ullet
Min tanke före den här tråden var att dom skulle få stå för de delar som behöver ändras/läggas till, plus bjuda på ett fönster till det rum som blev mindre som kompensation.

Efter att ha läst alla kommentarer kommer jag nog påbörja en förhandling lite högre än så, men jag tycker inte att felet är så stort att det motiverar en återbetalning av halva inköpskostnaden.

Fråga varför de inte kan göra dina bitar förrän i september. Det kan ju knappast vara för att andra ska få gå före dig. Du skulle ju redan ha fått din stuga, i korrekt utförande. Du bör ha högsta prioritet. Någon får väl jobba en timme eller två övertid för att fräsa till dina bitar. Det kan inte ta lång stund för dem att fixa, om de vill. Ligg på, ifrågasätt!

Nej givetvis skall inte man "sätta dit leverantören". Det var inte mitt syfte med inlägget. Det gäller dock att komma överens om vad som är rimlig kompensation. Leverantören har också alltid rätt att åtgärda felet. Hur lång tid det skall ta kan vara svårt att komma överens om.

ullet
Följetongen fortsätter...

Uppgörelsen blev att firman skickade folk som monterade stugan. Ser bra ut, men när jag börjar granska...

Det är ett enkelt plåttak på, där plåtarna ligger direkt på takreglarna, inget undertak.

På fem ställen har dom missat regeln när dom skruvat taket, dragit upp skruven, flyttat den en bit och skruvat in den på nytt.

Resultat, tre takplåtar med hål rakt igenom.

Inte ett ljud till oss om att något gått fel när dom visade resultatet.

Går det att laga takplåtar på ett sätt som gör att dom håller lika bra som en hel plåt?

Nej. Gör om gör rätt med ny plåt. Vilken skitfirma du verkar ha råkat ut för.

Hur blev det med väggen och centreringen av dörrarna?

ullet
Väggen är fortfarande fel, det har vi godtagit mot kompensationen av att dom monterade stugan åt oss. Placeringen av dörrarna har dom justerat när dom monterade. Jag kan tillägga att dom även lyckades fräsa ett extra takutsprång vi beställt på fel sida av stugan, det har dock också fixats när dom monterade.

Det finns fin gucka att täta små hål i plåttak med
500897890_1.jpg

En tub asfaltsklister/utefog och popnit så kan du laga hålen, men du bör förhandla klart med företaget innan du gör något.

I grund och botten kan man ju säga att det redan är en massa hål i taket, ett för varje skruv som håller fast det. Så i rimlighetens namn borde man kunna sätta en träbit bakom och dra dit en skruv, lika som alla andra som håller fast taket.

Men det ska ju f-n till att behöva hålla på på detta viset när man köpt något sprillans nytt måttbeställt installerat av leverantören.

Är du inte väl grinig nu? Ska inte en hantverkare få göra några misstag?

• Gilla
johanfa
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det är klart att en hantverkare kan göra misstag, lika klart som att man rättar till dem efter sig.

Eller hur?

• Gilla
johanfa
  • Laddar…
ullet
Jag ogillar inställningen dom visar genom att lämna hål i taket. Skulle dom kommit och sagt: Vi har gjort ett misstag här, är det okej att vi löser det på detta vis? Då hade jag varit mer medgörlig.

Men när dom säger sig vara klara, visar oss vad dom gjort, men medvetet låter bli att nämna felen och lämnar mig med ett otätt tak, då tycker jag mig ha rätt att vara petig (eller om du vill kalla det grinig). Jag tror inte direkt dom hade tagit ansvar för de fuktskador som blivit om jag hade upptäckt felet kommande vår.

Bo.Siltberg skrev:
Det där var väl ändå onödigt.
De har inte gjort ett misstag om de lämnat hål.
Antingen är de inkompetenta eller så är de något annat som jag inte vill skriva namnet på.

sblixten skrev:
Det där var väl ändå onödigt.
De har inte gjort ett misstag om de lämnat hål.
Antingen är de inkompetenta eller så är de något annat som jag inte vill skriva namnet på.
Dom är väl egentligen bägge delar på samma gång ;)

Inkompetenta som gör hål på fel ställe i ett plåttak, och "det onämnbara" som skiter i det ;)

Jo jag kan hålla med om att de borde ha fixat hålen, det vore ju naturligt. Vi vet ju dock inte varför, kanske glömde de helt enkelt. Jag skulle ju inte ropa allt för högt innan att ha hört deras inställning ... ;)

thomasx skrev:
Nej. Gör om gör rätt med ny plåt. Vilken skitfirma du verkar ha råkat ut för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.