Ber om ursäkt för ett långt inlägg.

I januari 2014 utfördes en totalrenovering av mitt badrum utav en firma som innehar godkännanden gällande våtrum m.m. Ja alltsom krävs helt enkelt.
Firman är en rätt stor entreprenör som utför större jobb för kommuner m.m. och ägaren känner jag även privat, så jag hade full tillit till denne när jobbet skulle utföras.

Allt gick enligt plan med renoveringen och när dom var färdiga så anmärkte jag redan efter 1 vecka att fallet inte verkade fungera som det skulle.
Vattnet rann rakt ut från duschen direkt när jag satte på takduschen.
Dom kom då tillbaka och åtgärdade detta genom att höja några plattor runt duschhörnan och det blev genast bättre, men ändå inte riktigt bra.
Men vi trodde det kunde bero på duschdörrarna.
Jag hade sagt att duschdörrarna var 90x90 cm, och dom byggde då en hörna på 90x90 med 10x10 plattor och resten med 20x20 plattor.
Men när dom monterade dörrarna visade det sig att dörrarna hade monteringsmått på 80x80 istället.
Detta tror nu företaget att det kan vara en anledning till att vattnet rinner ut så lätt när vi använder takduschen istället för handduschen.
Nu var det duschdörrar av modell billigt som vi köpt, och som förstagångsägare av ett hus och första gången jag varit med om en sån här renovering så köpte jag denna förklaring.
Och tanken var att köpa nya bättre dörrar blev aktuellt.

Men i helgen så hade jag besök av några bekanta som lånade duschen och påpekade detta direkt när dom kom ut.
Så när vi gjorde en koll så visade det sig att fallet inte är bra någonstans utanför duschen.

När man öppnar dörrarna helt, sätter på takduschen så tar det knappt 40 sekunder så rinner vattnet ut från duschområdet, och fortsätter bort genom hela badrummet.
Det tar ca 6-7 minuter för vattnet att rinna 3 meter bort från duschen ända fram till ingången av badrummet.
Och när vi stänger av vattnet så rinner ingenting tillbaka mot duschen.

Jag har laddat upp en film på youtube där jag filmat ca 3 min av förloppet, så vad tycker ni om detta?
Är fallet helt åt skogen?
Kan jag kräva åtgärd från företaget?
Hur mkt kan jag kräva utav dom att det skall åtgärdas?

Nu är det över 1 år sen jobbet blev klart och jag har fortfarande inte fått dom dokument för färdigställande av badrummet som man skall få för att kunna visa upp till ev. ny köpare, besiktigningsman och försäkringsbolag ifall något händer.
Detta är väl något som jag bör kunna kräva och få?

Filmklipp:
[video=youtube;I7rjMLP8W80]https://www.youtube.com/watch?v=I7rjMLP8W80&feature=youtu.be[/video]

Det ser verkligen inte godkänt ut, långt ifrån. Farligt vid en stor vattenläcka då det rinner åt fel håll. Dock går det att fixa till lite av själva felet vid duschhörnan om ni kan stå ut med en ram av kakel på golvet brevid dörrarna som stoppar upp vattnet, inte lösningen på del hela men en variant iaf.

Själv tycker jag detta är fel.
Men fallet kan ligga under plattorna.
Har du betalt, kan det bli problem.
Jag själv skulle bekosta en besiktningsman och sen gå till ARN med detta.
Man har faktiskt 10 årig ansvar som hantverkare. Du har således 9 år kvar att göra något åt saken.

R
antagligen har du inte fått dokumentation från firman som gjort jobbet då de själva insåg att de blev kasst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.