26 599 läst ·
231 svar
27k läst
231 svar
Fel huvudsäkringar till fastigheten - vad har nätleverantören för ansvar?
Görs en besiktning ska givetvis dokumentet överlämnas till anläggning innehavare.Demmpa skrev:
Vilken dokumentation får besiktningsmännen från vilka el- & vvs-företag när besiktningsmännen gör en överlåtelsebesiktning av en befintlig (gammal) fastighet?
Vilken dokumentation skulle vår besiktningsman ha fått från vilka företag när vi tog in en besiktningsman för att göra en besiktning av ett hus från 1969 (detta skedde för ca 15 år sedan)?
Om vi skulle sälja huset nu, vilka dokumen ska då köparens besiktningsman få från vilka el- & vvs-företag?
Vet inte hur det gäller inom VVS men inom el är en vanlig kontroll INs. Då el firman gjort större för ändringar skall även kontroller utföras och slutdok lämnas över.
Men kunden kan ju behöva vara lite aktiv där med, det är ju i denna intresse.
I TS fall så är detta gjort innan TS köpte fastigheten.JMM Elektriker & Bygg skrev:
Alla förändringar av elmätare ska rapporteras till de företag som äger nätet, i vissa fall godkänner de inte dessa ändringar. det brukar inte vara några problem. men installationsföretaget måste ta hand om denna förändring, öppna hålet, lokalisera kabeln, montera den nya elmätarlådan och lämna allt klart till företaget som äger elnätet.
Troligen missade elinstallatören att byta pk från 16A till 20A när installationen utfördes.
Jag har köpt ett färdigbyggt mätarskåp, i den satt det 16A pk. Jag köpte mätarskåpet från en elbutik på nätet, sen lät jag en lokal elfirma byta ut det gamla mätarskåpet mot det nya.
Några år senare lät jag samma firma flytta på mätarskåpet.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Vad är det för "dokumentation" det pratas om?
Vid nybygge, ombygge och ändringar av/runt mätarplats ska div dokumentation utväxlas mellan installatör, nätägare och fastighetsägare.
Men när fastigheter byter ägare finns inga krav på att någon dokumentation avseende mätarplats och nätanslutning ska överlämnas åt något håll, det är upp till köparen att ta kontakt med nätägare och kontrollera statusen på mätarplats osv. Räcker inte den egna kompetensen får kunskap anlitas.
Vid nybygge, ombygge och ändringar av/runt mätarplats ska div dokumentation utväxlas mellan installatör, nätägare och fastighetsägare.
Men när fastigheter byter ägare finns inga krav på att någon dokumentation avseende mätarplats och nätanslutning ska överlämnas åt något håll, det är upp till köparen att ta kontakt med nätägare och kontrollera statusen på mätarplats osv. Räcker inte den egna kompetensen får kunskap anlitas.
Redigerat:
Dokumentationen hör till fastigheten. Givetvis kan den förstöras i ill dåd av den som är i besittning. Men det är ju ej normal fallet.Demmpa skrev:
DolFotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Givetvis finns dokumentation som hör ihop med fastigheten, men det finns inga krav på någon.E El-Löken66 skrev:
Div besiktningsprotokoll är en affär mellan den som beställt och den som utfärdar, de kan röra en fastighet men var de hamnar är upp till den som betalar.
Redigerat:
Vi fick knappt med någon dokumentation, typ bara husritning, fastighetsritning, lite om fjärrvärmen.E El-Löken66 skrev:
Ingen dokumentation om el, VVS etc.
Då är vi ända fastighetens andra ägare.
Det finns typ ingenting registrerat hos bygglovsavdelningen heller.
Sluta mata trollet löken.
Har tror att alla kommer att springa och beställa en massa jobb av honom för div skulle mätningar bara för att skriva vart säkringarna går.
Åter till TS fråga.
Tycker att liknelsen med bredband är klockren. Jag beställer och betalar för 250meg men har av någon anledning fått en fiberkonverterare som bara klarar 100meg. Åren går och jag har inga som helst problem med att jag inte får mer än 100meg. AV någon anledning märker jag detta och den som installerat fiberkonverteraren som är min egendom kommer gratis ut och byter den utan knorr.
Jag har aldrig haft några problem så felet är ju att jag borde själv inte ha beställt 250meg då jag knappt behöver det.
Har tror att alla kommer att springa och beställa en massa jobb av honom för div skulle mätningar bara för att skriva vart säkringarna går.
Åter till TS fråga.
Tycker att liknelsen med bredband är klockren. Jag beställer och betalar för 250meg men har av någon anledning fått en fiberkonverterare som bara klarar 100meg. Åren går och jag har inga som helst problem med att jag inte får mer än 100meg. AV någon anledning märker jag detta och den som installerat fiberkonverteraren som är min egendom kommer gratis ut och byter den utan knorr.
Jag har aldrig haft några problem så felet är ju att jag borde själv inte ha beställt 250meg då jag knappt behöver det.
OK säg 1gig då. Och får du då bara 100meg utan att märka det så är det samma problem som TS i denna tråden hade.
Betalar för nått han inte kan använda på grund av eget ansvar.
Dåre vet jag vem som är som hittar på egna regler om vad som krävs för att skriva en lapp och byta ut tänger för man kapar något annat än tråd.
Betalar för nått han inte kan använda på grund av eget ansvar.
Dåre vet jag vem som är som hittar på egna regler om vad som krävs för att skriva en lapp och byta ut tänger för man kapar något annat än tråd.
Fotografen skrev:
vi går efter delar Jag tror att det antingen finns en dålig förklaring från min sida eller en dålig tolkning. Först och främst är varje husägare ansvarig för sin egen el och med utgångspunkt från den basen, alla problem som inträffar i en elinstallation, täcker försäkringsbolagen INTE skadorna, eftersom det är en dålig installation. Få undantag görs i dessa fall, på grund av regeländringar de senaste åren, men det är sporadiska fall. Utifrån dessa uppgifter är det enda jag har rekommenderat till köpare eller säljare av en bostad att göra en elbesiktning, att presentera den för försäkringsbolaget och för sig själva. För att byta elmätare krävs endast tillstånd från företaget som äger elledningen och installationsföretagets normala kontroll. Jag tror inte att någon säljer eller köper något på detta forum, då vi bara försöker informera. Vad jag förstår låter elleverantörerna byta huvudsäkring från 16 till 20A och vice versa, eftersom de har samma pris, praktiskt taget, är det bara att meddela dem. Det här fallet har hänt mig 3 gånger med Vattenfall. Jag hoppas att jag har klargjort denna fråga. dokumentationen tillhör den som betalar för den, inte fastigheten.Fotografen skrev:¿De qué tipo de "documentación" estás hablando?
En el caso de una nueva construcción, remodelación y cambios en la ubicación del medidor o en sus alrededores, se debe intercambiar documentación diversa entre el instalador, el propietario de la red y el dueño de la propiedad.
Pero cuando las propiedades cambian de propietario, no es necesario que se entregue a ninguna parte la documentación relacionada con la ubicación del medidor y la conexión a la red, depende del comprador contactar al propietario de la red y verificar el estado de la ubicación del medidor, etc. Si la propia competencia no es suficiente, se puede recurrir al conocimiento.
det finns arbetsprotokoll och kontroller som görs i nya bostäder, som i slutet av arbetet levereras till besiktningsman. vad han gör med de dokumenten vet jag inte, men de ska arkiveras tillsammans med planerna i respektive Kommun.Demmpa skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Jag hänger tyvärr inte med? Försäkringsbolag?JMM Elektriker & Bygg skrev:
vi går efter delar Jag tror att det antingen finns en dålig förklaring från min sida eller en dålig tolkning. Först och främst är varje husägare ansvarig för sin egen el och med utgångspunkt från den basen, alla problem som inträffar i en elinstallation, täcker försäkringsbolagen INTE skadorna, eftersom det är en dålig installation. Få undantag görs i dessa fall, på grund av regeländringar de senaste åren, men det är sporadiska fall. Utifrån dessa uppgifter är det enda jag har rekommenderat till köpare eller säljare av en bostad att göra en elbesiktning, att presentera den för försäkringsbolaget och för sig själva. För att byta elmätare krävs endast tillstånd från företaget som äger elledningen och installationsföretagets normala kontroll. Jag tror inte att någon säljer eller köper något på detta forum, då vi bara försöker informera. Vad jag förstår låter elleverantörerna byta huvudsäkring från 16 till 20A och vice versa, eftersom de har samma pris, praktiskt taget, är det bara att meddela dem. Det här fallet har hänt mig 3 gånger med Vattenfall. Jag hoppas att jag har klargjort denna fråga. dokumentationen tillhör den som betalar för den, inte fastigheten.
Sean förstår jag inte spanska (?) heller.