Men att det är samma ägare till el och fjärrvärme spelar ingen roll då det helt säkert är två olika bolag som inte har nått mer gemensamt än ägaren.

M
P Peter787 skrev:
Ge dig, du vet inget om mina elmätare.
När jag sålde förra huset 2012 hade inte den mätaren timavläsning och jag hade bott där sedan 1987.
2012 tror jag knappast att det fanns en gammal mätare med snurrskiva i drift.

P
M Markarbetaren skrev:
2012 tror jag knappast att det fanns en gammal mätare med snurrskiva i drift.
Vem har påstått det ?

Det är väl för att du börjat jiddra om timavläsning som det hela blir lite konstigt.

@ @ndreas skrev:
Du kanske kan kräva elektrikern på den skada du drabbats av....nämligen kostnaden för en 16A säkring. Kan det röra sig om 10 kr?
Plus avgiftsskillnaden mellan den debiterade säkringsavgiften och avgiften för 16A.

@
S sunqan skrev:
Plus avgiftsskillnaden mellan den debiterade säkringsavgiften och avgiften för 16A.
Har inte drabbats av det. Ts har bevisligen inte ens behövt eller använt effekten..... För då hade säkringarna gått tidigare/oftare..

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
j.f.s
nizzehult nizzehult skrev:
Äh, folk resonerar ju åt h-e här inne och förstår inte poängen!

Om jag har betalat fullvärdesförsäkring för ett hus och det sedan visar sig långt senare att jag bara hade den absolut enklaste försäkringen som inte skulle ha täckt en totalskada om huset brunnit ner, ska jag bara acceptera detta utan kompensation då med förklaringen: "det har ju ändå inte hänt nåt så vad är problemet?"
Eller om jag har betalat ett abonnemang för att vara kopplad till en larmcentral om min villalarm löser ut och det sedan visar sig att man missat den delen; ska jag ändå betala full abonnemangskostnad för hela den tiden som detta pågått med samma förklaring; "inget inbrott eller eldsvåda har ändå inträffat så varför bry sig?". Skulle inte tro att någon här inne bara skulle ha lagt ner en sån diskussion.

Hela poängen är att ena parten inte uppfyllt sin del av avtalet av olika anledningar, sen är det irrelevant om motparten utnyttjat det man har haft rätt till eller inte eller ens om man har lidit skada.
En fråga då, om förhållandet varit omvänt hade du då hört av dig efter tre år och krävt att få betala mellanskillnaden eftersom du då haft avsäkrat på 20A men bara betalt för 16A?

• Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
E
j.f.s j.f.s skrev:
En fråga då, om förhållandet varit omvänt hade du då hört av dig efter tre år och krävt att få betala mellanskillnaden eftersom du då haft avsäkrat på 20A men bara betalt för 16A?
Allt det är "någon annans" ansvar, @nizzehult ska enbart håva in skadestånd likt sina amerikanska förebilder.

Gör en omröstning vet jag, säkert någon som håller med nizze..

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
nizzehult
E El-Löken66 skrev:
Allt det är "någon annans" ansvar, @nizzehult ska enbart håva in skadestånd likt sina amerikanska förebilder.

Gör en omröstning vet jag, säkert någon som håller med nizze..
Skadestånd? Vem fan har pratat om skadestånd? Det handlar om att man beställt något men man har, pga schabbel från utföraren och leverantören inte fått det som beställts. Kompensation (mellanskillnad) för det man betalat men inte fått/haft och då den risk detta har kunnat innebära.

Kompensation (mellanskillnad) för det man betalat men inte fått
Det finns ingen mellanskillnad. Du har betalat exakt samma belopp du skulle betalat om du haft rätt säkring installerad och du har fått all el du beställt.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
I Sverige funkar det ju dessutom lite så att har inget hänt så finns det inte mycket att hämta…

Hade däremot dina säkringar löst hela tiden så är det en annan sak. Du måste kunna uppvisa skadan som du har lidit av detta för att ens ha en chans.
Lycka till…

E
Skadestånd? Vem fan har pratat om skadestånd? Det handlar om att man beställt något men man har, pga schabbel från utföraren och leverantören inte fått det som beställts. Kompensation (mellanskillnad) för det man betalat men inte fått/haft och då den risk detta har kunnat innebära.
Du har inte beställt något och heller inte fått något. Så långt är allt rätt. Du har förutsatt något istället för att helt enkelt kontrollera detta själv då du flyttade in.

Alltså är allt som var fel ditt - @nizzehults - fel.

En dag kanske du kommer inse detta själv också.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst varenda inlägg men ts har beställt och trodde att han hade 20A säkring och har betalat därefter. Enda skadan var ju att säkringen gick för att det satt 16A säkringar. Det föreligger således inget "betalningsfel" eller nåt sånt. Det hade ju varit skillnad om det varit tvärtom. Där kan man ju tyvärr i det flesta fall enbart få återbetalning för några år. Om man trott man har 16A och säkringarna är 16A men betalar för 20A alltså.

Hur kan du påstå att det är schabbel från nätägaren???? det är ju kundens ansvar och ingen annans. Och det är du och ingen annan som har ansvaret för att ha koll på din anläggning. Klarar du inte det själv får du leja in någon som har den kompetensen.
Och nu när elinstallatören brustit i sitt uppdrag mot den FÖRRE ägaren övergår ju inte till dig. Men trots det så har elfirman av ren "snällhet" löst DITT problem. Så ge dig du har fått mer än du ska ha, inte minst pga din underlåtenhet att kontrollera anläggningen innan du köpte.

• Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Hur kan du påstå att det är schabbel från nätägaren???? det är ju kundens ansvar och ingen annans. Och det är du och ingen annan som har ansvaret för att ha koll på din anläggning. Klarar du inte det själv får du leja in någon som har den kompetensen.
Och nu när elinstallatören brustit i sitt uppdrag mot den FÖRRE ägaren övergår ju inte till dig. Men trots det så har elfirman av ren "snällhet" löst DITT problem. Så ge dig du har fått mer än du ska ha, inte minst pga din underlåtenhet att kontrollera anläggningen innan du köpte.
Någonting säger mig att @nizzehult aldrig kommer ge sig. Påminner om gubben i norr som bosatte sig i sin bil permanent efter att polisen kastat spikmatta då han vägrade stanna.

Det var givetvis polisens fel och han skulle bli där till de kom med byadäck och bett om ursäkt med mössan i hand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.