstänka att jag har fel sorts glimtändare. Förra glimtändaren, som rök i samband med att lysröret gick, hade ett intervall på 180-250 volt. Den jag köpte på Jula har endast 220-240 volt, finns det hus som har lägre spänning än 220 volt?
Bifogar bild på gamla glimtändaren om det kan vara till någon hjälp.
Börjar misstänka att jag har fel sorts glimtändare. Förra glimtändaren, som rök i samband med att lysröret gick, hade ett intervall på 180-250 volt. Den jag köpte på Jula har endast 220-240 volt, finns det hus som har lägre spänning än 220 volt?
Bifogar bild på gamla glimtändaren om det kan vara till någon hjälp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Vad innebär "tänder inte"? Är lysröret helt dött eller görs det upprepade startförsök utan att det tänder?L Lilla Yk skrev:
Om det försöker tända så byt rör och/eller glimtändare igen för då är något fel med dessa. Det kan vara reaktorn också men det är ovanligt.
Är det helt dött så rucka på lysrör och glimtändare för då är det inte kontakt någonstans.
Något kan ju ha gått sönder i armaturen också, t.ex i samband med när den gamla glimtändaren gick sönder.
Hej, görs upprepande startförsök utan att något händer - lysröret är helt dött. Testade att byta glimtändare och använde den från Biltema, men inget hände. Har även provat att rucka i lysrör och glimtändare. Trots det hela maskineriet dött. Dock är det ström från kontakterna som sitter i samma ställning (se till höger i bilden). Vad gör jag för fel?Bo.Siltberg skrev:
Vad innebär "tänder inte"? Är lysröret helt dött eller görs det upprepade startförsök utan att det tänder?
Om det försöker tända så byt rör och/eller glimtändare igen för då är något fel med dessa. Det kan vara reaktorn också men det är ovanligt.
Är det helt dött så rucka på lysrör och glimtändare för då är det inte kontakt någonstans.
Något kan ju ha gått sönder i armaturen också, t.ex i samband med när den gamla glimtändaren gick sönder.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Nu beskriver du två symptom, men jag antar att armaturen är helt död utan livstecken? Jag skulle gissa att något hände med hållaren som glimtändaren sitter i, att det blev avbrott där i samband med att den förra gick sönder. Gamla lysrörsarmaturen kan råka ut för diverse fel pga att plasten krackelerat sönder. Du får felsöka. Så här ser kretsen ut.L Lilla Yk skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska finnas spänning efter drosseln uppe till vänster (spänning mot den andra polen), annars är den trasig.
Det ska finnas spänning över glimtändaren, annars är det avbrott i lysrörets ändar.
Spänningen över glimtändaren ska vara 230 V, annars tänder den inte.