10 756 läst ·
57 svar
11k läst
57 svar
Fel lutning på badrumsgolv
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Det är ju en no brainer att införa krav på mätprotokoll innan man går vidare med tät- och ytskikt. Kontrollen måste ju ändå göras om utföraren ska veta att fallet är korrekt. Skulle gissa att en kontroll av ett normalt badrumsgolv tar max 15-20 minuter att utföra. Säg 30 minuter om ett protokoll ska fyllas i.H Harald Blåtumme skrev:Håller helt med dig Thomas59, obegripligt att man inte infört en obligatorisk processkontroll på detta kritiska steg av hur det ser ut efter att flytspackling genomförts.
Vid de jobb som gjorts hos oss så har jag själv kontrollerat ”litet i smyg” när golvläggaren genomfört flytspacklingen, bara för att kunna sätta stopp i detta läge och kräva att det görs om vid behov. Nu utföll mina kontrollmätningar positivt, mycket bra hantverkare men egentligen konstigt att detta inte är ett formellt krav.
Ska ärligen säga att jag ”kollade i smyg” för att inte råka trampa dessa proffs på tårna, antyda att jag misstror deras yrkesskicklighet. Jag är mån om att ha en bra kontakt med de jag anlitar och vill inte att de ska tro att jag inte litar på dom... mja komplicerat detta men jag hoppas någon förstår vad jag försöker säga.
Vore detta ett obligatoriskt kontrollmoment så skulle mycket vara vunnet både för att förebygga dyra ominstallationer och att minska kraven på slutkonsumenten att hålla stenkoll under processen, med risk för förtroendebekymmer etc.
Nu tror jag iofs att många hantverkare helt enkelt struntar i att kontrollera fallet då ju felaktigheter betyder att arbetet måste göras om. Enklare då att bara strunta i om fallet är korrekt och visuellt ”korrigera” fallet med fix så att det ”ser bra ut”.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Japp, det är troligen en mycket exakt beskrivning av hur det kan gå till i praktiken,,,
De allvarliga problemen av felaktiga fall kan ta ett antal år innan de uppenbarar sig och ju längre tiden går desto svårare att få det korrigerat.
I TS fall tycker jag förutsättningarna att få det hela åtgärdat korrekt efter gällande branschregler ser goda ut men som du sa ett par inlägg upp, kanske att man kan behöva anlita någon oberoende kontrollant för att få rätt saker att hända.
De allvarliga problemen av felaktiga fall kan ta ett antal år innan de uppenbarar sig och ju längre tiden går desto svårare att få det korrigerat.
I TS fall tycker jag förutsättningarna att få det hela åtgärdat korrekt efter gällande branschregler ser goda ut men som du sa ett par inlägg upp, kanske att man kan behöva anlita någon oberoende kontrollant för att få rätt saker att hända.
Förstår inte hur det kan vara så svårt att få till rätt fall i ett badrum? Personligen anser jag att detta är det viktigaste i ett badrum och därför lägger jag ner lite extra tid på detta moment. Nu sätter jag nivåpinnar i hela badrummet, så en extrakoll med vattenpass när spacklet har torkat tar typ 5 minuter.
Om man nu har misslyckats fatalt med flytningen och sedan inte kollar av fallet ordentligt eller om där är svackor m.m och sedan påbörjar tätskiktningen och sedan plattor på det är ju obegripligt, skulle ju aldrig hända på en enmansfirma i alla fall. Visst om det är en stor firma där dom inte låter en och samma person sköta om hela processen i ett badrum så verkar det ju ibland gå fel. Fortfarande helt förkastligt och betyder bara att företaget har personer som fullständigt skiter i sin yrkesheder och bara kör till jobbet för att få in sina timmar.
Och sedan att husföretaget har mage att föreslå klinker på klinker är ju helt bananas. Varför inte i helvete ta sitt ansvar och göra om och rätt i stället för att komma med fullösningar.
Om man nu har misslyckats fatalt med flytningen och sedan inte kollar av fallet ordentligt eller om där är svackor m.m och sedan påbörjar tätskiktningen och sedan plattor på det är ju obegripligt, skulle ju aldrig hända på en enmansfirma i alla fall. Visst om det är en stor firma där dom inte låter en och samma person sköta om hela processen i ett badrum så verkar det ju ibland gå fel. Fortfarande helt förkastligt och betyder bara att företaget har personer som fullständigt skiter i sin yrkesheder och bara kör till jobbet för att få in sina timmar.
Och sedan att husföretaget har mage att föreslå klinker på klinker är ju helt bananas. Varför inte i helvete ta sitt ansvar och göra om och rätt i stället för att komma med fullösningar.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det du säger om enmansfirmor tror jag är viktigt, tank77.
Vi har nästan uteslutande anlitat just välrennomerade enmansfirmor och har mycket goda erfarenheter av det. I något fall en ”fåmansfirma” och minst lika bra erfarenheter där - tex en firma med tätt sammansvetsade partners i form av en elektriker och en rörmokare, deras betrodda kontaktnät av utvalda kompetenta specialister på andra områden fick vi på köpet.
Vi har nästan uteslutande anlitat just välrennomerade enmansfirmor och har mycket goda erfarenheter av det. I något fall en ”fåmansfirma” och minst lika bra erfarenheter där - tex en firma med tätt sammansvetsade partners i form av en elektriker och en rörmokare, deras betrodda kontaktnät av utvalda kompetenta specialister på andra områden fick vi på köpet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår inte heller varför det ska vara så himla svårt...
Själv lägger jag också ner en hel del tid på detta moment som tank77 skriver just för att det är VIKTIGT !!!
Flyter gärna ett badrum i 3 omgångar för det både är enklare och blir bättre i min värld.
Men detta "är där inte tid till" inom nyproduktion som jag tolkar det och därför slarvas det rent för mycket där.
Jag har också försökt dokumentera fallet med bilder på vattenpass och liknande men det är inte enkelt tyvärr.
Det viktigaste i min värld är att fallet är ok innan jag fuktskyddar för då kan jag iaf stå med hedern i behåll och jag vet vilket sjukt jobb det skulle betyda att behöva göra om alltihop.
Själv lägger jag också ner en hel del tid på detta moment som tank77 skriver just för att det är VIKTIGT !!!
Flyter gärna ett badrum i 3 omgångar för det både är enklare och blir bättre i min värld.
Men detta "är där inte tid till" inom nyproduktion som jag tolkar det och därför slarvas det rent för mycket där.
Jag har också försökt dokumentera fallet med bilder på vattenpass och liknande men det är inte enkelt tyvärr.
Det viktigaste i min värld är att fallet är ok innan jag fuktskyddar för då kan jag iaf stå med hedern i behåll och jag vet vilket sjukt jobb det skulle betyda att behöva göra om alltihop.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Borde inte vara raketforskning att utveckla ett mätinstrument för ”fallmätning” typ ett elektroniskt vattenpass (ev kombinerat med 360-laser) och bluetoothkoppling till mobil.
Till detta en mobilapp som scannar rummet i 3D (appar som scannar ett rum i 3D finns ju redan) och visar var vattenpasset ska placeras (hantverkaren markerar på 3D-bilden var olika funktioner som tex golvbrunn, trösklar, avlopp osv finns och resultatet av mätningen överförs sedan automatiskt till mobilappen. Avlopp och golvbrunns avstånd från vägg borde vara lätt att lägga till.
Allt läggs automatiskt in i en PDF där hantverkaren matar in fastighetsbeteckning/lägenhetsnummer. Bilder från mätningen läggs automatiskt in i PDF:en som sedan mailas till uppdragsgivare och bifogas som en del av våtrumsintyget.
Appen tillsammans med vattenpasset med 3D-funktion/laser bör även kunna användas för att automatiskt markera var nivåpinnar ska placeras och korrekt nivå för rätt fall när flytspacklingen förbereds.
Det vore heller ingen raketforskning att integrera ett mönster av rfid-chips i tätskiktsfolien för golv så att man i efterhand kan avläsa nivåer och fall på tätskiktsnivå.
Med tanke på hur vanligt det är med felaktiga fall borde merkostnaden lätt kunna motiveras.
Till detta en mobilapp som scannar rummet i 3D (appar som scannar ett rum i 3D finns ju redan) och visar var vattenpasset ska placeras (hantverkaren markerar på 3D-bilden var olika funktioner som tex golvbrunn, trösklar, avlopp osv finns och resultatet av mätningen överförs sedan automatiskt till mobilappen. Avlopp och golvbrunns avstånd från vägg borde vara lätt att lägga till.
Allt läggs automatiskt in i en PDF där hantverkaren matar in fastighetsbeteckning/lägenhetsnummer. Bilder från mätningen läggs automatiskt in i PDF:en som sedan mailas till uppdragsgivare och bifogas som en del av våtrumsintyget.
Appen tillsammans med vattenpasset med 3D-funktion/laser bör även kunna användas för att automatiskt markera var nivåpinnar ska placeras och korrekt nivå för rätt fall när flytspacklingen förbereds.
Det vore heller ingen raketforskning att integrera ett mönster av rfid-chips i tätskiktsfolien för golv så att man i efterhand kan avläsa nivåer och fall på tätskiktsnivå.
Med tanke på hur vanligt det är med felaktiga fall borde merkostnaden lätt kunna motiveras.
Du fick en länk i inlägg #25. Den länken tycker jag du ska skicka som svar på hustillverkarens förslag om nytt klinker på det befintliga. Vill du vara tydlig med att du inte är dum i huvudet och lättlurad så lägger du till en lagom spydig fråga om huruvida de vet hur ett badrum och dess tätskikt ska fungera, eller något i den stilen, och undanber dig ytterligare förslag på fullösningar.
Gjorde det igår. Typ allt inkluderat det du föreslår. Så tacksam för tips och råd här i tråden.T ToRy skrev:Du fick en länk i inlägg #25. Den länken tycker jag du ska skicka som svar på hustillverkarens förslag om nytt klinker på det befintliga. Vill du vara tydlig med att du inte är dum i huvudet och lättlurad så lägger du till en lagom spydig fråga om huruvida de vet hur ett badrum och dess tätskikt ska fungera, eller något i den stilen, och undanber dig ytterligare förslag på fullösningar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Liksom när man bestrider en faktura bör man inte skriva mer än nödvändigt. Skriv bara att den föreslagna lösningen inte överensstämmer med (ange relevant branchregel) och därför bestrides/ej accepteras.T ToRy skrev:Du fick en länk i inlägg #25. Den länken tycker jag du ska skicka som svar på hustillverkarens förslag om nytt klinker på det befintliga. Vill du vara tydlig med att du inte är dum i huvudet och lättlurad så lägger du till en lagom spydig fråga om huruvida de vet hur ett badrum och dess tätskikt ska fungera, eller något i den stilen, och undanber dig ytterligare förslag på fullösningar.
Branchreglerna är i princip binära (antingen är fallet korrekt eller så är det felaktigt) och ger inget utrymme för eget tyckande som husföretagets besiktningsman i detta fall ger uttryck för.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg