1 615 läst ·
46 svar
2k läst
46 svar
Feedback på vår planlösning (enplanshus i lösvirke)
Hej!
Vi ska bygga hus och har ritat upp ett eget förslag på hus utifrån tomtens förutsättningar.
Vi tar tacksamt emot feedback från alla!
Några ingångsvärden har varit:
- tomten angränsar i NV och NÖ mot skog, SÖ mot granne, SV mot grusväg och granne på andra sidan vägen
- vi vill ha 1 plan med 3 sovrum, allrum, kontor/gästrum
- mycket förvaring
-separera sociala ytor och privata ytor samt barn och föräldrarum
- ha uppsikt åt SV, NV och NÖ på tomten från sociala ytorna
- avskilja vardagsrum något från kök men ändå ha öppet
- utsikten finns främst mot NV
- tomten kommer främst användas väster och norr om huset till lek och spring
- direkt åtkomst till tvättstuga från hall
Bifogar en ritning på huset samt huset utplacerat på tomten.
Vi ska bygga hus och har ritat upp ett eget förslag på hus utifrån tomtens förutsättningar.
Vi tar tacksamt emot feedback från alla!
Några ingångsvärden har varit:
- tomten angränsar i NV och NÖ mot skog, SÖ mot granne, SV mot grusväg och granne på andra sidan vägen
- vi vill ha 1 plan med 3 sovrum, allrum, kontor/gästrum
- mycket förvaring
-separera sociala ytor och privata ytor samt barn och föräldrarum
- ha uppsikt åt SV, NV och NÖ på tomten från sociala ytorna
- avskilja vardagsrum något från kök men ändå ha öppet
- utsikten finns främst mot NV
- tomten kommer främst användas väster och norr om huset till lek och spring
- direkt åtkomst till tvättstuga från hall
Bifogar en ritning på huset samt huset utplacerat på tomten.
Fint med vinklat hus.
Det blir en lång arbetstriangel i köket från spis till kyl.
I dagens kök med diskmaskin, hur mycket handdiskar man? Speciellt om man jämför hur mycket man står vid arbetsbänken. Vore det inte trevligare att ha arbetsbänken vid fönstret och diskbänken precis bredvid?
Det blir en lång arbetstriangel i köket från spis till kyl.
I dagens kök med diskmaskin, hur mycket handdiskar man? Speciellt om man jämför hur mycket man står vid arbetsbänken. Vore det inte trevligare att ha arbetsbänken vid fönstret och diskbänken precis bredvid?
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Ja, det blir lite långt kanske, men har svårt att se hur vi ska göra det annorlunda utan att ändra form på köket.FreQa skrev:
Bra tanke. Vi tänkte att det blev finast att ha fönstret framför diskhon, men det kanske är bättre omvänt.
Sen smutsar man ner fönstret lättare när man slabbar med vatten 😉I ixob skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött frys, skafferi, kyl.
Grönt spis
Blått arbetsbänk
Lila diskbänk. Mot vägg diskmaskin.
Bättre arbetsflöde mellan spis-arbetsbänk-vatten.
Fördel att få bort höga skåp för de skapar mörka delar i köket. Nu blir det öppnare och ljusare.
Bra idé, vi ska testa det. Vår tanke var att ha överskåp längs väggen mot hallen och då kunna gömma köksfläkten i överskåpet. Vi gillar inte frihängande fläktar, men det kanske går att lösa med en spishäll med integrererad fläkt i ditt förslag också. Håller med om att det blir mycket luftigare om hela fönsterväggen kan vara bänkyta.👍FreQa skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
Fönsterstorlekarna verkar vara väldigt varierade. Här finns ett hus i närheten där det förekommer allehanda storlekar, ändå rätt lika, plus att dom är monterade osymmetriska, fluktar inte, mm. Ser ut som att ritningen har gjorts efter 7 långburkar.
Bra synpunkt, det hade vi inte riktigt tänkt på.T Thomas_Blekinge skrev:
Vissa fönster är avvikande av möbleringsskäl.
- Fönstret i tvättstugan och köket borde ha samma storlek, men de sitter båda högre pga de är ovan en bänkskiva.
- Fönstrena i vardagsrummet är smalare för att hamna på sidan av TV-vägg. Vi har funderat på att ta bort de helt och hållet. Fönstret bakom soffan är upphöjt för att hamna en bit ovan soffan, men ändå ge utsikt mot baksidan.
- Matsalsfönstret mot norr borde gå att göra lika övriga fönster mot väster.
Sovrum mot NV är inte kul på sommaren. Kvällssolen lyser rakt in och det är svårt att få ett behagligt sovklimat. Kan man istället lägga allrum (som då får utsikt), badrum och kontor åt det hållet?
Jag gillar inte heller fristående fläkt, men ni kan väl ha väggskåp på varje sida av fönstret.
Jag gillar inte heller fristående fläkt, men ni kan väl ha väggskåp på varje sida av fönstret.
Bra synpunkt. Det är svårt att veta från en ritning, men vi har gjort en simulering av solen i SketchUp. Det är ganska höga träd och tät skog nordväst om huset så det kommer inte vara någon kvällssol mot sovrummen. Den kvällssol som finns kommer vara mot kök och matsal. 🙂Mathildatiger skrev:
Äger ni skogen och träden? Eller kan ni plötsligt stå där med ett kalhygge? Kan vara värt att tänka på.I ixob skrev:
Ja, det har vi tänkt på.Mathildatiger skrev:
Nej, vi äger inte marken skogen står på. I nuläget är det en fin ostörd utsikt åt nordväst, men som delvis blockerar kvällsolen. Skulle träden försvinna så tappar vi lite utsikt, men får mer kvällssol. Solljuset vid sovtid får vi leva med då, det problemet har vi redan idag som vi bor och hanterar med bra mörkläggningsgardiner/markiser.
Skulle skogen åt nordöst försvinna så gör inte det heller någon större skillnad för oss mer än att det är lite tråkigt att inte ha skog som närmsta granne. Det blir ju lite som "baksidan" av huset.
Medlem
· Blekinge
· 11 692 inlägg
Du har en nästan 10 meter lång korridor med olika rum runt om.
Jag hade funderat kring att flytta bort badrummet bredvid allrummet, gjort om det till sovrum. Sen gjort en mer öppen yta framför sovrummen sen flyttat upp kontoret bredvid toaletten bredvid master bedroom.
Men överlag känns det som det blir bara en lång korridor med rum, jag hade velat få in mer luft i den stora sovrums/kontorsdelen.
Sen hade jag nog också velat se över placering av toaletter, personiligen gillar jag när man kan gå på toaletten utan att behöva passera en massa sovrum.
Jag hade funderat kring att flytta bort badrummet bredvid allrummet, gjort om det till sovrum. Sen gjort en mer öppen yta framför sovrummen sen flyttat upp kontoret bredvid toaletten bredvid master bedroom.
Men överlag känns det som det blir bara en lång korridor med rum, jag hade velat få in mer luft i den stora sovrums/kontorsdelen.
Sen hade jag nog också velat se över placering av toaletter, personiligen gillar jag när man kan gå på toaletten utan att behöva passera en massa sovrum.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Det är ett väldigt smalt fönster i föräldrasovrummet. Frågan är om det är tillåtet med tanke på att fönster väl ska kunna användas som utrymningsväg eller sätt för räddningstjänsten för att komma in och få ut avsvimmade personer. Fundera på att vrida sägen så att huvudänden är mot badrummet (dörren flyttas) eller mot matsalen med garderoberna mot badrummet. Kan väl vara trevligt att kunna se ut när man vaknar.I ixob skrev:Bra synpunkt, det hade vi inte riktigt tänkt på.
Vissa fönster är avvikande av möbleringsskäl.
- Fönstret i tvättstugan och köket borde ha samma storlek, men de sitter båda högre pga de är ovan en bänkskiva.
- Fönstrena i vardagsrummet är smalare för att hamna på sidan av TV-vägg. Vi har funderat på att ta bort de helt och hållet. Fönstret bakom soffan är upphöjt för att hamna en bit ovan soffan, men ändå ge utsikt mot baksidan.
- Matsalsfönstret mot norr borde gå att göra lika övriga fönster mot väster.
Det blir en väldigt lång korridor. Det är vanligt att man lägger allrummet mer i mitten av korridoren för att bryta upp korridorkänslan.
Jag är tveksam till garderobslösningen i hallen eftersom det riskerar att det blir så trångt att bara en person i taget kan hänga upp sina ytterkläder och resten av familjen står och stampar i väntan under tiden.
I tvättstugan fungerar det nog bäst om det man använder mest som städskåp och tvättmaskin är närmast dörren medan hon kan vara längre bort.