27 538 läst ·
60 svar
28k läst
60 svar
Fel i nyrenoverat badrum
Han har gått över med laservattenpass och det är en bula mitt på golvet, så det har blivit bakfall.P Plåtsax skrev:En jätteslarvig och överdriven bild hur jag tänker att det kunde se ut. Där svarta linjer är golv i olika lutningar samt vägg, sen röd är en rätskiva med tokig placering och blått är avlopp. På bilden lutar båda golvlinjerna mot avlopp men såklart olika mycket.
Har det dock används ett vattenpass och lutningen uppenbarligen är åt fel håll så är det ju inget att fundera på, men på bilden ser jag bara vad som ser ut att vara en träregel![]()
Ja, armeringen skall överlappad med en ruta. Sen är det med största sannolikhet inte problemet i detta fallet.K Korsfarare skrev:
Att blanda in ett flytande spångolv i ett badrum är ju helt förkastligt!
EPS, värmeslinga, flytspackel hade varit en betydligt bättre konstruktion. sen dessa jäkla tätskikt från tveksamma leverantörer, det finns en anledning till att vissa märken kostar mer.
Hoppas att det löser sig för din far men jag skulle tro att det blir svårt för honom att få någon ordning på det utan att riva ut och starta om.
Med vänlig hälsning D.
Spån är ff det vanligaste alternativet i badrum. Gör man rätt i alla steg så är det ingen fara.P prosnickers skrev:Ja, armeringen skall överlappad med en ruta. Sen är det med största sannolikhet inte problemet i detta fallet.
Att blanda in ett flytande spångolv i ett badrum är ju helt förkastligt!
EPS, värmeslinga, flytspackel hade varit en betydligt bättre konstruktion. sen dessa jäkla tätskikt från tveksamma leverantörer, det finns en anledning till att vissa märken kostar mer.
Hoppas att det löser sig för din far men jag skulle tro att det blir svårt för honom att få någon ordning på det utan att riva ut och starta om.
Med vänlig hälsning D.
Och vad menar du med ”flytande” ??
Vet du vad du pratar om, kunnig i branschen?
Spån skruvas och limmas på åsar och då blir det inte flytande. Ska aldrig ha ”rörligt,(flytande)” mtrl under flytspackel!! Du skrämmer mer än vad du hjälper. Absolut att EPS är bäst det råder det inget tvivel på, men då krävs det andra moment och kunskap.
Spånskiva använder man om man har ett träbjälklag o då givetvis skruvad o möjligen flytande om den läggs i två varv men absolut inte i den här konstruktionen som har betongsulan i botten.M MHK2 skrev:Spån är ff det vanligaste alternativet i badrum. Gör man rätt i alla steg så är det ingen fara.
Spån skruvas och limmas på åsar och då blir det inte flytande. Ska aldrig ha ”rörligt,(flytande)” mtrl under flytspackel!! Du skrämmer mer än vad du hjälper. Absolut att EPS är bäst det råder det inget tvivel på, men då krävs det andra moment och kunskap.
Redigerat:
lugna ner sig här va, om du behöver ifrågasätta vad ett flytande golv är för att sedan undra över min kompetens?M MHK2 skrev:Spån är ff det vanligaste alternativet i badrum. Gör man rätt i alla steg så är det ingen fara.
I beskrivningen av arbetsutförandet så har det sagts att det är frigolit och spån under spackel, inte att det är ett bjälklag. (Åsar är benämningen på reglar i en takkonstruktion)
För att återgå till vad ett flytande golv är så finns det vissa konstruktioner där du inte får bryta ett tätskikt tex, då kan ett flytande golv läggas, man limmar endast ihop golvspånet i sig självt.
lägger med en länk så kan du ju ta & vidga dina vyer lite, har du fler saker du vill lära dej så kan du alltid höra av dej.
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/...119147_Flygo_Montering_140321_123402_0261.pdf
Med vänlig hälsning, D.
Jag kan tyvärr inte hålla med dej här, du får påvisa med ett underlag där ett flytande golv är godkänt i ett badrum.D Dappelito skrev:
Med vänlig hälsning, D.
En potentiell anledning till problemet kan vara att man använt fel utspädd primer alternativt ingen primer alls. Fukten från flytspacklet har då gått ner i golvspånskivorna. Anledningen till att golvet rest sig kan vara en kombination av fel i underarbetet också som nämnts i tråden redan, men ta reda på om det använts primer alls till att börja med!
Redigerat:
Självklart är det ingen optimal lösning, men med rätt markförhållanden behöver det inte innebära ett stort problem, men visst, 50mm isodrän, markduk, eps till önskad höjd, elslinga & flyt så skulle jag ändå vilja säga att man är ganska safe.G gaia skrev:
Med vänlig hälsning, D.
EPS i sig själv isolerar också.P prosnickers skrev:
Ber om ursäkt för sen uppdatering.
Firman var ut och tittade. De konstaterade att det blivit fel och sade att de skulle komma tillbaka på tisdag för att undersöka mer noggrannt. Angående väggenomföringen till vattenutkastaren sa de att man inte får bygga nya badrum så men att man får renovera ett befintligt badrum och låta den vara kvar.
På tisdagen var de tillbaka och bröt upp klinkersen där ryggen uppstått. De kunde inte se något tecken på fuktgenomtränging eller resning i själva underlaget. Således har plattsättaren slarvat vid sättningen enligt deras utsago. Isåfall har alltså felet varit där hela tiden men inte upptäckts förrän nu. Hur som helst. Plattorna är tillbaka, fallet återställt och nytt våtrumsintyg är upprättat.
Firman var ut och tittade. De konstaterade att det blivit fel och sade att de skulle komma tillbaka på tisdag för att undersöka mer noggrannt. Angående väggenomföringen till vattenutkastaren sa de att man inte får bygga nya badrum så men att man får renovera ett befintligt badrum och låta den vara kvar.
På tisdagen var de tillbaka och bröt upp klinkersen där ryggen uppstått. De kunde inte se något tecken på fuktgenomtränging eller resning i själva underlaget. Således har plattsättaren slarvat vid sättningen enligt deras utsago. Isåfall har alltså felet varit där hela tiden men inte upptäckts förrän nu. Hur som helst. Plattorna är tillbaka, fallet återställt och nytt våtrumsintyg är upprättat.