Hej.
Köpte precis en fein multislip/cutter på bauhaus med prisgaranti.

Inte provat den än, men jag reagerade på att bladen hade ett speciellt utseende, där det inte är den inre stjärnan som ska passa utan mer randen.

De ser ut så här

Vad innebär detta? Jag köpte en fein för att jag ville vara säker på att kunna köpa nya blad från alla möjliga ställen, men nu ser ju bladen mer speciella ut än jag tänkte.

Passar t.ex dessa till min maskin? Det känns inte så.

De där från Aliexpress har jag inte sett förut. Men Fein har alltid haft ett eget mönster, som jag dessutom har för mig att de mönsterskyddat, just för att inga andra skall kunna sälja kopior.

Men det finns flera lågprisblad som fungerar till Fein, det finns en adapterskiva som gör att Bosch blad passar, och till Bosch finns fler kopior.

Jag vet att proffsen brukar hävda att Fein bladen faktiskt håller en kvalitet som motiverar det höga priset.

Om minnet inte sviker mig är det Bosch och Fein som tagit fram Starlock (det nya fästet) gemensamt. Kan tänka mig att det hela omges av ett ganska omfattande patent/desgin/varumärkesskydd som de kan dra in licenspengar på (eller vidta rättsliga åtgärder vid intrång). Egentligen behövs väl inte ytterligare ett fäste...

Enligt representanten från Bosch jag pratade med så är det framtaget för att maskinerna nu har mer kraft och oscillerar mer så de gamla fästena håller inte.Dessutom kommer ju Starlock i tre varianter Starlock, Starlock plus och Starlock max. Hur dessa är kompatibla inbördes har jag inte satt mig in i.

Hmm, ok. Jag var ju lite sugen på att ha en maskin som det fanns billiga blad till.

Alltså en kvalitémaskin som det fanns billiga blad till

Det verkar ju finnas adaptrar typ denna.
Borde passa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.