Hej Bullen!
Min pappa har låtit renovera sitt badrum i maj förra året. Senaste gången var på 90-talet. Huset är byggt -82. Enplans i trä, platta på mark.
För en tid sedan upptäcke han en spricka i klinkerfogen mitt över golvet. Byggfirman var dit och smetade på ny fog. Nu har han upptäckt att hela golvet har rest sig i mitten vilket resulterat i ett språng på nästan 15 mm mellan högsta och lägsta punkten.
Om jag förstått det hela rätt har man lagt i följande ordning: golvspånskiva, armering, flytspackel med värmeslinga, tätskikt, klinker.

På fredag kommer hantverkarna tillbaka och ska titta. Vad anser ni kunniga på området är en vettig åtgärd? Vi misstänker att det trängt ner fukt i spånskivan som därför svällt, men om det skedde i samband med flytspackling eller om det är på grund av läckage vet vi inte. Enligt pappa skarvade man armeringen och klamrade fast skarven i spånskivan. Måste de riva upp hela golvet och börja om eller är det byggnadstekniskt och fackmannamässigt att avhjälpa på annat sätt? Övriga tips och råd mottages gärna.

Bifogar de bilder som finns. Har tyvärr ingen bild på själva "ryggen" men man ser ju tydligt med en rätskiva att det rest sig rejält. Enligt pappa förekommer inget bomljud.

• Närbild på badrumsgolv med en mätsticka som visar en höjdskillnad på fogens spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orenoverat badrum med väggar klädda i gips, synlig rördragning och avfall på golvet.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat badrumsgolv med upphöjt område i mitten som indikerar buckling eller svullnad under ytan.
    Skapa konto
  • Badrum under renovering med väggar och golv täckta av LIP folie, ej färdigställt och utan synlig skada.
    Skapa konto
  • Renoverat badrum med klinkergolv under arbete, rätskiva på golvet och kaklade väggar med distanskryss.
    Skapa konto
Düsseldorff
Men mäter du mot dörrbladet? I så fall måste ju golvet ha sjunkit mot väggarna snarare än rest sig i mitten. Och det har det naturligtvis inte eftersom det skulle fucka kaklet svårt. Om det nu inte var 15 mm från början...

• Gilla
Alsped
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men mäter du mot dörrbladet? I så fall måste ju golvet ha sjunkit mot väggarna snarare än rest sig i mitten. Och det har det naturligtvis inte eftersom det skulle fucka kaklet svårt. Om det nu inte var 15 mm från början...
Nej, han har lagt en rätskiva tvärs över golvet och fotat närmast väggen. Det skiljer således nästan 15 mm mellan högsta punkten på ryggen och vid väggen, såvida han inte pressat ner skivan mot golvet så att den lutar, då blir ju differensen större än om rätskivan ligger i våg på bulan. Jag ska dit på fredag och kolla lite närmare. Men helt klart är i alla fall att något hänt, dels med tanke på att fogen sprack.

Düsseldorff
K Korsfarare skrev:
Nej, han har lagt en rätskiva tvärs över golvet och fotat närmast väggen. Det skiljer således nästan 15 mm mellan högsta punkten på ryggen och vid väggen, såvida han inte pressat ner skivan mot golvet så att den lutar, då blir ju differensen större än om rätskivan ligger i våg på bulan. Jag ska dit på fredag och kolla lite närmare. Men helt klart är i alla fall att något hänt, dels med tanke på att fogen sprack.
Åh fan, då kan jag inte tänka mig annat än vattenskada. Surt men ändå positivt att din farsa verkar ha anlitat en firma som vill göra rätt för sig. Kanske lite märkligt att de bara fogade om när det sprack utan att kontrollera övrigt...

• Gilla
Ferhat87 och 2 till
  • Laddar…
Nu är inte jag en expert med div certifikat mm, men om man lägger spånskiva och ska vara värmekabel, ska det inte vara en gipsskiva över spånet, sen ska flytet på, nog var det så förr

• Gilla
Bernt_Karlsson och 2 till
  • Laddar…
En fråga, vad låg det på golvet innan renovering?

Känns ju lite sådär att låsa in en spånskiva mellan 2 zoner som kan innehålla fukt

Jag skulle rekommendera att din far tar kontakt med sitt försäkringsbolag också och även har en oberoende besiktningsman med när dom som gjort det kommer

• Gilla
orcid och 1 till
  • Laddar…
G Goran177 skrev:
Nu är inte jag en expert med div certifikat mm, men om man lägger spånskiva och ska vara värmekabel, ska det inte vara en gipsskiva över spånet, sen ska flytet på, nog var det så förr
Nej det behövs inte!

• Gilla
Roggan 69 och 3 till
  • Laddar…
G Goran177 skrev:
Svar nej.

• Gilla
Totte_48 och 2 till
  • Laddar…
S Secondhandhomsted skrev:

Känns ju lite sådär att låsa in en spånskiva mellan 2 zoner som kan innehålla fukt

Jag skulle rekommendera att din far tar kontakt med sitt försäkringsbolag också och även har en oberoende besiktningsman med när dom som gjort det kommer
Beto

Jag skulle rekommendera att din far tar kontakt med sitt försäkringsbolag också och även har en oberoende besiktningsman med när dom som gjort det
Under spånet ligger 50 mm frigolit, sedan kommer själva plattan.

Vilket ansvar tar pappas försäkringsbolaget i detta? Går inte detta på byggarens ansvarsförsäkring?

Tror inte vi hinner ragga upp en besiktningsman så snabbt, men om vi anlitar en, kan man kräva byggfirman för den extra kostnaden?

K Korsfarare skrev:
Beto

Under spånet ligger 50 mm frigolit, sedan kommer själva plattan.

Vilket ansvar tar pappas försäkringsbolaget i detta? Går inte detta på byggarens ansvarsförsäkring?

Tror inte vi hinner ragga upp en besiktningsman så snabbt, men om vi anlitar en, kan man kräva byggfirman för den extra kostnaden?
Så det finns inget trä där fukt kan vandra upp i konstruktion emellan plattan och spånskivan??
För dom har väll använt kapilärbrytande frigolit??

Kan vara bra informera sitt försäkringsbolag i vad som händer sker, i vissa fall tar ens egen försäkring skadan och sen reglerar med den som orsakat skadans försäkringsbolag.

Det går väll försöka med det, men en kostnad på cirkus 3-5 tusen när det står ett nytt badrum på spel är en relativt liten peng, att slå på ny fog är ju en kvick fix som dom hoppades skulle göra husägaren nöjd och dom slapp kostnaden för nytt badrum.
Ska dom öppna och undersöka så bryter dom fukt spär och då är det bara riva ut allt och börja om.

Varför höjde dom golvet 5cm?
Kom rören ut ur vägg innan eller har dom dragit nytt?

Hade ju vart bättre lägga rotnät elslinga sen flyta

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
G Goran177 skrev:
Det behöver inte vara nåt emellan utan det går utmärkt att lägga direkt på spånet!

• Gilla
RepJonas och 1 till
  • Laddar…
Låter inget vidare med spånskivan i konstruktionen. Om underliggande betong är ojämn hade jag använt isolerande eps bruk i botten med spackel ovanpå, annars frigolit med betong ovanpå o sedan spackel.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Enligt Gvk.se ska duschplats ha en lutning på 7-20mm/m och övriga ytor 2-10mm/m

om rätskivan inte är lagd i våg efter ryggen mellan dessa ytor och istället nedpressad i det brantare fallet borde en diff på 12mm (som det är enligt bild vad jag kan se) vara möjlig utan att det är fel på badrummets fall

sprickbildning är ju dock oroväckande se till så ni mäter rätt med rätskivan och förhoppningsvis är det en fullt godkänd diff och inte ett trasigt tätskikt :thinking:

Så det finns inget trä där fukt kan vandra upp i konstruktion emellan plattan och spånskivan??
För dom har väll använt kapilärbrytande frigolit??

Kan vara bra informera sitt försäkringsbolag i vad som händer sker, i vissa fall tar ens egen försäkring skadan och sen reglerar med den som orsakat skadans försäkringsbolag.

Det går väll försöka med det, men en kostnad på cirkus 3-5 tusen när det står ett nytt badrum på spel är en relativt liten peng, att slå på ny fog är ju en kvick fix som dom hoppades skulle göra husägaren nöjd och dom slapp kostnaden för nytt badrum.
Ska dom öppna och undersöka så bryter dom fukt spär och då är det bara riva ut allt och börja om.

Varför höjde dom golvet 5cm?
Kom rören ut ur vägg innan eller har dom dragit nytt?

Hade ju vart bättre lägga rotnät elslinga sen flyta
Rören kommer ursprungligen från väggen. Möjligtvis har de flyttat på dem lite grann.

Jag vet inte vilken slags frigolit de använt. Ska fråga på fredag.

Angående fuktspärren så är det numera tillåtet att laga den. Man behöver således inte riva ut allt om de bryter spärren.

Jag kommer kräva att de undersöker om det trängt ner fukt i spånskivan. Blir ingen quick fix.

Blir lite fundersam, enplansvilla från 80 talet, och lägger spånskiva på betongplatta före flytspackling. Känns lite konstigt att ens lägga spånskiva på ett betonggolv när man kan flytspackla direkt på... om inte plattan är isolerad från början sen lägger isolering på plattan så finns det springer i isoleringen. Har man otur om den riktiga plattan inte är isolerad så kan fukten leta sig upp..

• Gilla
Sporris och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.