14 381 läst ·
90 svar
14k läst
90 svar
Fel faktura från Halebop - de vägrar korrigera
Tack för din input, precis det här jag känner mig behöva ventilera!M MrDizzy skrev:De kan
1)
stänga ned TS abonnemang, varvid TS borde kunna hävda avtalsbrott och göra en anmälan till ARN.
enl [länk]
Så får inte Halebop stänga av TS abonnemang då han betalt det delbelopp av fakturan som är korrekt summa.
och om jag läser denna dom
[länk]
och läser de hänvisningar de gör i den så har jag svårt att se att Halebop skulle kunna hävda att det är ett skäligt villkor att en abonnent blir avstängd för att inte ha betalat fakturan fullt ut utan bara betalat korrekt skuld.
2)
Dra den felaktiga fakturan till inkasso, varvid TS bestrider den , då kan de dra den vidare till kronofogden , varvid TS bestrider den. Efter det är det tinget.
Oavsett börjar det kosta pengar, troligen redan vid inkasso men garanterat hos kronofogden.
Kronofogen kan mig veterligen inte driva in en bestriden faktura utan företaget måste då gå vidare till tinget.
Så då måste Halebop bevisa att de har rätt att kräva att TS ska betala in även det extra belopp som är felaktigt för att sen kunna kreditera honom .
Tevksam till att Halebop skulle köra med alternativ två i just detta fall.
Är väldigt intressant och följa detta![]()
Mina tankar.
Dom har inte en snöbolls chans i helvetet - du har rätt. Du har skriftlig kommunikation. Du har betalat rätt belopp.
Dock tror jag att datorsystemen kommer fortsätta jävlas med dig. Jag hoppas dom har manuell granskning innan dom stänger av användare - är det automatiskt ser jag en risk att du blir avstängd.
Så frågan är om det kommer vara värt det i slutändan men kör hårt.
Dom har inte en snöbolls chans i helvetet - du har rätt. Du har skriftlig kommunikation. Du har betalat rätt belopp.
Dock tror jag att datorsystemen kommer fortsätta jävlas med dig. Jag hoppas dom har manuell granskning innan dom stänger av användare - är det automatiskt ser jag en risk att du blir avstängd.
Ja det är ju väldigt möjligt, vad det gäller abonnemanget så spelar det inte så stor roll, ett av barnen som får det lite tyst i luren… win winA andersda skrev:Mina tankar.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Har inte lagt direkt mycket energi tycker jag, efter beslut att betala det korrekta beloppet så handlar det om att skriva in en fråga här samt svara på två Mail från Halebop.R RoAd skrev:
Känns som att du lägger mycket mer energi i att bli agiterad över ping tider över Atlanten etc…
Alla är vi olika. Det hade räckt om du sagt att du inte vill berätta, jag var bara nyfiken.T TreeView skrev:
Vi bytte abb för abb till Halebop för några år sedan, blev billigare än andras familjeabonemang per månad.
Hade före full koll att Telia äger den, minns tiden då Halebop startade och t o m Oracle var med på ett hörn.
Samt som IT tekniker full info att de enbart kör med chat, lite ironiskt om det enda internetkoppling man har är via deras mobila internet
Gillar dessutom o testa mobilt bredband, och de trakter jag härjar i är Telia/Halebop bäst.
Har haft två-tre gånger som fakturor blivit fel, delvis när vi omgraderat ett abonnemang, körs just med minsta varianterna, det räcker, och alla gånger har chatten fångat upp det, och det har blivit krediterat vid nästa faktura, men inte direkt.. Enda gången det senare blivit följdfel, har även det löst sig.
Och det har rört sig om belopp som en fika på Espresso House, eller valfri annan dyr kaffekedja, , så jag har inte tagit till att bråka om kreditfaktura och sedan korrekt faktura, utan haft koll att det sedan blir rätt på nästa faktura.
Alla är vi olika, men krångelfaktorn för mig har varit nära noll. Har även haft Tele2 och Telenor med abb, vid vissa tester, och Tele2 har väl varit lite mer virriga på fakturering än Halebop, men det kan ju ha gällt just i mitt fall, alla har vi olika erfarenheter.
Jag har också hört Telia rekommendera Halebop i en fysisk butik till kund, men då verkligen poängterat att Halebop bara har chatsupport. Är det inte ungdomar som frågar, skulle jag nästan förutsätta att man borde varna för det, för en del är ju inkörda på hur en kundtjänst skall kunna nås per telefon.
(Själv är jag mest glad o ha en hyfsad kundtjänst att nå, har fått hjälpa till med strulande kundtjänster på bredband och mobila tjänster och en del företags kundtjänster slår ju rekord i att enbart följa sin checklista exakt, utan att lyssna på vad man rapporterar om. Det är inte bara priset som ibland är mycket lågt.....)
Hade före full koll att Telia äger den, minns tiden då Halebop startade och t o m Oracle var med på ett hörn.
Samt som IT tekniker full info att de enbart kör med chat, lite ironiskt om det enda internetkoppling man har är via deras mobila internet
Har haft två-tre gånger som fakturor blivit fel, delvis när vi omgraderat ett abonnemang, körs just med minsta varianterna, det räcker, och alla gånger har chatten fångat upp det, och det har blivit krediterat vid nästa faktura, men inte direkt.. Enda gången det senare blivit följdfel, har även det löst sig.
Och det har rört sig om belopp som en fika på Espresso House, eller valfri annan dyr kaffekedja, , så jag har inte tagit till att bråka om kreditfaktura och sedan korrekt faktura, utan haft koll att det sedan blir rätt på nästa faktura.
Alla är vi olika, men krångelfaktorn för mig har varit nära noll. Har även haft Tele2 och Telenor med abb, vid vissa tester, och Tele2 har väl varit lite mer virriga på fakturering än Halebop, men det kan ju ha gällt just i mitt fall, alla har vi olika erfarenheter.
Jag har också hört Telia rekommendera Halebop i en fysisk butik till kund, men då verkligen poängterat att Halebop bara har chatsupport. Är det inte ungdomar som frågar, skulle jag nästan förutsätta att man borde varna för det, för en del är ju inkörda på hur en kundtjänst skall kunna nås per telefon.
(Själv är jag mest glad o ha en hyfsad kundtjänst att nå, har fått hjälpa till med strulande kundtjänster på bredband och mobila tjänster och en del företags kundtjänster slår ju rekord i att enbart följa sin checklista exakt, utan att lyssna på vad man rapporterar om. Det är inte bara priset som ibland är mycket lågt.....)
Tycker principen är viktig. När det gäller ett så stort bolag som inte ens klarar av att fixa en felaktig faktura. Skulle själv också drivit detta.hsd skrev:
Har aldrig varit med om ett system där man inte kan kreditera en faktura. Förstår att det är mycket smidigare för Halebop att göra som de gör.
De kan aldrig få ett riktigt inkassobolag att agera på deras felaktiga krav, så betala det riktiga beloppet och ta en öl.T TreeView skrev:Hej,
Halebop har skickat ut en felaktig månadsfaktura för juni, de har bekräftat att den är fel men vägrar skapa en korrekt, istället hävdar man att jag måste betala den felaktiga och att de sen justerar beloppet på nästa månadsfaktura med vad jag betalat för mycket.
Jag försöker driva att de borde göra rätt samt att de inte kan förutsätta/tvinga mig att betala för mycket, även om jag vet att det kommer att korrigeras. De säger tvärtom.
Jag har erbjudit mig att betala det korrekta beloppet på detta fakturanummer alt att de skickar en ny.
Frågan är vad som händer om jag inte betalar det felaktiga beloppet? Finns det något stöd för deras påstående, dvs förväntas en konsument att låna ut pengar för att få det korrigerat i framtiden?
Känner mig lite ställd, vad blir processen framåt om jag inte betalar?