Bo.Siltberg skrev:
- bra materialval och inte det billigaste från Rusta
Håller fullständigt med men det kan ju var rätt svårt som "nybörjare". TS råkar inte ha någon mer elkunnig bekant som kan följa med?

Tja nu har vi varit och kollat på huset lite mer. Vi hade tyyvärr ingen el-bekant vi kunde ta med oss, andra släktingar och vänner drog vi dock med, vilket var bra. Jag har tagit massvis med bilder och börjar slänga upp en hög här så kan ni göra era bedömningar av hur det ser ut. (Kan vart så att jag tagit bilder på något som är helt orelevant inom el-området men jag hoppas inte det) Titta och säg om det ser ut att vara helt åt helvete eller om det bara inte framgår. Kanske svårt att se på bilderna:) Tack för alla tips förresten

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
    Skapa konto
  • 5.jpg
    Skapa konto
  • 6.jpg
    Skapa konto
  • 7.jpg
    Skapa konto
  • 8.jpg
    Skapa konto
  • 9.jpg
    Skapa konto
  • 10.jpg
    Skapa konto
  • 11.jpg
    Skapa konto
  • 12.jpg
    Skapa konto
  • 13.jpg
    Skapa konto
  • 14.jpg
    Skapa konto
  • 15.jpg
    Skapa konto
  • 16.jpg
    Skapa konto
  • 17.jpg
    Skapa konto
  • 18.jpg
    Skapa konto
  • 19.jpg
    Skapa konto
  • 20.jpg
    Skapa konto
Det är lite lappat o lagat o slitet, och inte gjort av ett proffs, men jag ser inget direkt alarmerande i hastigheten. Den tejpskarvade ledaren i centralen för belysning antar jag ligger på sekundärsidan. Då det är under uppbyggnad behöver det hur som helst gås igenom då ni inte vet vad som är färdigt och hur det är tänkt. Slangarna på bild nr 12 och 14 ska egentligen ligga närmast väggskivan - nu ser det ut som att de kommer att begravas bakom isolering. Och det kan bli problem med risk för genomspikning på den väggen...

Det där skulle kunna dra iväg ganska så ordentligt när man tar dit en elektriker för att snygga till och bättra på..

ah typiskt. men inget direkt alarmerande låter ju lite positivt iallafall. Bild 12 och 14 är en innervägg så antar att de inte behöver begravas i isolering då? Kanske bara hade tänkt spika igen det? Lite svårt att fråga eftersom det inte finns någon att fråga hur de hade tänkt.
Danne, måste man ta dit en elektriker för att fixa till det då? Eller kan man snygga till själv och sedan låta en elektriker kolla över det? Eller det kanske är svårt? Tänkte annars finns så mycket man kan googla fram idag, fråga och läsa sig till

zikoriats skrev:
Danne, måste man ta dit en elektriker för att fixa till det då? Eller kan man snygga till själv och sedan låta en elektriker kolla över det?
Ja "kan" det kan man. Får det får man inte. Kolla med en elektriker först, och om du hittar en vänlig sådan som du pratar med innan så går det säkert att ordna. Men om du inte har kunskapen, så börja inte själv och tro att du med automatik får någon som vill "ta över ansvaret" efter varken dig eller föregående ägare. Så prata först.

Ah ok. Då kanske det är en dum idé:) Får ta ett snack med en elektriker då. Vad tror ni det kan kosta att fixa ordning på det? Har ingen uppfattning om varken hur lång tid det tar eller hur mycket en elektriker kostar. Det enda jag vet är att det inte är billigt:P

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja "kan" det kan man. Får det får man inte. Kolla med en elektriker först, och om du hittar en vänlig sådan som du pratar med innan så går det säkert att ordna. Men om du inte har kunskapen, så börja inte själv och tro att du med automatik får någon som vill "ta över ansvaret" efter varken dig eller föregående ägare. Så prata först.
Jag kan inte låta bli, ber om ursäkt för OT och riskerar en reprimand.
Hur skulle ett "uppsnyggande" påverka om en elektriker vill ta över ansvaret? Det är ju omöjligt för en extern, icke inblandad elektriker att veta om man har gjort något om man bara säger "jag har köpt huset, det ser ut så här"?

En seriös elektriker skulle nog insistera på att gå över rubb och stubb när det finns tecken på att någon ej utbildad har varit och byggt själv. Det är ju svårt att veta vad som kan vara fel då.

Jag hade nog räknat med att behöva köpa en arbetsdag av en elektriker för att gå igenom allt lättåtkomligt. Därefter kan man ju komma överens om vilken nivå man vill lägga sig på med gott samvete då man vet nuvarande status.

Niklas_x skrev:
Jag kan inte låta bli, ber om ursäkt för OT och riskerar en reprimand.
Hur skulle ett "uppsnyggande" påverka om en elektriker vill ta över ansvaret? Det är ju omöjligt för en extern, icke inblandad elektriker att veta om man har gjort något om man bara säger "jag har köpt huset, det ser ut så här"?
Nu var ju frågan om TS skulle snygga upp själv, och låta en elektriker "kolla över det". Om man vill att en elektriker skall "kolla över det" så är man alltså inte säker själv på hur det skall göras. Då är det lika bra att prata med en elektriker först och samarbeta med hen, hellre än att få dubbelarbete och kanske *större* kostnad, när elektrikern måste riva *mer* än vad som annars kanske hade behövts.

Summa summarum: Antingen kan man själv. Och då behöver man inte blanda in någon elektriker. Varken före eller efter. Eller så kan man inte (hela vägen) själv, och då blandar man in elektrikern *innan* man börjar.

Ingen av dessa handlingssätt är tyvärr laglig, men man får ta det goda med det onda.

Jag tror det får bli att ta in en elektriker. Känns säkrast:) Men på er verkar det tveksamt till att någon elektriker vill komma och rota i någon annans jobb och åtgärda fel och diverse?
Så en dag att kolla över allt och sen massa dagar att åtgärda allt?

finns det något maxtak på vad det kan kosta? Såg på fuskbyggarna där de skulle dra om el i någon bostadsrätt, tror de sa att det skulle kosta runt 50-100 000. Nu är det här ett hus ju så det borde bli avsevärt mycket mer?

Vet inte hur marknaden i Jönköping ser ut för elektriker men jag kan inte tänka mig att det skulle vara nåt problem att hitta någon som tar tag i det bara du förklarar läget. Kan ju ta ett tag innan de kan komma loss, du kanske kan göra nåt själv om ni kommer överens, sen när allt är klart så testa och mät enligt konstens alla regler.

Dra om el är ju att man använder befintliga rör, drar ut gamla snören och i med nya, detta här verkar innefatta nydragning också, men du får ha en ungefärlig plan för hur du vill ha det och förmedla denna till elektrikern.

Något maxtak finns det såklart inte, men om man inte behöver bryta upp väggar för att komma åt så borde en vettig eletriker kunna dra om det som behövs och byta ut centralen för 15-25k efter rot? För det priset borde du kunna få nya uttag/strömbrytare överallt också.

Som en prisreferens:
Att dra om all el och byta uttagen samt central i min trea (fyra grupper, ~10 uttag och ~8 brytare)
Gick på ca 12k material och 18k arbete innan ROT.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.