Vad tror om detta? Några tips idéer?
Några frågetecken som vi inte rätt ut är vad vi ska ha för överskåp? Ska vi ha de på bilden, vanliga överskåp, eller vikbara som öppnas uppåt?
Andra frågetecknet är om vi ska flytta ugnarna till under hällen, och göra ett utdragbart skafferi där ugnarna sitter på bilden.

Luckorna blir i helvita (ej blanka), bänkskiva lite oklart, men rostfri bänk + stenskiva för köksön med hällen.

Mvh Magnus

ps vinkylen står i ena hörnan, syns dåligt på bilden.

• Foto01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Foto03.jpg
    Skapa konto
  • Foto04.jpg
    Skapa konto
  • Foto05.jpg
    Skapa konto
Jag skulle flytta ugnarna så att de inte står i närheten av kyl/frys, för visst är det kyl/frys de står intill nu?
Ugnarna avger värme som gör det svårare för kyl/frys att hålla kylan.
Jag rekommenderar vanliga luckor. Jag har en kombination av vanliga och uppåt-vikluckor. Och de med vik är inte på långa vägar lika lättöppnade som de vanliga. Bakom vikluckorna har jag sånt där man inte använder så ofta, medicinskåpet, servetter och brickor typ.
Diskmaskinen ser ut att vara placerad till höger om diskhon. Är man högerhänt är det bättre att ha den till vänster om hon. Det blir ett naturligare arbetsflöde då.
Annars ser det rätt bra ut, rejäla ytor på var sida om spisen, inte så långt mellan spis och utslagsvask, lång arbetsbänk , avställning även på andra sidan om hon. Tänk gärna igenom innan vad du ska förvara i dina skåp och lådor. Lek "rollspel" och fundera hur du ska göra när du kommer hem med matkassar, var ställer du dem, hur gör du när du packar upp. Hur är ditt arbetsflöde när du lagar mat, placering av beredningsverktygen osv. När du gått igenom de olika scenariorna och känner att det kommer att kännas bra, då är du hemma!

Thomas59
Instämmer med föregående talare. Arbetsflödet är viktigt om man ska få ett lättarbetat kök. Avställningsyta för matvaror -> Skafferi-> Kyl/frys->Beredningsyta->Spis/ugn->Avställningsyta varma prylar->Vask->Diskmaskin->Porslinsskåp/bestick osv

Finns ju flera arbetsflöden som man kan skissa upp och därigenom också fundera på var olika funktioner/köksattrialjer ska huseras. Porslin, glas, beredningskärl, spekpannor och kastruller osv.

Inte för långt mellan spis och utslagsvask, avställningsytor för varor vis kyl/frys/skafferi, avställningsytor för varna kastruller vid spis mm.

Beslysning är också ett viktigt kapitel. Mys, matlagning, städning....

Ugn kloss med kyl/frys kanske mindre lyckat men funkar nog.

Designen är nu omgjord, nu känns det mera rätt med en fristående köksö, och att fläkten är mot en vägg istället för frihängd.
Kyl/Frys och ugnsklossen är något ändrad, så att ugnarna står närmare en köksön.

Från höger är det vinkyl, 20cm oljeskåp, diskmaskin, 60cm vask med avfallskvarn, 20cm avfallsskåp med 4x10l hink från Stala, 80cm lådskåp, 80cm lådskåp under häll och avslutas med 50cm lådskåp. I köksön är det 2x 60cm lådskåp + 2x väggskåp som står på golvet, med en bänkskiva som hänger ut 30cm ovanför "väggskåpen".

Nya synpunkter?

Mvh Magnus

• Foto01(2).jpg
    Skapa konto
  • Foto04(2).jpg
    Skapa konto
  • Foto05(2).jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag tycker det ser bra ut. Den enda funderingen jag skulle kunna tillägga är vilken diskho du ska ha. Det ser ut som en enda ho. Jag vet att vissa tycker att det är jättebra, men jag tillhör inte det gänget ;) Jag vill ha en rejäl dubbelho, så man kan diska i den ena och samtidigt skölja i den andra. Och dessutom placerade så att flödet blir naturligt, smutsig disk, diskho, sköljho, och diskställ, allt i ett flöde. I mitt förra kök fick jag flytta fram och tillbaka disken, då den större och mindre hon var i fel ordning. Gjorde mig galen...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.